درمان درد قسمت خارجی لگن با تزریق داخل بورس تروکانتریک (Trochanteric)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند.

اگرچه تنوع قابل توجهی در میان بیماران در تعداد، اندازه و مکان قرارگیری بورس وجود دارد، کلبدشناسان تعدادی از بورس های کلینیکی رایج را شناسایی کردند که بورس تروکانتریک یکی از آن هاست. این بورس در سمت خارج مفصل استخوان ران و لگن وجود دارد. این بورس می تواند دارای یک کیسه یا در برخی از بیماران با چند سری کیسه وجود داشته باشد که ممکن است حفره دار نیز باشد. در تصویر زیر سر استخوان ران نشان داده شده است. کیسه های آبی رنگ بورس های تروکانتریک هستند:

drMomenzadeh

بورس تروکانتریک نسبت به هردو آسیب حاد و میکروتروما (آسیب فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی) تکرارشونده آسیب پذیر است. سقوط فرد روی قسمت خارجی باسن و جراحی لگن نمونه هایی از آسیب حاد هستند. میکروتروماها معمولا به دلیل استفاده بیش از حد از مفصل ران و لگن مانند دویدن روی سطوح ناهموار و نرم مانند چمن، اتفاق می افتند. اگر بورسیتیس تروکانتریک مزمن شود ممکن است کلسیفیته شدن (سخت و آهکی شدن بر اثر تجمع کلسیم) بورس رخ دهد که باعث از دست رفتن نرمی و انعطاف آن می شود و درمان را مشکل تر می کند.

بیمار مبتلا به بورسیتیس تروکانتریک در سمت خارجی-فوقانی ران احساس درد می کند. درد این بورسیتیس بسیار شبیه درد سیاتیک است. بیمار نمی تواند روی پای آسیب دیده بخوابد و در هنگام حرکت دادن پا، به خصوص بعد از بیدار شدن از اخواب، در مفصل ران و لگن احساس خشکی می کند. بورسیتیس تروکانتریک معمولا همراه با بیمارهای دیگر لگن مانند آرتریت مفصل ران و لگن بروز می کند.

تشخیص:

معاینه فیزیکی ممکن است درد در هنگام لمس سمت خارجی باسن را نشان دهد. مانور های تشخیصی بسیاری برای تشخیص این بیماری وجود دارد. در یکی از این مانور ها بیمار به پهلو، روی پای سالم می خوابد و پاها را راست نگه می دارد. سپس درحالی که پزشک در برابر حرکت مقاومت می کند از بیمار خواسته می شود تا پای آسیب دیده را بالا ببرد. با رها کردن ناگهانی مقاومت توسط پزشک درد افزایش می یابد.

drMomenzadeh

رادیوگرافی، سونوگرافی و MRI ممکن است کلسیفه شدن بورس و ساختارهای اطرافش را به همراه التهاب مزمن نشان دهد. در صوت شک پزشک به وجود تومور در این ناحیه انجام MRI الزامی است.

در تصویر MRI زیر، نوک پیکان ها در سمت راست بورس ملتهب را نشان می دهند:

drMomenzadeh

الکترومایوگرافی به افتراق این بیماری از درد سیاتیک کمک می کند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این تزریق هم برای هدف تشخیصی و هم برای هدف درمانی استفاده می شود.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بیمار به پهلو، به گونه ای که پای مصدوم بالا قرار بگیرد، می خوابد و پای مصدوم کمی جمع می شود. سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل بورس به دقت مشخص می شود و پس از آن تزریق انجام می گیرد.

نحوه قرارگیری بیمار:

drMomenzadeh

محل انجام تزریق:

drMomenzadeh

drMomenzadeh

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

drMomenzadeh

انجام تزریق:

drMomenzadeh

drMomenzadeh

عوارض جانبی:

عبور عصب سیاتیک از نزدیکی محل تزریق باعث می شود تا پزشک به دقت بیشتری برای انجام تزریق داشته باشد. اما با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختارهای داخلی احتمال بروز خطا بسیار پایین است. عفونت به ندرت اتفاق می افتد و با انجام روش های استریل مناسب قابل جلوگیری است. تعدادی از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن است. این درد بعد از مدتی از بین می رود و مفصل عملکرد طبیعی اش را پیدا می کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا