درمان هالوکس والگوس (Hallux Valgus) با تزریق

تاندون‌ها بافت‌های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند و باعث حرکت مفاصل می‌شوند. به التهاب تاندون‌ها تندینیتیس گفته می‌شود.

لیگامان‌ها بافت‌های طناب مانندی هستند که استخوان‌ها را به یک دیگر متصل می‌کنند و باعث پایداری مفاصل می‌شوند.

بورس‌ها تشکیل شده‌اند از کیسه‌های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون‌ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام می‌شود،است.این کیسه‌های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده‌اند که حاوی شبکه‌ای از رگهای خونی‌اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس‌ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت‌های نادری عفونی شوند. به التهاب بورس، بورسیتیس گفته می‌شود.

هالوکس واگوس به مجموعه ای از علائم گفته می‌شود که شامل موارد روبرو است: تورم بافت نرم در محل اتصال انگشت شست پا به کف پا و خم شدن غیرطبیعی نوک انگشت به سمت انگشتان دیگر.

 

 

با پیشرفت این بیمار، در نهایت انگشت شست زیر انگشت اشاره پا قرار می‌گیرد که این شرایط برای بیمار بسیار دردناک است.

 

 

در مواردی وجود همزمان بورسیتیس با این بیماری درد بیمار را چند برابر می‌کند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد که دلیل اصلی آن پوشیدن کفش‌هایی با نوک تنگ است. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند درد بیمار را افزایش می‌دهد. اکثر بیمارانی مبتلا به هالوکس والگوس از درد مفصل انگشت شست و پا شکایت دارند و گزارش می‌کنند که نمی‌توانند کفش بپوشند. راه رفتن درد را بدتر می‌کند و استراحت و گرما تا حدودی از شدت آن می‌کاهد. درد دائمی بوده و حالت تیرکشیدن دارد و در موارد پیشرفته خواب بیمار را برهم می‌زند. بعضی بیماران در هنگام تکان دادن انگشت شستشان احساس دررفتگی می‌کنند.

علاوه بر درد بیمار از عدم کارآیی پای خود نیز رنج می‌برد. بیمار معمولا نمی تواند کارهای روزانه اش مانند ایستادن، راه رفتن، و برداشت اجسام از روی زمین را به راحتی انجام دهد. اگر عامل اصلی بیمار درمان نشود، ناکارآیی مفصل شدیدتر می‌شود و با ادامه بیماری عضلات انگشت شست تحلیل می‌روند که در نهایت منجر به ثابت شدن دائمی یا یخ زدگی انگشت می‌شوند.

انجام رادیوگرافی برای تمام بیماران مبتلا به این بیماری الزامی است. بر اساس شرح حال بیمار و تشخیص پزشک آزمایشات تکمیلی مانند شماش سلول‌های خونی نیز انجام می‌شوند. MRI و تصویربرداری سونوگرافی نیز می‌توانند به تایید شدن تشخیص و همچنین کشف دیگر بیماری مانند تندینیتیس، وجود کیست، بورسیتیس و التهاب لیگامان‌ها کمک می‌کند.

تصویر رادیوگرافی نشان دهنده هالوکس والگوس:

 

نحوه انجام تزریق:

تزریقات عموما به دو صورت انجام می‌شوند. روش اول استفاده از لندمارک (مشخصات) های سطحی بدن برای پیدا کردن محل تزریق است و روش دوم استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری (که در بین این روش‌ها سونوگرافی بیشرین کارآیی و کمترین عوارض جانبی را دارد). در روش لندمارک به دلیل نداشتن دید و آگاهی کامل از جزئیات داخل بدن امکان خطا و عوارض جانبی بالا می‌باشد که این مشکلات با استفاده از روش سونوگرافی به راحتی حل می‌شوند.

 

تزریق با کمک دستگاه سونوگرافی:

این روش که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مومن‌زاده  انجام می‌شود بالاترین دقت را در میان روش‌های تزریق دارد زیرا برای شناسایی ساختارهای داخلی بدن از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌شود. این روش امکان تزریق موثرتر و عوارض جانبی کمتر را به ما می‌دهد.

برای انجام تزریق بیمار به پشت روی تخت معاینه می‌خوابد و کف پای مبتلا روی سطح تخت قرار می‌گیرد. پزشک با قرار دادن پروب سونوگرافی روی محل تزریق ساختارهای داخلی را شناسایی می‌کند و تزریق را انجام می‌دهد.

 

نحوه قرارگیری بیمار:

 

 

 

محل قرارگیری پروب سونوگرافی:

 

 

 

تصویر سونوگرافی:

 

 

 

انجام تزریق:

 

 

عوارض جانبی احتمالی:

این تزریق از جمله تزریقات امن است و عوارض جانبی خطرناکی ندارد. شایع‌ترین عارضه این تزریق عفونت است که به ندرت اتفاق می‌افتد. حدود 25% از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بدن است. این درد و درد اصلی بیمار بعد از مدتی از بین می‌روند. احتمال کبودی یا تشکیل شدن هماتوم (کیسه پر از خون زیر پوست) نیز وجود دارد که می‌توان با وارد کردن فشار یا قرار دادن بسته‌های سرمازا روی محل تزریق احتمال اتفاق افتادن این عوارض را نیز کاهش داد.

درمان های غیرجراحی


*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا