درمان درد گردن با بلاک شبکه عصبی سطحی گردنی (Superficial Cervical Plexus)

بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.

شبکه عصبی سطحی گردنی از کنار گردن شروع شده و به بخش های وسیعی از کنار و جلوی گردن عصبدهی می کند.

آناتومی این شبکه عصبی:

drCyrusMomenzadeh

بلاک این شبکه در درمان دردهای گردن، گوش، ترقوه، مانند دردهای بعد از وارد شدن ضربه و دردهای سرطانی کابرد دارد. از این بلاک برای ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه سطحی گردن برای جراحی های خارج کردن تومور، بخیه های عمقی، و ترمیم شکستگی ها و دررفتگی های ترقوه استفاده می شود.

تصویر رادیوگرافی از بیماری که استخوان ترقوه اش شکسته:

drCyrusMomenzadeh

اگر دردهای این ناحیه به درمان های دارویی و دیگر روش ها پاسخ ندهند نیاز به تخریب کامل شبکه عصبی سطحی گردنی برای برطرف شدن درد بیمار است. انجام این بلاک حداکثر اختلال حرکتی و حسی ای که بیمار بعد از تخریب شدن عصب تجربه خواهد کرد را نشان می دهد.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی:

ورید (سیاهرگ) ژوگولار (Jugular) و شریان کاروتید (Carotid) که مسئولیت خون رسانی به مغز را بر عهده دارند دقیقا از زیر این عصب عبور می کنند. احتمال آسیب رساندن سوزن به این ورید و شریان وجود دارد. همچنین اگر سوزن بیش از حد به گردن داخل شود، ممکن است به شبکه عصبی آسیب وارد کند. با استفاده از دستگاه سونوگرافی می توان جلوی این عوارض را گرفت.

ممکن است بعد از انجام تزریق هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود که می توان با فشار وارد کردن روی محل سوزن بعد از انجام تزریق جلوی این عارضه را گرفت. قراردادن بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از انجام بلاک به مدت 20 دقیقه می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

رادیو فرکوئنسی (RF)

در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا