درمان درد زیر گلو با تزریق داخل لیگامنت استایلوهایوئید

در سطح پایینی استخوان گیجگاهی و دقیقا در پشت مفصل فک زائده ای استخوانی به نام استایلوئید وجود دارد. از این زائده یک لیگامنت به استخوان هایوئید (که روی گردن دقیقا بالای برجستگی تیروئید قرار دارد) متصل می شود.استخوان هایوئید:

drCyrusMomenzadeh

در تصویر زیر این لیگامنت از سمت داخلی استخوان فک پایینی عبور کرده است:

drCyrusMomenzadeh

در صورت ملتهب یا استخوانی شدن محل اتصال این لیگامنت به استخوان هایوئید باعث بیماری دردناکی به نام سندروم هایوئید می شود. تندینیتیس (التهاب تندون ها که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند) عضلات متصل به این استخوان نیز معمولا همراه با این بیماری وجود دارد. سندورم هایوئید می تواند همراه با سندورم ایگل وجود داشته باشد. درد این بیماری تیز بوده و با حرکت دادن دهان و گردن یا قورت دادن آب و غذا اتفاق می افتد. همچنین، معمولا با درد ارجاعی به گوش سمت آسیب دیده همراه است. بعضی بیماران ممکن است در حنجره خود وجود شیئی خارجی را احساس کنند که به دلیل عدم انعطاف و بزرگی بیش از حد لیگامنت استایلوهایوئید است.

درمان:

تزریقات عموما به دو روش لندمارک و با استفاده از دستگاه سونوگرافی انجام می شوند. در روش لندمارک پزشک با توجه به آناتومی سطحی بیمار ساختار های داخلی بدن را مشخص می کند. این روش به دلیل عدم اطلاع قطعی پزشک از محل ساختارهای داخلی بدن از دقت بالایی برخوردار نیست.این تزریق به همراه بی هوشی موضعی هم به عنوان درمان و هم به عنوان روش تشخیصی استفاده می شود.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

عواض جانبی:

از اطراف محل تزریق سیاهرگهای بسیاری از جمله سیاهرگ اصلی گردن عبور می کند و خطر تزریق داخل آن ها وجود دارد. اما به دلیل استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به ساختار های داخلی به ندرت اتفاق می افتد. بدیهی است که به دلیل ورود سوزن بیمار پس از تزریق افزایش درد خواهد داشت. اما این درد و درد اصلی بیماری پس از مدتی از بین می رود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا