بلوک مفاصل اندام تحتانی(تشخیص ودرمان درد)

در حال حاضر تزریق داخل مفصلی یک نقش بسیار مهم را در درمان علامتی و تشخیصی  دردهای مزمن مفاصل ایجاد می کند.

 

مفصل هیپ (ران و لگن)

آناتومی: مفصل هیپ یک مفصل گوی و کاسه ای است که سر گرد استخوان ران در حفره کاسه مانند استخوان استابولوم (قسمت پایینی و خارجی لگن) جای می گیرد. غضروف مفصلی که سر استخوان ران را می پوشاند در مرکز ضخیم بوده و رد کناره ها نازک تر و تمام سطح مفصل را می پوشاند، بجز ناحیه گودی سر استخوان ران که محل چسبیدن یک لیگامان است.

کپسول مفصلی هیپ: کپسول مفصلی یک کپسول قوی و سفت است که در بالا به کناره استابولوم اتصال دارد. این کپسول مفصلی، گردن استخوان را احاطه می کند و در جلو به خط بین تروکانتریک (خطی بین دو برآمدگی که در دوطرف سر استخوان ران قرار دارند) وصل می شود. کپسول در قسمت جلو وبالا بسیاز ضخیم و قوی است یعنی جایی که بیشتر فشار را تحمل می کند و در قسمت پایین و پشت نازک و ضعیف است.

drCyrusMomenzadeh

مفصل مچ پا

آناتومی: مفصل مچ پا یک مفصل لولایی است که از قسمت پایینی انتهای تیبیا (درشت نی) و انتهای قیبولا (نازک نی) در ترکیب با سطح محدب استخوان تالوس (بالاترین استخوان مچ پا) به وجود می آید. استخوان های تشکیل دهنده این مفصل توسط لیگامان ها در کنار هم به صورت محکم حفظ می شوند.

 

پیگیری

در تمام تزریقات انجام شده به بیماران می گوییم حداقل از آوردن فشار به مفصل مورد نظر یا تحمل وزن و یا ورزش و یا فیزیوتراپی اجتناب کنند، و بعد از آن به آرامی شروع به ورزش کنند. بعد از انجام تزریق گذاشتن کمپرس گرم به بهبودی سریع-تر آسیب کمک شایانی می کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا