درمان درد سطح خارجی را با تزریق داخل باند فاسیا لاتا (Fascia Lata)

بورس ها تشکیل شده اند از کیسه های ساینوویال (مفصلی)که هدفشان اجازه دادن به کشیده شدن و حرکت عضلات و تاندون ها از روی یکدیگر در نواحی که حرکت مکرر انجام میشود،است.این کیسه های ساینوویال به وسیله غشای ساینوویال پوشانده شده اند که حاوی شبکه ای از رگهای خونی اند که مایع ساینووسال را ترشح می کنند. نتایج بورسیتیس (التهاب بورس) در افزایش تولید مایع ساینوویال موجب تورم کیسه های بورس می شود. با استفاده مفرط و نادرست، این بورس ها ممکن است ملتهب، بزرگ و در موقعییت های نادری عفونی شوند. به التهاب بورس، بورسیتیس گفته می شود.

تندون ها بافت های طناب مانندی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. به التهاب تندون ها تندینیتیس گفته می شود.باند ایلیوتیبیال بافتی طناب مانند است که از سمت خارجی لگن شروع می شود، از سمت خارجی ران پایین می آید و به استخوان درشت نی ساق پا متصل می شود.

drMomenzadeh

فاسیا بافت پیوندی است که در زیر پوست قرار دارد و پوست را به عضلات متصل می کند. فاسیا لاتا نامی فاسیا سطح خارجی ران است. التهاب این فاسیا به دلیل استفاده بیش از حد یا نادرست از پاها باعث سندروم فاسیا لاتا می شود. درد این سندروم در سمت خارجی ران احساس می شود و می تواند به قسمت های دیگر ران نیز پخش شود. درد با حرکت زیاد می شود و با ثابت نگه داشتن پا کم می شود که این تغییرات راه رفتن را برای بیمار بسیار دردناک می کنند. ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات باسن و کمر درد این بیماری در کمر و پشت باسن نیز احساس شود. در معاینه فیزیکی با لمس فاسیا بیمار افزایش درد خواهد داشت و نقاط خاصی وجود دارند که نسبت به بقیه مناطق بسیار دردناک تر اند.

drMomenzadeh

ممکن است این بیماری با التهاب بورس قرار گرفته در زیر این فاسیا اتفاق بی افتد که باعث پیچیده شدن تشخیص می شود.

رادیوگرافی ممکن است رسوب کلسیم در باند و ساختار های اطراف را نشان دهد. درصورت شک پزشک به بورسیتس، وجود تومور یا تخریب شدن بافت داخل مفصل انجام MRI و/یا تصویربرداری سونوگرافی الزامی است. الکترومایوگرافی به افتراق این بیماری از اختلالات عصبی و رادیکولوپاتی کمری (اختلال اعصاب خارج شده از نخاع کمری به دلیل فشار مهره های ستون فقرات روی آن ها) کمک می کند.این تزریق هم جنبه درمانی و هم تشخیصی دارد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی:

مهم ترین عارضه این تزریق عفونت است که با استفاده از روش های استریل مناسب می توان به راحتی جلوی آن را گرفت. حدود 25 درصد از بیماران بعد از تزریق افزایش درد خواهند داشت که به دلیل ورود سوزن به بافت های زانو است. این درد و درد اصلی بیماری بعد از مدتی از بین می روند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا