درمان درد کتف بالدار با بلاک عصب سینه ای بلند

عصب سینه ای بلند (long thoracic) از شبکه بازویی در گردن منشا می گیرد و به سمت عضلات دندانه ای قدامی (serratus anterior) که در پهلو ها قرار دارند می آید و مسئول عصب دهی به آن هاست. این عضلات استخوان کتف را به سمت بدن و جلو می کشند.

سندروم اختلال عصب سینه ای بلند به دلیل فشار روی این عصب با کشیدگی آن، در محل عبور آن از زیر استخوان کتف اتفاق می افتد. بیشترین دلیل اعمال فشار روی این عصب آسیب مستقیم فیزیکی به آن و ساختارهای اطراف آن است. ممکن است این آسیب ها در حین جراحی سا سقوط جسمی سنگین روی شانه باشد. آسیب به این عصب پس از شکستگی استخوان دنده اول هم محتمل است.آسیب های کشش معمولا به دلیل استفاده زیاد از کوله پشتی سنگین یا کار فیزیکی بیش از حد اتفاق می افتد. فلج شدن عضلات دندانه قدامی به دلیل آسیب به این عصب باعث ضایعه "کتف بالدار" می شود.

drMomenzadeh

تشخیص:

کتف بالدرا نتیجه عدم توانیی عضله دندانه ای قدامی در نگه داشتن کتف نزدیک به سطح پشتی بدن است.مانور تشخیصی این بیماری شامل تکیه دادن دست ها به دیوار و فشار دادن دست ها به دیوار است.

drMomenzadeh

بیمار نمی تواند دست آسیب دیده را به طور کامل بالای سر خود باز کند و 25 تا 35 درجه آخر باز کردن دست برای بیمار غیرقابل دسترس است.الکترومایوگرافی به تشخیص سندورم اختلال عصب سینه ای بلند کمک می کند. رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به این سندروم انجام می شود تا عدم وجود بیماری های استخوانی مانند شکستگی های استخوانی کتف و دنده اول تایید شود.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش بلاک عصب موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

عارضه اصلی این تزریق پنوموتوراکس (نوعی اختلال تنفسی به دلیل سوراخ شدن پرده جنب) است که اگر سوزن بیش از حد به بدن داخل شود اتفاق می افتد. به دلیل استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید کامل پزشک به ساختارهای داخلی این عارضه به راحتی قابل پیشگیری است.

عفونت، هرچند به ندرت، در مواقعی رخ می دهد که دستورالعمل های صحیح تزریق انجام نشود. با تزریق به شیوه مناسب اینه عارضه با سادگی جلوگیری می شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا