درمان درد مچ، کف و انگشتان دست با بلاک عصب اولنار (Ulnar) در سطح مچ

لیگامان ها بافت های طناب مانندی هستند که استخوان ها به یک دیگر متصل می کنند.

بلاک کردن عصب به جلوگیری از عبور پیام عصبی (شامل پیام های درد) با تزریق مواد بی حسی به عصب گفته می شود.عصب اولنار از سطح داخلی ساعد به سمت پایین آمده، از داخل کانال گویون (Guyon’s canal، سقف این کانال یکی از لیگامان های عرض مچ و کف آن استخوان های مچ هستند ) عبور می کند و به ناحیه  داخلی کف دست و انگشت کوچک و حلقه عصب دهی می کند. ناحیه عصب دهی شده توسط عصب اولنار با رنگ زرد مشخص شده است:

drCyrusMomenzadeh

آناتومی عصب اولنار:

drCyrusMomenzadeh

تعدادی از اعصاب خارج شده از نخاع، در بالای شانه به یک دیگر می پیونند و شبکه عصبی بازویی را می سازند. اعصاب خارج شده از شبکه عصبی بازویی به دست و بخشی از قفسه سینه عصب دهی می کنند.

 

آناتومی شبکه بازویی:

drCyrusMomenzadeh

این بلاک برای مدیریت درد های داخل ناحیه عصب دهی شده توسط عصب اولنار کابرد دارد. از این بلاک به همراه بلاک شبکه بازویی برای انجام بی حسی موضعی طی اعمال جراحی مچ و پایین تر از آن مانند ترمیم شکستگی و درفتگی های استخوان های بخش داخلی کف دست و انگشت کوچک و حلقه استفاده می شود. از این بلاک به همراه بی حسی موضعی در کنترل در های حاد، مانند درد های بعد از عمل، شکستگی های استخوان زند زیرین ساعد و استخوان های مچ، و درد های سرطانی استفاده می شود تا روش های دارویی اثر کنند.

از این بلاک برای تشخیص علل درد مچ، کف و انشگتان دست نیز استفاده می شود. در صورتی که برای درمان درد نیاز به تخریب کامل این عصب باشد، انجام بلاک حداکثر حسی و حرکتی ای که بیمار بعد از تخریب عصب تجربه خواهد کرد را نشان می دهد. برای درمان درد سندروم تونل اولنار (Ulnar Tunnel Syndrome) که طی این بیماری لیگامان های مچ روی عصب اولنار فشار وارد می کنند (در محل عبور عصب از داخل تونل گویون) نیز از این بلاک استفاده می شود. کاربرد دیگر این بلاک در درمان دردهای ناشی از کشیده شدن عصب اولنار در سطح مچ است.

عصب اولنار در سطح مچ مستعد آسیب دیدن طی جراحی برای درمان سندروم تونل اولنار، آسیب دیدن به دلیل شکستگی های استخوان های مچ و تحت فشار قرارگرفتن توسط تومور ها در سطح مچ است. اختلال این عصب در محل عبورش از داخل تونل گویون سندروم تونل اولنار/گویون نامیده می شود. این سندروم نسبت به اختلال این عصب در سطح آرنج شیوع کمتری دارد. اینکه بیمار چه نشانه های کلینیکی داشته باشد به محل اتفاق افتادن اختلال عصب بستگی دارد. اگر این اختلال قبل از ورود عصب به تونل گویون باشد که هنوز شاخه های حسی و حرکتی عصب از یک دیگر جدا نشده اند، بیمار هر دو اختلال حسی و حرکتی (فلجی عضلات) را به همراه درد، بی حسی و گزگز منتشر شونده به سطح داخلی کف و پشت دست و دو انگشت کوچک و حلقه نشان می دهد. ممکن است این علائم به سمت بالا تا محل اتفاق افتادن اختلال عصب در قسمت تختانی ساعد منتشر شوند. اگر فقط شاخه عمقی این عصب که شاخه حرکتی آن است در داخل تونل گویون مختل شود، بیمار در نواحی عصب دهی شده توسط عصب اولنار فقط فلجی عضلات را تجربه خواهد کرد و دردی نخواهد داشت. اگر شاخه سطحی که شاخه حسی عصب است مختل شود، بیمار ضعف عضلانی نخواهد داشت و تنها علائم درد، خوابرفتگی و گزگز ناحیه توضیح داده شده است.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

نحوه انجام بلاک:

تزریقات برای بلاک اعصاب عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

 

عوارض جانبی احتمالی:

بیشتر عوارض این تزریق با اشتباه در محل ورود سوزن و تزریق داخلی وریدی (داخل سیاهرگ) که منجر به مسمومیت بیمار می شود و بی حسی دائمی این عصب ناشی از آسیب رساندن سوزن به عصب مرتبط هستند. تمامی موارد ذکر شده به ندرت اتفاق می افتند و می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی و شناسایی ساختارهای داخلی احتمال ابتلا بیمار به تمامی این عوارض را به شدت کاهش داد.

در موارد نادر احتمال عفونت نیز وجود دارد که می توان با استفاده از روش های استریل مناسب جلوی این عارضه را گرفت. در صورت آسیب دیدن ورید های عمقی ممکن است بعد از انجام تزریق، محل ورود سوزن کبود شده یا هماتوم (کیسه پر از خون) تشکیل شود که می توان با فشار وارد کردن روی محل سوزن بعد از انجام تزریق جلوی این عارضه را گرفت. قراردادن بسته های سرمازا روی محل تزریق بعد از انجام بلاک به مدت 20 دقیقه می تواند از شدت درد و خونریزی ای که بیمار تجربه خواهد کرد بکاهد.

حدود 25% از بیماران بعد از انجام تزریق افزایش درد موقت خواهند داشت که این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا