درد کشاله ران

درد عضلات ران

درد کشاله ران به هرگونه دردو بی حسی و ناراحتی گفته می شود، که روی ناحیه ای از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیرمیگذارد. ناحیه ران یک ساختارحفاظت کننده است و توانایی حرکت را دارد این ناحیه ازماهیچه، استخوان، تاندون، لیگامنت،عصب و رگ ساخته شده است. ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت میشود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است. لیگامنت ها استخوان های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است.

 

هر کدام از ساختارهای مفصل ران میتوانند دچارآسیب دیدگی، عفونت، بیماری یا اختلالات دیگر بشوند و باعث ایجاد درد کشاله ران در بارداری شوند. درد کشاله ران میتواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود  درد ران پا به صورت خفیف ،شدید همراه با علائمی مانند سوزش ران پا،سوزن سوزن شدن ایجاد میشود شما ممکن است با بی حسی هم در این مفصل مواجه شوید درد ران میتواند به میزانی ناراحت کننده و تحریک کننده باشد که ایجاد وزن بدن روی پا هنگام پیاده روی غیرقابل تحمل شود.  درد ران میتواند به دلائل متعددی ایجاد شود که شامل رشد طبیعی و بالا رفتن سن است. درد کشاله ران ناشی از کشیدگی جزئی یا کوفتگی ماهیچه ها میتواند بوسیله درمان های خانگی مانند استراحت، یخ درمانی، بالا گرفتن ساق پا و مصرف مسکن کنترل شود. کشیدگی کشاله ران از آسیب های شایع ورزشی است. این کشیدگی ها همچنین میتوانند در اثر فعالیت های بدنی شدید در کسانی که آمادگی ندارند هم ایجاد شوند. عضلات زیادی در ناحیه لگن و ران وجود دارند. این عضلات مسئول حرکات مفصل لگن در جهات مختلف هستند. گاهی اوقات این عضلات بر اثر ضربه و یا بدنبال فعالیت های شدید بدنی دچار کشیدگی میشوند و در حالات شدیدتر ممکن است پارگی های میکروسکوپی در این عضلات بوجود بیاید که به آن استرین Strain هم میگویند و گاهی هم فیبرهای عضلانی بطور کامل پاره میشوند. شایعترین عضلات لگن که دچار گشیدگی میشوند عضلات ادکتور یا نزدیک کننده ران هستند.

 

درد کشاله ران ممکن است بر اثر بیماری هایی باشد که در خود کشاله ران، مفصل ران و یا لگن وجود دارد. با این حال در مواردی، منشا درد کشاله ران در ارگان های دیگر بوده و درد بطور ثانویه به کشاله ران انتشار میابد. بیماری های سیستم ادراری و تناسلی از دسته مشکلاتی هستند که درد ناشی از آن ها می تواند در ناحیه کشاله ران احساس شود.

 

علت

دلیل های مختلفی ممکن است باعث علت درد کشاله ران شود. درد ران ممکن است بر اثر آسیب دیدگی یا ضربه ایجاد شود که این آسیب دیدگی ها در زیر ذکر شده است:

 

    شکستگی استخوان یا جابه جایی مخصوصا در ناحیه لگن و ران

    کشش در کشاله ران

    خراشیدگی، جراحت و کوفتگی در ران

    رگ به رگ شدگی و پارگی لیگامنت مخصوصا لیگامنت های متقاطع  یا صلیبی قدامی و لیگامنت های کلترال (جانبی) زانو ناحیه ای که باعث استحکام و ثبات زانو و ساق پا شده است.

    رگ به رگ شدگی و پارگی ممکن است، باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه ران نزدیک به مفصل شود.

    پارگی مینیسک زانو (پارگی درغضروفی که نقش ضربه گیر را در مفصل زانو برعهده دارند)

    گرفتگی عضله ران یا قولنج کردن آن، که معمولا ناشی از خشک شدن یا استفاده مکرر از مفصل است.

    کشیده شدن ماهیچه های ران مانند کشیدگی ماهیچه های چهارسر ران و ماهیچه های همسترینگ ممکن است باعث احساس درد در کشاله ران و پشت ران شود.

    تاندونیست (التهاب تاندون که ناشی ازاستفاده بیش ازحد ازمفصل وآسیب دیدگی ها وایجاد عفونت است و باعث ایجاد درد درران شده اند)

    شکستگی حاد لگن یا مفصل ران و درد کشاله ران

    شکستگی عصبی لگن و درد کشاله ران

    آرتریت مفصل ران ، روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان و درد کشاله ران

    سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز و درد کشاله ران

    پوکی استخوان گذرای مفصل ران و درد کشاله ران

    پارگی لابروم در مفصل ران و درد کشاله ران

    سیاتیک و درد کشاله ران

 

درد کشاله ران میتواند براثر انواع مختلفی ازعفونت ها نیز ایجاد شود.   از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

    چربی زیرپوست ران

    بروز عفونت ناشی از جراحت

    عفونت در زانو یا لگن که باعث ایجاد آرتروز های عفونی و درد در مفصل میشود و به ناحیه ران گسترش میابد.

    عفونت استخوان (استئومیلیت)

 

علاوه برموارد فوق درد ران میتواند براثر اختلالات عصب که ناشی از التهاب، فشار و آسیب دیدگی ها عصب است رخ دهد. درد کشاله ران میتواند بر اثر شرایط زیر نیز بوجود آید:

 

    سندروم کمپارتمان (فشار روی ماهیچه ها باعث ایجاد مشکلات جدی، کاهش جریان خون درعصب و ماهیچه ها میشود).

    لخته شدن عمیق خون (لخته شدن خون درساق پا میتواند ازساق پا به جاهای دیگر بدن منتقل شود وباعث آمبولسیم شدن خون در ریه، حمله قلبی و سکته شود).

    فیبرومیالژی (شرایط دردناکی که باعث ایجاد درد ،سختی وضعف ماهیچه ها میشود).

    بیماریهای سرخرگ (به این بیماری پی وی دی (PVD) هم گفته می شود. بیماری که باعث تنگ شدن سرخرگ میشود وباعث ساخت چربی و کلسترول در دیواره سرخرگ و عدم رسیدن خون به بافت ها و اندام های دیگر می شود).

    سندروم بی قراری پا (این اختلال که با حرکت ساق پا مخصوصا هنگام خوابیدن و نشستن همراه است).

 

علائم

بروز علائم درد ران پا بر اساس میزان شدت و نوع اختلال متفاوت است. این دردممکن است در پشت ران، داخل ران و حتی در بارداری نیز بوجود آید، اما تعداد دیگری از این علائم تاثیر گذاری روی نواحی دیگری از بدن مانند سیستم قلب و عروق و سیستم عصبی است. علائم دیگری که ممکن است همراه با درد کشاله ران ایجاد شود شامل موارد زیراست:

 

    خونریزی

    کبودی،جراحت و خراشیدگی

    سوزش

    تغییر درنحوه راه رفتن مانند لنگ زدن هنگام راه رفتن

    علائم آنفولانزا(خستگی،تب،گلودرد،سردرد،سرفه،دردهای شدید)

    درد مفصل

    گرفتگی ماهیچه ها

    کاهش دامنه حرکتی مفصل

    تورم

    بروز سوزش، بی حسی، درد وعلائم غیرطبیعی دیگر در انگشتان

 

تشخیص

در طول معاینه فیزیکی پا درد، پزشک در مورد جراحی های قبلی، آسیب دیدگی لگن، یا فعالیت های مکرر که باعث التهاب عصب می شوند، سوالاتی می پرسد. پزشک تفاوت در حواس را بین پای آسیب یده و پای دیگر شما بررسی می کند. برای تایید محل درد پا، پزشک بر روی عصب کمی فشار وارد می کند تا محل درد ران پا مشخص شود. برای حذف مشکلات دیگر در این نواحی، شکم و لگن شما معاینه می شود.

تصویربرداری با اشعه ایکس باعث تشخیص ناهنجاری های استخوانی می شود که بر عصب فشار وارد می کند. در صورتی که فکر می کنید رشدی مثل رشد تومور منبع فشار است، پزشک از شما درخواست می کند تا ام آر ای یا سی تی اسکن بگیرید. در موارد نادر، مطالعه هدایت عصبی توصیه می شود.

 

درمان

تشخیص صحیح شرایط و بیماری به انتخاب نوع درمان ها کمک موثری می کند. درمان ها برای کاهش درد کشاله ران به صورت زیر می باشد:

 

درمان های خانگی

درمان های خانگی متعددی وجود دارد که میتواند در درمان درد کشاله ران موثر باشد.ازگرم کردن مفصل خودداری کنید،گرم کردن مفصل آسیب دیده باعث افزایش توم و ایجاد میوزیت اسیفیکان (در داخل توده عضله ران استخوان ساخته میشود) می شود.این درمان ها در صورتیکه درد بسیار شدید باشد و برای خانمهای باردار بسیار موثر است:

 

    استفاده از روش یخ درمانی: این روش در درمان دردکشاله ران موثر است و شامل موارد زیر است:

 

    استراحت: از انجام هر گونه فعالیتی که باعث تشدید شرایط می شود، خودداری کنید.

    به کاربردن یخ: استفاده از یخ باعث از بین بردن التهابات میشود، یخ میتواند در 72 ساعت اولیه بعد از آسیب دیدگی برای کاهش درد و التهابات استفاده شود.

 

    بستن مفصل:بستن مفصل یا بانداژ آن با استفاده از بانداژهای کشی باعث فشرده کردن آن میشود و درد کشاله ران را کاهش میدهد.

    بالا نگهداشتن مفصل: بالا نگهداشتن مفصل آسیب دیده تا نزدیکی قلب باعث کاهش درد ران میشود هم چنین زمانیکه میخوابید میتوانید از بالش برای بالا نگهداشتن ساق پا استفاده کنید.

    انجام تمرینات استقامتی برای ریکاوری سریع:شما میتوانید تمرینات استقامتی را انجام دهید اما ممکن است بعد از آسیب دیدگی با لمس مفصل، هنگام صبح و با کشش مفصل هنگام انجام تمرینات ورزشی درد ایجاد شود اما این درد به مرور زمان کاهش میابد تمرینات سبک باید در3 مرحله و با 12 تکرارانجام شود، هم چنین میتوانید به مدت 20 تا30 ثانیه تمرین کششی برای بهبود در درد کاشله ران انجام دهید.

 

درمان های پزشکی

 این نوع درمان شامل مصرف داروهای مسکن و اسپری ها برای کاهش درد است. درصورتیکه درد ران ناشی ازعفونت های باکتریایی باشد مصرف آنتی بیوتیک میتواند باعث درمان شود. ممکن است پزشکان برای سرطان ها بدخیم استخوان مانند استئوسارکوم از پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی برای درمان درد ران استفاده کنند اما جراحی یک روش رایج برای درمان نیست و این روش درصورتی میتواند استفاده شود که ماهیچه ها به صورت کامل پاره شده باشند همچنین زمانیکه درمان های دیگر موفقیت آمیز نباشند و زمانیکه حرکت مفصل، رگ ها وعصب ها تحت تاثیر اختلال میوزیت اسیفیکان (اختلالی که درداخل توده عضله ،استخوان ساخته میشود) پزشک انجام جراحی را به بیماران برای درمان درد کشاله ران توصیه میکند. از دیگر درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

    انجام درمان های فیزیوتراپی: زمانیکه تورم و درد به صورت کامل از بین رفت  با مشورت پزشک که برای شما یک برنامه توانبخشی را تنظم کرده است تا باعث بازگشت شما به حالت طبیعی شود درمان های فیزیوتراپی را شروع کنید.

    بازگشت تدریجی برای انجام فعالیت ها: قبل از اینکه به صورت طبیعی راه بروید از یک چوب دستی وعصا هنگام راه رفتن استفاده کنید. در صوریتکه با ماهیچه های پاره شده به تمرین کردن بپردازید این کار باعث تشدید شرایط شما می شود و روند بهبودی واحیای شما را به تعویق می اندازد. تا زمانیکه درد کشاله ران شما به صورت کامل از بین نرفته است و پزشک اجازه نداده است، نمی توانید هیچ گونه فعالیت یا وزشی راشروع کنید.

    درد کشاله ران در باردار: پزشک به خانم های باردار توصیه میکند که به اندازه کافی و در یک موقعیت آرام استراحت کنند و از ایستادن های طولانی مدت خودداری کنند.

    ماساژصحیح مفصل: ماساژصحیح مفصل توسط یک متخصص آخرین مرحله است که می تواند به استقامت و انعطاف مفصل کمک کند. اما فراموش نشود که ماساژ آسیب دیدگی های جدید ناحیه چهار سر باعث ایجاد میوزیت اسیفیکان می شود.

 

اوزون درمانی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن به وجود جریان خون در این بافت ها بستگی دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون،اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به درد می شود. در روش ازن درمانی، اوزون، دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. این روش به ترتیب زیر عمل می کند:

 

با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند.

 

مواد ضد التهابی موجب کاهش درد، تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند.

 

با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود.

 

اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است پس از تزریق به بافت به صورت فعال در آمده و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود.

 

تاثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و  و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی ، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا