درد قفسه سینه ناشی از تنگی کانال نخاعی

این اختلال را می توان به عنوان وضعیتی بیان کرد که در آن طناب نخاعی و یا اعصاب نخاعی به علت باریک شدن کانال ستون فقرات تحت فشار قرار می گیرند. معمولا این فشردگی در ناحیه ی قفسه سینه و یا در سمت راست در ناحیه ی پشتی قفسه سینه ایجاد می شود. هنگامی که اعصاب نخاعی فشرده می شوند، این وضعیت با میزان درد کم و یا در فرم شدید با درد زیاد همراهی دارد. علل تنگی نخاعی ناحیه ی توراسیک این اختلال به علت فشردگی اعصاب نخاعی و یا طناب های نخاعی ایجاد می شود که اساسا بواسطه ی باریک شدگی مجرای ستون فقرات و یا سوراخ ها در میان مهره ها رخ می دهد. این فشار در ناحیه ی مشخصی متمرکز می شود و باعث ایجاد درد شدید در ناحیه ی غضروفی مفصل می شود. علت اولیه برای این بیماری روند افزایش سن است. روند بدتر شدن در نتیجه ی افزایش سن باعث کاهش ظرفیت جذبی مهره می شود و در نتیجه باعث ایجاد فشار بر روی اعصاب می شود.بنابر این، دیسک ها نمی توانند دوباره جای بگیرند و ظرفیت خود را از دست می دهند. این امر در نهایت باعث ایجاد فشردگی می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

روند تشخیص برای این بیماری کاملا پیچیده است و شامل نکات زیر است:

مرور شرح حال پزشکی بیماران:

برای تشخیص بیماری پزشک می تواند شرح حال پزشکی بیمار را مرور کند. مطالعات اخیر نشان می دهد که اگر خانواده بیمار دچار این بیماری باشند، احتمال دارد که بیمار هم دچار این عارضه شود.

 روند تصویر برداری:

پزشکان در اکثر مواقع روش های تصویر برداری متعددی را انجام می دهند شامل MRI، سی تی اسکن، و تصاویر 3 بعدی را از مهره ایجاد می کنند و به آن ها اجازه می دهد که مطالعه ی درستی را در مورد این ناحیه انجام دهند.

 شدت تشخیص:

پزشکان آزمون های فیزیکی متعددی را برای بیماران انجام می دهند و در مورد شدت بیماری نتیجه گیری می کنند. این امر به آن ها اجازه می دهد که در مورد شدت و وسعت بیماری نظر بدهند.

 

علائم تنگی کانال نخاعی در ناحیه ی توراسیک:

همانند تمام بیماری های تنگی نخاعی، علائم اولیه شامل درد در پاها و کمر می باشد. دردی که توسط افراد تجربه می شود، در زمان پیاده روی افزایش می یابد ولی اگر بیمار آرام شود، فورا بهبود می یابد و به سطح قابل تحملی بر می گردد. در موارد مشخصی، حتی اختلالات همراه با عملکرد های مثانه و روده ای هم دیده می شود. سایر علائم شامل عدم تمایل به راه رفتن، و عدم تحمل هر نوع فشار بر روی طناب نخاعی می باشد.

علائم مشابه فشردگی نخاعی، که شامل فقدان حس و حرکات در نواحی مشخص شده هستند، مشاهده می شود. ضعف در هنگام راه رفتن همراه با تجربه ی سفتی در قفسه سینه هم به عنوان علامتی از تنگی نخاعی ناحیه ی توراسیک در نظر گرفته می شود. عدم توانایی در ایستادن برای ساعات طولانی هم علامت دیگری برای این اختلال است.

 

درمان تنگی نخاعی ناحیه ی توراسیک:

درمان کانسرواتیو ( محافظه کارانه) به عنوان بهترین راه برای درمان این اختلال معرفی شده است. درمان شامل داروهای ضد التهابی و روند کاهنده درد و ورزش می باشد. انواع متفاوت مدیریت درد همراه با درمان فیزیکی نقش مفیدی در این روند دارند. تزریقات استروئیدها و نیز بلوک های عصبی ممکن است باعث کاهش درد بیمار در سطح قابل توجهی از نظر اداره ی بیماری شوند.

 

تزریق دارو با راهنمایی سونوگرافی:

drMomenzadeh

جدا از فرم درمان غیر جراحی، در این مورد اگر بیماری بسیار شدید باشد، گزینه ای برای روش جراحی محسوب می شود. لامینکتومی () ( Laminectomyبرداشت لامینای مهره ای) و یا کورپکتومی () (corpectomyبرداشت جسم مهره چند مهره مجاور و ایجاد فضای خالی و جایگزینی با استخوان پیوندی) فرم های اولیه ی روش های جراحی هستند که پزشک به عنوان انتخاب اول درمانی بیمار آن را بر می گزیند. این روش امکان افزایش فضای را در بین طناب نخاعی ایجاد می کند تا باعث تسکین بیمار شود. از طرفی باعث ایجاد وضعیت مشخص وسیعی از نظر ثبات در طناب نخاعی می شود. روش جراحی با حداقل تهاجم هم گزینه مناسبی برای درمان بیماری در این روش جراحی می باشد. همچنین این روش برای کاهش فشار بر روی طناب نخاعی پیشنهاد می شود، بنابر این در حد زیادی باعث کاهش وسعت درد می شود. بنابر این، این دو روش جراحی به طور ویژه ای، برای درمان این اختلال در نظر گرفته می شوند

 

تنگی نخاعی در ناحیه ی کمری

تنگی نخاعی در ناحیه ی کمری، بیماری است که معمولا به دنبال افزایش سن دیده می شود، ولیکن ممکن است از زمان تولد هم ایجاد می شود. بدون در نظر گرفتن سن بیمار، شناسایی و درمان بیماری در زمان صحیح، بسیار مهم و حیاتی است و در همان زمان می بایست با جدیت کامل بررسی های لازم انجام شود

 

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یک اختلال جدی است که می تواند شمار زیادی از افراد را در سرتاسر جهان گرفتار کند. تنگی می تواند باعث وضعیت های بدنی مشخص غیر قابل تحملی شود، ولی خوشبختانه، این بیماری یک اختلال غیر قابل علاج نمی باشد. اگر درمان صحیحی انجام شود، و مراقبت فراوانی اتخاذ شود، این بیماری می تواند علاج پیدا کند

 

نگی کانال نخاعی ناحیه ی گردنی

 تنگی نخاعی در ناحیه ی گردنی فرمی از بیماری است که می بایست بدون هر نوع سهل انگاری فورا به آن توجه شود. در اغلب موارد مراقبت دقیقی مورد نیاز است، ولی پیش از آن شما می بایست دید کلی در مورد چند عنوان مهم در مورد این یماری داشته باشید، از جمله علل، تشخیص، علائم و درمان آن

 

آزمون ها و بررسی های تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی بیماری مزمنی است که می تواند موجب ایجاد درد شدیدی در اندام ها و اختلال در انجام فعالیت های روزانه شود. درمان های مربوط به این اختلال در دسترس هستند، ولی پیش از انجام درمان، می بایست تشخیص مناسبی انجام شود. این کار با استفاده از آزمون های گوناگون و متعددی انجام می شود از جمله، ام آر آی ( تصویر برداری با تشدید مغناطیسی )، تصویر برداری با استفاده از اشعه ی ایکسX-Ray، سی تی اسکن محوری (Computed Axial Tomography) (CAT scan)، و اسکن استخوان (Bone Scan)و سایر روش های تصویر برداری.تنگی کانال نخاعی بر اساس شدت بیماری به تعدادی زیر گروه تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی ها در مورد علائم مختلف هر یک از انواع آن اطلاعات کاملی را ارائه می دهد

 

بهبود درد در تنگی کانال نخاعی با استفاده از تمرینات و ورزش های مخصوص

تنگی کانال نخاعی یک بیماری شدید است که ممکن است در هر زمانی و در هر فردی رخ دهد. در برخی شرایط، تمرینات مختص تنگی نخاعی تنها راه است که می تواند به بیمار در حفظ تناسب بدنی کمک کند و در برابر تنگی نخاعی تاثیر گذار است

 

پروگنوز تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یک تهدید رو به افزایش در میان بخش مسن جامعه است. این بیماری باعث درد و مشکلات شدیدی می شود. درمان جراحی راه حل کلی می باشد ولی نه در هر موردی.

 

تشخیص اختلال تنگی کانال نخاعی

تشخیص هر نوع بیماری همواره می بایست پیش از درمان آن انجام شود و این مرحله از برخورد با بیماری، در تنگی نخاعی بسیار مهم می باشد. هر زمان که شما در پاها و یا کمر خود احساس درد داشتید، فورا با پزشک مشورت کنید. پزشک یک سری آزمایشات را برای تشخیص این مشکل درخواست می کند و هنگامی که مشخص شود بیمار علائم تنگی نخاعی دارد، درمان را می توان شروع کرد.

 

درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی اختلالی است که می تواند بسیار دردسر ساز شود، ولی قابل درمان است. 3 راه برای درمان آن وجود دارد، این روش ها عبارتند از، روش های غیر جراحی، جراحی و درمان های جایگزین برای تنگی کانال نخاعی. درمان جراحی خطرات و عوارض خودش را دارد، پس می بایست با دقت فراوانی به کار رود.

 

روش های پیشگیری از تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری شدید است که شمار زیادی از افراد را در کل جهان گرفتار می کند. اکثر ما، یا از آن آگاه نیستیم و یا آن را جدی نمی گیریم. همانطور که همیشه گفته شده، پیشگیری از درمان بهتر است. Prevention Is Better Than Cure، در اینجا برخی از معیار های کلیدی پیشگیری از تنگی نخاعی بیان می شود، که با استفاده از آن ها می توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

 

شناخت عوامل خطر تنگی کانال نخاعی و پرهیز از وقوع آن ها

معدودی از ما می دانیم که درد کمر و یا درد گردن می تواند به تدریج باعث ایجاد بیماری بسیار خطرناکی شود که تنگی کانال نخاعی (Spinal Stenosis )نام دارد. در این جا جزئیاتی وجود دارد که بیان می کند چه عوامل خطری می تواند موجب ایجاد این بیماری شوند.

 

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند بر روی بخش های مختلف طناب نخاعی اثر بگذارد و در نتیجه علائم تنگی کانال نخاعی هم بر این اساس بسیار متغیر است. معمولا علائم این اختلال شامل بی حسی در اعضا و گردن و شانه می باشد و اگر درمان صحیح و به جایی انجام نشود، این وضعیت می تواند بدتر هم بشود

 

علل تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی نوعی بیماری مزمن است که با تنگ شدن فضاهای بین مهره ای مشخص می شود. این تنگ شدگی به علت دژنریشن ( روند تخریبی) در طناب نخاعی به دنبال افزایش سن ایجاد می شود

 

عوارض تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باعث ایجاد چندین بیماری دیگر می شود که ممکن است از راه های گوناگون و سوء ای اثرگذار باشند. اختلال عصبی موجب پارالیزیس (فلج) ((paralysis، پارزی ( ضعف و فلج عضلانی ) (paresis)، عدم کنترل سایر اعضا و بسیاری از علائم ثانویه دیگر می شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا