درمان درد قفسه سینه با تزریق داخل مفصل دسته و تنه استخوان جناغ

استخوان جناغ از دو بخش اصلی دسته و تنه تشکیل شده که دسته استخوان پهن تر بوده و بالاتر قرار میگیرد. مفصل بین این بخش می تواند دردهایی را به وجود آورد که مشابه درد های قلبی است.

آناتومی مفصل بین دسته و تنه جناغ:

 

 

این مفصل مستعد به ابتلا به انواع آرتریت است، از جمله استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید. این مفصل معمولا طی تصادفات، به دلیل فشار کمربند ایمنی، یا به دلیل ضربه مستقیم به سینه، آسیب می بیند. با مزمن شدن ضربه ممکن است مفصل از جای خود خارج شود.

 

دررفتگی مفصل بین دسته و تنه ی استخوان جناغ:

 

 

استفاده بیش از حد یا نادرست از این مفصل می تواند باعث التهاب حاد این مفصل شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این مفصل همچنین مستعد ابتلا به تومور است، چه تومورهای اولیه چه تومورهای پخش شونده. در موارد نادر ممکن است این مفصل عفونی شود.

 

تشخیص:

 

معاینه فیزیکی نشان می دهد که بیماران سعی می کنند با عقب نگه داشتن شانه ها، مفصل را در حالت باز نگه دارند. با حرکت دادن شانه، بالا آوردن بازو و تنفس عمیق درد افزایش می یابد. ممکن است با ضربه زدن آرام به مفصل بیمار احساس درد کند. همچنین در صورت التهاب حاد این مفصل، بیمار در محل مفصل احساس گرمی می کند و ممکن است با حرکت دادن مفصل احساسی مانند کلیک داشته باشد.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که مشکوک به این بیماری هستند الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی از جمله تومور ها اثبات شوند. . بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک به ناپایداری مفصل انجام MRI و یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است.

 

توموگرافی از قفسه سینه بیماری که دررفتگی مفصل دارد:

 

 

 

درمان:

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق داخل مفصلی سریع ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد، سپس پزشک با قرار دادن پروب دستگاه سونوگرافی روی محل تزریق ساختارهای داخلی را به دقت مشخص می کند و سپس تزریق را انجام می دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

انجام تزریق:

 

 

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

محتمل ترین عارضه این تزریق، پنوکوتوراکس (نوعی اختلال تنفسی) است که به دلیل اشتباه در تعیین محل تزریق اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است خود سوزن به محتویات مفصل آسیب برساند. می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید به ساختارهای داخلی، احتمال این دو عارضه را کاهش داد. در موارد نادر ممکن است عفونت نیز اتفاق بی افتد که با روش‌های استریل مناسب قابل جلوگیری است.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا