درمان درد قسمت فوقانی کتف با بلاک عصب سوپرااسکپولار (Suprascapular)

عصب سوپرااسکپولار مسئول عصبدهی به عضلات و پوست ای است که در سطح فوقانی استخوانی کتف وجود دارند.

جدا از استفاده درمانی، از این بلاک به همراه بی حسی موضعی می توان برای تشخیص و ارزیابی بیماری های درگیرکننده کتف استفاده کرد استفاده های درمانی شامل سرکوب درد حادی که بر اثر آسیب های فیزیکی به وجود آمده اند، درد بعد از عمل جراحی، دردهای سرطانی و دردهای مزمن است. همچنین برای درمان بیماری هایی که باعث کم شدن دامنه حرکتی کتف می شوند از این بلاک استفاده می شود. بلاک دائمی این عصب برای درمان دردهای سرطانی شانه ضروری است.

تشخیص:

رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به درد شانه ضروری است. برحسب شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی و ... نیز باید انجام شوند. MRI ویا تصویربرداری سونوگرافی، اگر قطع شدن عصب سوپرااسکپولار محتمل باشد، الزامی هستند، زیرا نه تنها هردو می توانند دلیل پارگی عصب را نشان دهند، بلکه می تواند آتروفی (تحلیل بافت عضلانی) را که به دلیل قطع عصب اتفاق می افتد را نیز نشان دهند.

آتروفی عضلات سطح استخوان کتف:

عصب سوپرااسکپولار مسئول عصبدهی به عضلات و پوست ای است که در سطح فوقانی استخوانی کتف وجود دارند.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، بلاک عصب موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

عوارض جانبی:

دو عارضه اصلی این تزریق تزریق داخل وریدی و پنوموتوراکس (نوعی اختلال تنفسی) به دلیل فرو رفتن بیش از حد و سوراخ شدن پرده پوشاننده شش هاست. از هر دوی این عوارض می توان با دقت در تزریق و استفاده از دستگاه سونورافی جلوگیری کرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا