درد قفسه سینه

درد قفسه سینه

اعصاب آوران قلب ، ریه ها ، آئورت ، مری و جدار قفسه سینه دارای یک مسیر مشترک در نخاع بوده و درد احشائی آن ها می تواند مشابه همدیگر احساس شود . این موضوع بیانگر آن است که محل ، کیفیت و یا محل ارجاع درد سینه از بین ارگان ها نمی تواند منشاء اصلی درد را به طور کامل مشخص نماید ، بلکه گرفتن شرح حال دقیق به ویژه از عوامل موثر در بروز و کاهش درد ، وجود علائم و نشانه های همراه ، و انجام آزمون های تشخیصی در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده باشد . در مواردی که بیمار با یک وضعیت حاد و بحرانی مراجعه می کند ، باید بیشتر به مسائل خطرناک و تهیه کننده حیات مانند انفارکتوس (سکته) قلبی ، آمبولی (لخته خون داخل رگ) ریوی فکر کرد و باید اقدامات اورژانسی را انجام داد . اما بیماری که درد سینه را از قبل داشته و اکنون به درمانگاه مراجعه کرده است ، خیلی نیازی به عجله و انجام اقدامات اورژانسی نبوده ، و باید یک شرح حال و معاینه کامل به عمل آید ، و نوار قلب و عکس سینه نیز گرفته شود . در شرح حال این بیماران باید به نکات زیر توجه نمود:

سرعت شروع درد ، انتشار ، کیفیت و شدت درد چگونه می باشد . درد مداوم یا اتفاقی بوده و مدت هر حمله درد چقدر طول می کشد . مشخصات زمانی درد چگونه می باشد . چه زمانی از روز بهتر و بدتر می شود . ارتباط آن با غذا خوردن و وضعیت فیزیکی بدن چگونه است . رابطه درد با فعالیت ، فشار های روحی روانی، تنفس ، سرفه ، زور زدن ، ادرار و مدفوع کردن ، حرکات بدن و دست ها و نیز راه رفتن چگونه می باشد . دردی که با راه رفتن سریع بدتر می شود، به نفع مسائل قلبی و یا ارتوپدی می باشد . تپش قلب ، تنگی نفس، و سرفه خونی به نفع بیماری ریوی بوده ، و تهوع ، استفراغ و اتساع شکم به نفع بیماری گوارشی است . اگر بیمار دارای اختلال در بلع بوده و یا مبتلا به بلع دردناک باشد باید بیشتر به مشکلات مری توجه نمود .

درد های سینه به چهار گروه تقسیم می شوند :

  1. درد های مرکزی قفسه سینه با منشاء احشای داخلی
  2. درد های محیطی به دلیل درگیری عضلات و اعصاب
  3. درد های راجعه از بیرون قفسه سینه
  4. درد های با منشاء روانی

علت

بروز

درد قفسه سینه

درد عضلانی قفسه سینه ، التهاب مفصل دنده ای ، سندرم تیتز

بیماری های تنفسی

ذات الریه ، التهاب پلور ، آسم ، عفونت راه های فوقانی تنفسی

منشاء روانی

اضطراب ، افسردگی ، تنفس زیاد

در اثر ضربه

آسیب بافت نرم

منشاء قلبی

التهاب عضلات قلب ، آریتمی ، بیرون زدگی دریچه دولتی قلب

منشاء گوارشی

التهاب مری ، التهاب معده

علل متفرقه

بیماری سلول داسی خون

 

 

درد های احشائی ( مرکزی )

درد های احشایی قفسه سینه به ترتیب شیوع معمولا ناشی از مری، قلب، تراشه، شریان ریوی، و آئورت می باشند . نکات مهم در شرح حال شامل سرعت شروع ، محل درد ، مدت درد ، عوامل تشدید کننده و کاهش دهنده درد ، ارتباط با وضعیت بدن ، و علائم همراه می باشد .

سرعت شروع: درد هایی که به طور ناگهانی ، سریع و شدید هستند می تواند به دلیل پارگی مری ، و آمبولی ریوی باشد ، ولی سرعت درد در انفارکتوس حاد قلبی ، برگشت محتویات معده به مری ( رفلاکس) آهسته تر می باشد .

محل درد: درد در پشت جناغ با انتشار به فک و دست ها در انفارکتوس قلبی دیده می شود ، و در صورت انتشار درد به پشت ممکن است احتمال وجود اسپاسم مری باشد .

درد ارگان های دیگر هم برای چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد .

عوامل تشدید کننده: دردی که با فعالیت فیزیکی ، فشار های روحی یا عصبانیت همراه است ، باید ناشی از ایسکمی میوکارد در نظر گرفته شود مگر خلاف آن ثابت شود . البته فعالیت یک عامل غیر اختصاصی است، و با استفاده نا مناسب از اعضا بدن می تواند باعث بد تر شدن درد سینه گردد . درد پس از غذا خوردن در مشکلات مری و یا قلبی است ولی درد پس از استفراغ به نفع مسائل مری است .

ارتباط با وضعیت بدن: دردی که با خم شدن به جلو و خوابیدن به پشت بد تر می شود ممکن است به دلیل برگشت محتویات معده به مری باشد . دردی که با تنفس عمیق ، سرفه و یا خنده بدتر و با تنفس معمولی بهتر شود در عفونت ریه ، و یا به علت شکستگی دنده ، غضروف ، جناغ یا مهره و کشیدگی عضله دیده می شود .

عوامل کاهش دهنده درد: دردی که با خوردن آنتی اسید رفع شود به نفع مسائل گوارشی است . نیتروگلیسیرین باعث کاهش قابل اسپاسم مری را تا حدی کاهش می دهد ، ولی تاثیری روی درد انفارکتوس قلبی ندارد .

علائم همراه: به طور مثال سوزش سر دل معمولا مربوط به مشکلات مری و وجود سابقه مصرف الکل می تواند در تشخیص پانکراتیت کمک کننده باشد ، بی حرکتی پس از عمل جراحی و مصرف دارو های پیشگیری از بارداری به نفع آمبولی ریوی است.

دردهای ارتوپدی و عصبی قفسه سینه

خط چرکی به همراه درد در عفونت های برونش (مجاری تنفسی) و خط خونی در آمبولی ریه دیده می شود.

درد موضعی در یک طرف سینه در مواردی همچون کشیدگی عضلات ، سندرم میوفاشیال ، شکستگی دنده و آبسه زیر دیافراگم دیده می شود.

درد موضعی در پشت قفسه سینه ، توسط ناهنجاری های ساختمانی ، استئوآرتریت ، سندرم مفصل فاست، بیماری های مهره ها ، پوکی استخوان مهره ، شکستگی مهره ها و یا دنده ها ، جابجایی دنده ، سندرم میوفاشیال ، شکستگی استخوان کتف ، سل مهره ها ، تومور مهره ها و بیرون زدگی دیسک ایجاد می گردد.

معاینه: وجود حساسیت در معاینه می تواند به نفع وجود ضایعه در جدار قفسه سینه باشد . وجود یک توده نشانه شکستگی ، تومور دنده و یا التهاب مفاصل دنده ها و جناغ است.

وجود نقاط حساس ماشه ای نشانه سندرم میوفاشیال است.

درد ناشی از بیماری های خارج قفسه سینه ( ارجاعی )

اگر عامل درد در مهره های گردنی مانند بیرون زدگی دیسک ، درد یکطرفه ، تیز و شدید در ناحیه پکتورال (سینه ای) به همراه درد در گردن و اندام فوقانی به علت فشار روی ریشه های اعصاب گردنی پایینی است.

ضایعاتی که در مهره هفتم گردنی C7 وجود دارد معمولا به سمت چپ انتشار پیدا می کند ، ولی درد با حرکت ارتباطی ندارد ، اگر دست و بازور گردن حرکت نکند و درد با خم کردن گردن به جلو فشار سر ، سرفه و زور زدن بدتر شده ، و با کشیدن سر به بالا کاهش پیدا می کند.

درد در جلو و بالای سینه با سندرم ورودی قفسه سینه دیده می شود ولی دردی که در شانه و بازو شدید تر است و با حرکت ربط ندارد ولی با دور کردن بازو بدتری شود با انسداد عروق همراه است.

بیماری های شکم: احتباس گاز در شکم موجب درد شکم و انتشار به سینه می گردد.

اتساع معده باعث درد اپی گاستر (معده) و جلو و چپ قفسه سینه تا جناغ می شود . اتساع شکم در ناحیه کبدی موجب درد در ربع راست فوقانی و جلوی سمت راست سینه می شود و اتساع در ناحیه طحالی باعث درد در ربع چپ فوقانی و جلو و سمت چپ سینه می گردد.

درد های صفراوی در اپی گاستر و ربع راست فوقانی شکم ، و انتشار به پشت و حتی ناحیه کاردیای معده به ناحیه جلو و وسط سینه کشیده می شود.

اتساع و یا التهاب طحال با درد سینه و یا شانه ها همراه بوده ، که با تنفس بدتری شده ، ولی ارتباطی با حرکت ندارد .

درد سینه با منشا روانی

اضطراب و افسردگی و دیگر بیماری های روانی با درد های قفسه سینه دیده شده است که محل ، کیفیت ، مدت آن غیر معمول می باشد . در اغلب در سمت چپ و یا روی خود قلب است . درد بیمار را از خواب بیدار می کند ولی در بیداری هم وجود دارد . اضطراب حاد با تنگی نفس ، تنفس شدید و عمیق ، تپش قلب ، سرگیجه ، ضعف و افزایش قوام عضلات همراه می باشد . اضطراب مزمن می تواند حالتی بنام نوروز قلبی ایجاد کند ، که به قلب سرباز معروف است . این بیماران از تپش قلب شکایت داشته ، قلب خود را احساس می کنند که با حملات درد نیز همراه بوده و اغلب با حرکت ارتباط دارد . زمانی تشخیص درد های روانی داده می شود که علل قلبی و ریوی کنار گذاشته شده و آزمون های روان پزشکی نیز مثبت باشد.

بیماری های شایع در ایجاد درد قفسه سینه

میلوپاتی سینه ای

برخلاف تصور عمومی ، اشکالات نخاع در ناحیه سینه یکی از علل شایع درد سینه است. این گروه از ضایعات می تواند در داخل نخاع خارج ولی درون مننژ ، داخل فضای اپیدورال (فضای زیر خارجی ترین لایه مننژ) و یا ترکیبی از آن ها باشد.

آسیب به ریشه های خلفی نخاع باعث درد پوست و بافت زیر جلدی به صورت تیز و سوزاننده بوده و گاهی حملات ثه صورت سیخ زدن خود را نشان می دهد . درد در شب ها با حرکاتی مانند خم شدن ، چرخیدن ، سرفه و زور زدن بیشتر می شود .

سندرم دنده لیز و لغزیده

سندرم دنده لیز و لغزیده احتمالا به دنبال آسیب و صدمات به وجود می آید . درد سینه و شکم در لبه دنده ها متعاقب تحریک عصب بین دنده ای بوده ، و دامنه حرکت نوک جناغی غضروف دنده ای زیادتر می شود . به ویزه دنده های هشتم تا دهم در افراد میانسال زیاد تر است .

دنده های 8 تا 10 ضعیفترین قسمت دنده در برابر صدمات بوده که می تواند باعث جداسازی غضروف های دنده ها گردد . آزمون تشخیصی آن به نام مانور هوکینگ است که با کشیدن لبه پایینی دنده ها ، صدای کلیک و افزایش درد ایجاد می شود . تزریق داروی بی حس کننده موضعی به منطقه مربوطه در کاهش درد موثر است . به ویژه اگر چند بار تزریق و همراه استروئید باشد و اگر به این روش جواب ندهد ، برداشت جراحی آن انجام می شود .

سندرم تیتز

سندرم تیتز یک تورم غیر اختصاصی ، خوش خیم ، محدود و غیر چرکی و دردناک غضروف های دنده ای به ویژه دنده های دوم و سوم است . این وضعیت در افراد جوان تقریبا نادر است . اغلب مسائل رومانتیک دارند و نیز سرفه های شدید ، کار شدید ، تغذیه ناکافی ، دارند . در 80 % موارد یک طرفه بوده ، و شدت آن کم و زیاد می گردد . تورم می تواند تا چند سال باقی بماند . مشخصه آن هم درد جلوی قفسه سینه بوده که گاهی به شانه و گردن هم انتشار دارد .

گاهی احساس سنگینی و گاهی به صورت مبهم احساس درد می کنند . سرفه و نفس عمیق درد را افزایش می دهد . تورم و حساسیت در غضروف وجود دارد و پوست روی آن تغییر خاصی ندارد . باید مسائلی مثل آرتریت روماتویید ، آرتریت چرکی و تومور ها باید مشخص شوند . توموگرافی وسیله تشخیص می باشد . درمان با دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی ، گرم و سرد کردن موضعی ، و تزریق موضعی دارو های بی حس کننده و استروئید به داخل هر مفصل می باشد .

سندرم جناغی ( استرنالیس ): یک علت ناشایع در قفسه سینه بوده که باعث درد جلو در خط وسط می شود که به دست ها نیز کشیده می شود . درد با فعالیت زیاد نمی شود و ربطی به حرکت شانه ها ندارد . شدت درد در حد خفیف تا متوسط و به صورت متناوب می باشد.

سندرم دنده ای جناغی

مفصل دنده ای جناغی می تواند دچار آرتریت به علت استئوآرتریت ، آرتریت روماتوئید و نیز در حین بروز صدمات دچار آسیب بشوند . براثر کار بیش از حد و یا اشتباهی نیز صدمه می بیند . به علت بروز درد بیمار تمایل دارد تا شانه های خود را ثابت نگه دارد . درد این بیماران با نفس عمیق ، عقب کشیدن شانه ها و بالا بردن دست ها افزایش پیدا می کند . شاید در معاینه ، درد در محل غضروف مفاصل وجود داشته باشد و نیز احساس کلیک با حرکت مفصل به وجود می آید.

برای درمان غیر از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی ، و گرم یا سرد کردن موضعی ، از تزریق داخل مفصلی داروی بی حسی همراه با استروئید نیز استفاده می شود .

درد بعد از توراکوتومی

درصدی از بیماران پس از جراحی قفسه سینه دچار درد سینه می شوند که بیش از زمان معمول طول می کشد . علل بروز این حالت آسیب مستقیم به اعصاب بین دنده ای ، شکستگی دنده ها ، نوروپاتی ناشی از فشار وسایل جراحی در طی عمل و کشیده شدن اعصاب بین دنده ای از محل دنده به مهره می باشد . بیماران از درد محل برش جراحی شکایت دارند که گاهی باعث ایجاد شانه یخ زده می شود .

جهت درمان از دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی ، دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای استفاده می شود. به نظر می رسد که دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای پایه و اساس درمان آن ها بوده ولی باید مواظب عوارض آن ها مثل خشکی دهان ، پیوست ، خواب آلودگی و احتباس ادرار بود . در افرادی که به سایر درمان های فوق جواب نداده اند می توان از انجام بلوک عصب بین دنده ای در محل خط اگزیلاری پشتی استفاده نمود.

برچسب ها سایر دردها
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا