درمان درد گوش با بلاک عصب گریتراوریکولار

عصب گریتراوریکولار (Greater auricular) مسئول عصب دهی به گوش و قسمت کوچکی پشت آن و زیر فک است.در تصویز زیر منطقه بنفش رنگ ناحیه عصب دهی شده توسط عصب گریتر اوریکولار است:

drMomenzadeh

بلاک عصب گریتر اوریکولار در درمان و تشخیص بیماری های روبرو کابرد دارد: نورالژی (اختلل عصبی) گریتر اوریکولار، سندروم گوش قرمز و درد ناشی از هرپس زوستر

سندروم گوش قرمز:

drMomenzadeh

از این بلاک به همراه بلاک عصب لسر اوریکولار (Lesser auricular) در بی حسی موضعی برای اعمال جراحی گوش و درمان درد بعد از عمل نیز استفاده می شود.

سندروم گوش قرمز معمولا با سردرد هایی همراه است که به دلیل اختلال اعصاب خودکار (اعصابی که اعمال غیر ارادی بدن مانند تعریق و افزایش ضربان قلب را انجام می دهند) این ناحیه اتفاق می افتد. بیماران مبتلا به این سندروم در هنگام لمس شدن گوش افزایش درد دارند. حملات درد در این بیماران به شکل خودکار نیز اتفاق می افتند و بین 15 ثانیه تا 5 دقیقه طول می کشد. حملات درد بین 20 تا 200 بار در روز اتفاق می افتد. در بعضی بیماران با تحریک حسی نواحی مجاور نیز حملات درد رخ می دهند مانند زمانی که بیمار موهای خود را شانه می کند.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بلاک این عصب در محل شروع آن روی گردن انجام می شود.برای انجام این بلاک بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و سر به سمت مقابل محل تزریق چرخانده می شود. سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی محل عصب ساختارهای داخلی را به دقت مشخص می کند و تزریق را انجام می دهد.

محل انجام تزریق:

drMomenzadeh

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

drMomenzadeh

تصویر سونوگرافی:

drMomenzadeh

انجام تزریق:

drMomenzadeh

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا