درمان درد انگشت کوچک و کنار پا با بلاک عصب سورال (Sural) در سطح مچ

بلاک کردن اعصاب یعنی بستن مسیر عبور پیام عصبی با استفاده از تزریق مواد بی‌حسی.عصب سورال از سمت پشت قوزک داخلی پا پایین آمده و مسئول عصب دهی به پاشنه پا است.

آناتومی عصب سورال:

drCyrusMomenzadeh

drCyrusMomenzadeh

نواحی عصب دهی شده توسط اعصاب پا (ناحیه مربوط به عصب سورال با رنگ بنفش مشخص شده است):

drCyrusMomenzadeh

بلاک عصب سورال برای ارزیابی و مدیریت درد پا که احتمال می‌رود به دلیل اختلال عصب سورال است، کابرد دارد. زمانی که این بلاک به همراه بلاک اعصاب پرونئال مشترک (Common Pronealتیبیال خلفی (Posterior Tibila)، و سافنوس (Saphenous) یا شبکه عصبی کمری انجام شود، می‌توان از آن برای بی‌حسی موضعی طی اعمال جراحی پشت مچ و کف پا استفاده کرد. از این روش برای افرادی که توانایی تحمل بلاک سمپاتیک یا اپی دورال کمری را ندارند و به نیاز بی‌حسی پا برای ترمیم تاندون یا دبریدمان دارند، استفاده می‌شود.

قطع شدگی عصب سورال به دلیل شکستگی استخوان کف پا:

drCyrusMomenzadeh

بلاک این اعصاب به همراه بی‌حسی موضعی در ارزیابی درد پا، زمانی که به تشخیص افتراقی بین اختلالات عصبی نیاز است، استفاده می‌شود. اگر تخریب کردن کامل عصب سورال مدنظر باشد، این بلاک نشان دهنده حداکثر اختلال حرکتی و حسی ناشی از تخریب کردن کامل اعصاب خواهد بود. از بلاک عصب سورال به همراه بی حسی موضعی و بلاک هایی که گفته شد برای مدیریت دردهای حاد، مانند درد بعد از عمل جراحی و شکستگی‌ها، در بیمارانی که توانایی تحمل بلاک سمپاتیک و اپی دورال کمری را ندارند، استفاده می‌شود تا روش‌های دارویی اثر کنند. درصورت ابتلا بیمار به درد دائمی پا به دلیل التهاب یا قطع شدگی عصب سورال، از این بلاک به همراه بی حسی موضعی و استروئیدها برای مدیریت درد استفاده می شود. بلاک عصب سورال به همراه بی‌حسی موضعی و استروئیدها برای درمان دردهای ناشی از اختلالات عصبی به دلیل دیابت الزامی است. در تعدادی از مواردی که بیمار به دلیل وجود تومور، در پا درد دائمی مرتبط با عصب سورال دارد، تخریب کامل این عصب برای قطع شدن درد در صورت پاسخ ندادن دیگر روش‌های درمانی، الزامی است.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب (قطع عبور پیام عصبی با استفاده از مواد بی حسی) عموما به دو صورت انجام می‌شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات)‌های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری (که در بین این روش‌ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می‌باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می‌شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختارهای داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می‌دهد.این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی:

شایع ترین عارضه این تزریق تشکیل هماتوم (کیسه پر از خون) است. می توان وارد کردن فشار روی محل تزریق بعد از انجام تزریق، احتمال این عارضه را پایین آورد. اگر سوزن به شیوه نادرستی به بدن وارد شود می‌تواند به عصب سافنوس آسیب برساند. با جلو بردن آرام سوزن و سپس دور کردن آن از عصب می‌توان جلوی این عارضه را گرفت. همچنین با استفاده از دستگاه سونوگرافی و دید پزشک به محل سوزن و عصب نیز می‌توان احتمال این عارضه را کاهش داد.

 

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا