درمان درد استخوان دنبالچه با تزریق

مقدمه:

لیگامان ها بافت های طناب مانندی هستند که استخوان ها را به یک دیگر متصل می کنند و باعث پایداری مفاصل می شوند.

سندروم کوکسیدینیا یا سندروم درد استخوان دنبالچه (Coccydynia Syndrome) یک سندروم درد شایع است که با درد در محل استخوان دنبالچه و درد منتشر شونده به سمت بالا و کف لگن مشخص می شود. این سندروم در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و معمولا بعد از وارد شدن ضربه مستقیم به استخوان دنبالچه اتفاق می افتد، مانند از پشت لگد خوردن یا زمین خوردن روی باسن. این سندروم می تواند بعد از زایمان طبیعی نیز اتفاق بی افتد. تصور می شود که علت اصلی این سندروم کشیده شدن لیگامان متصل کننده استخوان دنبالچه با استخوان خاجی، و در مواردی شکستگی استخوان دنبالچه است. در موارد نادر آرتریت (از بین رفت غضروف مفصل) مفصل استخوان دنبالچه و خاجی نیز می تواند باعث ابتلا فرد به این سندروم شود.

در معاینه فیزیکی با لمس کردن یا حرکت استخوان دنبالچه بیمار افزایش درد خواهد داشت. هرگونه حرکت این استخوان می تواند باعث درد تیز و برنده در ناحیه مقعد شود که معمولا برای بیمار بسیار زجرآور است. همچنین معمولا عضلات کف لگن ملتهب شده است و ضربه زدن به آن ها می تواند باعث ایجاد اسپاسم (گرفتگی عضله) شود. نشستن درد را افرایش می دهد و معمولا بیمار سعی می کند تا با نشستن روی یک طرف باسن از وارد شدن فشار روی استخوان دنبالچه جلوگیری کند.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیمارانی که علائم این سندروم را دارند الزامی است تا عدم وجود بیماری های استخوانی مانند تومور ها و یا شکستگی ها اثبات شوند. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات دیگری مانند شمارش کامل سلول های خونی نیز انجام می شود. اسکن  استخوان می تواند به تشخیص شکستگی های فشاری میکروسکوپی که در تصویر رادیوگرافی دیده نمی شوند کمک کند.

 

 

 

نحوه انجام تزریق:

این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

تزریقات عموما به دو صورت انجام می شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه های تصویربرداری (که در بین این روش ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می شوند.

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:.

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن زاده  انجام می شود بالاترین دقت را در میان روش های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختار های داخلی بدن و خود عصب از دستگاه سونوگرافی استفاده می شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می دهد.

برای انجام بلاک بیمار به شکم روی تخت معاینه می خوابد. سپس ار بیمار خواسته می شود تا نوک پاهایش را به سمت داخل بچرخاند. این کار باعث کمتر شدن برجستگی باسن و تزریق آسان تر می شود. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختار های داخلی را شناسایی می کند و تزریق را انجام می دهد.

نحوه قرارگیری بیمار:

 

درمان درد استخوان دنبالچه با تزریق

درمان درد استخوان دنبالچه با تزریق

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

درد استخوان دنبالچه3

تصویر سونوگرافی:

 

درد استخوان دنبالچه4

انجام تزریق:

 

درد استخوان دنبالچه5

عوارض جانبی احتمالی:

مهم ترین عارضه این تزریق عفونت است که به دلیل نزدیک بودن محل تزریق به روده بزرگ اتفاق می افتد. حدود 25% از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیمار بعد از مدتی از بین می روند. اگر سوزن بیش از حد به بدن وارد شود ممکن است وارد پرده های پوشاننده نخاع شود و با تزریق شدن مواد بی حسی در این ناحیه، بیمار اختلال حسی و حرکتی شدیدی در لگن و پاهایش احساس خواهد کرد. می توان با استفاده از دستگاه سونوگرافی احتمال این عارضه را کاهش داد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا