درمان درد زانو با تزریق داخل بور پس آنسرینوس (Pes Anserinus Bursa)

بورس‌ها تشکیل شده‌اند از کیسه‌های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه‌ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت‌های نادری عفونی شوند.

اگرچه تنوع قابل توجهی در میان بیماران در تعداد، اندازه و مکان قرارگیری بورس وجود دارد، کلبدشناسان تعدادی از بورس‌های کلینیکی رایج را شناسایی کردند که بورس پی آنسرینوس یکی از آن‌هاست. این بورس در سطح داخلی استخوان درشت نی ساق پا در زیر زانو، دقیقا زیر تندون پس آنسرینوس (که تندون مشترک عضلات سارتوریس، گراسیلیس، و سمیتندونیوس است) قرار دارد. این بورس می‌تواند دارای یک کیسه یا در برخی از بیماران با چند سری کیسه وجود داشته باشد.

 

آناتومی زانو (نمای داخلی):

دکتر سیروس مومن زاده

بیماران مبتلا به بورسیتیس پس آنسرینوس در سمت داخلی زانو احساس درد می‌کنند که این درد با چرخاندن پای بیمار به سمت خارج توسط فردی دیگر، افزایش می‌یابد. فعالیت، به خصوص خم کردن زانو و چرخاندن آن به سمت خارج، درد را افزایش می‌دهد و استراحت و گرما تا حدودی درد را کاهش می دهد. معمولا بیمار نمی تواند زانو بزند یا از پله ها پایین برود. درد دائمی بوده و حالت خارش دارد و ممکن است خواب بیمار را برهم بزند. وجود همزمان تندینیتیس، آریتیت، یا اختلال داخل مفصلی زانو با بورسیتیس پی آنسرنیوس می‌تواند تصویر کلینیکی را بعد از ضربه خوردن به زانو مبهم کند.

لیگامان‌ها بافت های طناب مانندی هستند که استخوان‌ها را به هم متصل کرده و مفاصل بدن را پایدار می کنند. در سمت داخلی زانو لیگامان کناری داخلی وجود دارد که استخوان ران را به استخوان درشت نی ساق (Tibial) متصل می کند. در اکثر موارد این لیگامان نیز ملتهب شده است.

اگر التهاب این بورس درمان نشده باقی بماند می‌تواند باعث رسوب کلسیم در آن شود که باعث از دست رفتن نرمی و انعطاف آن و مشکل‌تر شدن درمان می‌شود.

 

تشخیص:

معاینه فیزیکی نشان‌دهنده درد بیمار در هنگام لمس شدن جلوی زانو دقیقا پایین سطح داخلی زانو در محل اتصال تاندون پس آنسرینوس به استخوان درشت نی است. معمولا این ناحیه متورم شده و در اطراف آن تجمع مایع وجود دارد. در یکی از مانورهای تشخیصی این بیماری، از بیمار خواسته می‌شود تا در حالی که پزشک با حرکت پا مخالفت می‌کند، زانوی خود را خم کند. در صورت ابتلا بیماری به بورستیس پس آنسرنیوس بیمار افزایش درد خواهد داشت. با رها کردن ناگهانی پای بیمار توسط پزشک در طول این مانور، بیمار افزایش درد شدیدی خواهد داشت. در موارد نادر این بورس عفونی می شود که عفونت آن با عفونت بوریس پرپتلار (این بورس زیر استخوان کشک قرار دارد) مرتبط است.

رادیوگرافی ممکن است رسوب کلسیم در این بورس و ساختار های اطرافش، مانند تاندون پس آنسرینوس، را به دلیل التهاب مزمن نشان دهد. در صورت شک پزشک به اختلال داخل مفصلی یا وجود تومور انجام MRI و یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است.

الکترومایوگرافی به افتراق این بیماری از اختلالات اعصاب محیطی، رادیکولوپاتی کمری (اختلال اعصاب خارج شده از نخاع در کمر)، و اختلال شبکه عصبی کمری، کمک می‌کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

درمان:

روش‌های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش‌ها تزریق سریع‌ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می‌شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری (که در بین این روش‌ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می‌باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می‌شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می‌دهد.

 

عوارض جانبی احتمالی:

مهم‌ترین عارضه این تزریق عفونت است که با استفاده از روش‌های استریل مناسب به ندرت اتفاق می‌افتد. حدود 25% ار بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

 

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا