درمان درد مچ و کف دست با بلاک عصب رادیال در سطح مچ

دو عصب مسئول عصب دهی به کف و پشت دست هستند. یکی از این اعصاب، عصب رادیال نام دارد و مسئول عصب دهی به انگشت شست و بخشی از انگشت اشاره و میانی است.

شاخه حسی عصب رادیال در سطح مچ نسبت به صدمات فیزیکی آسیب پذیر است. شکستگی های مچ دست در بسیاری از موارد باعث اختلال عملکرد و یا پارگی این عصب می شوند که نتیجه این عوامل اختلال حسی این عصب است. همچنین ممکن است در طول اعمال جراحی دست به این عصب صدمه زده شود. دیگر عوامل خطرآفرین شامل فشار بر روی عصب به وسیله دست بند، بند ساعت های مچی و ... است.

مشخصات اختلال شاخه عصبی رادیال موارد روبرو هستند: درد، بی حسی و خواب رفتگی

به دلیل همپوشانی ناحیه عصب دهی شده توسط این عصب و دیگر اعصاب، مشخصات این بیماری در افراد مختلف تفاوت های زیادی دارد. اولین نشانه های بیماری، همانطور که توضیح داده شد، بعد از فشار روی عصب بروز می کنند. ضربه به محل عبور عصب و تومور در این ناحیه نیز باعث بروز مشخصات کلینیکی یکسانی می شوند.

 

تشخیص:

معمولا بی حسی در ناحیه عصب دهی شده توسط شاخه حسی عصب رایال وجود دارد، اما همانطور که گفته شد ممکن است به دلیل هم پوشانی این ناحیه با نواحی عصب دهی شده توسط دیگر اعصاب تشخیص این اختلال مشکل باشد. خم کردن مچ ممکن است باعث بی حسی موقت این عصب شود.

در یکی از مانورهای تشخیصی این بیماری از بیمار خواسته می شود تا مچ دستش را کاملا به سمت مخالف بدن خم کند. سپس پزشک بر روی محل عبور عصب فشار وارد می کند و از بیمار می خواهد تا دستش را مشت کند. در صورت اختلال عصب بیمار احساس خواب رفتگی یا درد خواهد داشت.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی اثبات شود. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک معمولا آزمایشات تکمیلی دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی انجام می شود. در صورت شک پزشک به ناپایداری مفصل انجام MRI یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است.

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از سونوگرافی. در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود مفصل از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی:

بلاک عصب رادیال در سطح مچ از جمله بلاک های امن است. و عارضه اصلی این تزریق، تزریق داخل سیاهرگ و آسیب رساندن سوزن به عصب هستند که با استفاده از دستگاه سونوگرافی می توان از آن ها جلوگیری کرد.همچنین بعد از انجام تزریق، قرار دادن کیسه یخ بر روی محل تزریق به مدت 20 دقیقه مقدار درد و خون ریزی بیمار را کاهش می دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا