درمان درد قسمت تحتانی سینه ناشی از سندروم دنده لغزنده (Slipping rib syndrome) با تزریق

سندروم دنده لغزنده مجموعه ای از علائم است، از جمله درد چاقو مانند غضروف های دنده ای تحتانی به همراه حرکت بیش از حد قسمت جلویی دنده های تحتانی. معمولا دنده دهم درگیر این بیماری می شود، اما ممکن است دنده های هشتم و نهم نیز به این سندروم دچار شوند. سندروم دنده لغزنده معمولا همیشه با وارد شدن ضربه به غضروف دنده ای دنده های تحتانی اتفاق می افتد. این غضروف ها معمولا در طی تصادفات رانندگی و وارد شدن ضربه به قفسه سینه آسیب می بینند. در صورت شدید بودن ضربه ممکن است دررفتگی غضروق اتفاق بی افتد. همچنین ممکن است بیمار مبتلا به این سندروم با حرکت دادن دنده ها و غضروف های مرتبط احساس "کلیک" کنند.

 

تشخیص:

معاینه فیزیکی نشان می دهد که بیمار با سفت نگه داشتن ستون فقرات سینه در حالت خم شده سعی می کند تا از حرکت مفاصل آسیب دیده و افزایش درد جلوگیری کند. درد با فشار وارد کردن روی غضروف های دنده ای آسیب دیده افزایش می یابد. در یکی از مانورهای تشخیصی این سندروم بیمار به پشت روی تخت معاینه می خوابد و عضلات شکمش را ریکلس می کند. سپس پزشک قسمت تحتانی دنده های را گرفته و به سمت بالا می کشد. در صورت ابتلا بیمار به سندورم دنده لغزنده، درد بیمار افزایش می یابد و با حرکت دنده ها احساس کلیک می کند.

drMomenzadeh

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که در محل غضروف های بین دنده ای تحتانی درد دارند الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی از جمله تومورها و شکستگی های دنده اثبات شوند. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. در صورت شک پزشک به وجود تومور یا ناپایداری مفصل انجام MRI الزامی است.

 

درمان:

روش های درمانی متفاوتی وجود دارد مانند تزریق، دارودرمانی و فیزیوتراپی. از میان این روش ها تزریق سریع ترین و کارآمدترین روش است.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

drMomenzadeh

عوارض جانبی:

شایع ترین عارضه این تزریق پنموتوراکس (Pneumothorax، نوعی اختلال تنفسی) است که اگر سوزن بیش از حد به بدن داخل شود اتفاق می افتد. همچنین ممکن است سوزن احشا شکمی اطراف محل تزریق آسیب برساند. می تواند با استفاده از دستگاه سونوگرافی جلوی اتفاق افتادن این دو عارضه را گرفت. در موارد نادر احتمال عفونی شدن مفصل نیز وجود دارد. چون این تزریق باعث بی حسی اعصاب بین دنده ای می شود، باید به بیمار هشدار داده شود که بعد از تزریق قسمت فوقانی شکم و تحتانی قفسه سینه به طور موقت بی حس می شوند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا