درمان درد مچ پا با تزریق داخل لیگامنت فیبولوکالکانیال

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. به التهاب بورس ها، بورسیتیس گفته می شود.

لیگامنت ها طناب هایی از جنس بافت پیوندی و محکم هستند که استخوان ها را به یک دیگر متصل کرده و مفاصل را پایدار می کنند. لیگامنت فیبولوکالکانیال متصل کننده استخوان نازک نی ساق پا (این استخوان در سمت خارج ساق قرار دارد) به استخوان پاشنه است. این لیگامنت مستعد کشیدگی در اثر آسیب های حاد، مانند پیچ خوردگی مچ پا، و همچنین آسیب به دلیل میکروترما (آسیب های فیزیکی در مقیاس میکروسکوپی که در مدت طولانی بیماری زا می شوند) در فعالیت هایی مانند دویدن طولانی روی سطوح نرم و ناهموار مانند چمن، است. بیماران مبتلا به کشیدگی لیگامنت فیبولوکالکانیل در عقب و جلوی قوزک خارجی مچ پا احساس درد می کنند. همچنین خم کردن کف پا به سمت پای دیگر درد را افزایش می دهد.

تشخیص:

در معاینه فیزیکی در بالای قوزک خارجی، درد هر هنگام لمس وجود دارد و خم کردن کف پا به سمت پای دیگر شدت درد را افزایش می دهد. وجود همزمان این بیماری با بورسیتیس و آرتریت ممکن است تصویر کلینیکی را مبهم کند. انجام تصویربرداری رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به درد مچ پا الزامی است. بر اساس شرح حال بیمار، آزمایشات تکمیلی مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک به وجود تومور در مفصل، ناپایداری مفصل و پارگی کامل لیگامنت، MRI و/یا سونوگرافی انجام می شود.

روش های درمان:

روش های مختلفی از جمله درمان های دارویی، فیزیوتراپی و ... وجود دارد اما در بین تمام این روش ها، روش تزریق داخل لیگامنت موثرترین و سریع ترین روش درمان بیماری است.

تزریقات داخل لیگامنت عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.بیمار به حالت خوابیده به پهلو قرار می گیرد، به گونه ای که پای مبتلا در سمت بالا قرار بگیرد. پای سالم کاملا جمع می شود و یه حوله زیر مچ مبتلا قرار می گیرد. سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی محل لیگامنت به دقت مشخص می شود و پس از آن تزریق انجام می گیرد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

عارضه اصلی این تزریق عفونت است که روش های درست تزریق به ندرت اتفاق می افتد. تزریقات در لیگامنت ها به دلیل احتمال پارگی آن ها باید به نرمی انجام شود. حدود 25% از بیماران پس از تزریق افزایس درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن است. این درد بعد از مدتی فروکش می کند و مفصل عملکرد طبیعی اش را به دست می آورد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا