درد زیر بغل

بیشتر افراد در طول عمر خود درد زیر بغل را تجربه می‌کنند، در حالی که درد زیربغل می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات شدید سلامتی باشد، اما معمولا با عفونت خفیف و ترشح زیاد ارتباط دارد.

 

علل رایج درد زیربغل

عوامل گسترده‌ای به درد زیر بغل منجر شده و یا دلیل این درد می‌باشند: برخی شرایط پوستی، عفونت‌ها و شرایط و وضعیت‌های ایمنی. با توجه به دلیل و شدت این درد، علایم از تحریک‌پذیری خفیف و ملایم تا ناراحتی شدید متفاوت خواهد بود.

 

دلایل رایج درد زیر بغل شامل موارد زیر است:

 

1غده های لنفاوی متورم

غده ‌های لنفاوی برای یک واکنش ایمنی موفق بسیار حیاتی هستند، این عقده‌ها عوامل خارجی را به دام انداخته، آزادسازی سلول‌های ایمنی را تحریک کرده و این عوامل مهاجم را تخریب و پاک‌سازی می‌کند.

 

در طول عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی، غده های لنفاوی با سلول‌های مهاجم پر شده و متورم می‌شوند. این بزرگ شدگی دلیل التهاب و درد می‌باشد.

 

دلایل التهاب غدد لنفاوی:

 

سرماخوردگی‌های معمولی

عفونت ویروسی

 ‌عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

گلو درد

عفونت گوش

سرخک

مونونوکلئوز عفونی

عفونت دندان

زخم و عفونت پوستی

2آلرژن و محرک‌های پوستی

بسیاری از اسپری‌ها، ضدعرق‌ها، شوینده‌های بدن، صابون‌ها و شوینده‌ها محتوی آلرژن‌ها و محرک‌های پوستی می‌باشند، برخی از آلرژن‌ها و محرک‌ها موجب درماتیت تماسی آلرژیک می‌شود، وضعیتی که عاملی بر قرمزی و تاول‌های کوچک است. به همین ترتیب، تحریک‌کننده درماتیت تماسی می‌تواند به قرمزی، درد، تورم و گرمی منجر شود.

 

حیوانات خانگی و عوامل محیط‌زیستی نیز حامل آلرژن‌های شناخته‌شده‌ای هستند که موجب واکنش ایمنی و با گسترش آن،  موجب درد زیر بغل می‌شوند.

 

3پسوریازیس

پسوریازیس یک وضعیت خودایمنی است که زیربغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پلاک‌های پوستی قرمز- قهوه‌ای با پوششی نقره‌ای و درخشان ایجاد می‌کند. علایم پسوریازیس می‌تواند به شدت ناراحت‌کننده و دردناک باشد، مخصوصا اگر در معرض سایش و رطوبت قرار بگیرد که در زیر بغل نیز چنین است.

 

4عفونت باکتریایی

همانند قارچ‌ها، باکتری نیز در محیط گرم و مربوط رشد می‌کند.

 

5عفونت قارچی بدن

رینگ‌ورم (ringworm) یک عفونت قارچی لایه‌های فوقانی پوست است یک جوش حلقوی قرمز از خود برجای میگذارد. قارچ رینگ‌ورم همچنین کراتین موجود در مو را به عنوان غذا استفاده می‌کند، جوش‌های رینگ‌ورم میتوانند دردناک بوده و موجب پوستی ملتهب، خارش‌دار و پوسته پوسته شوند.

 

6عرق گز

عرق گز یک التهاب پوستی است که به وسیله‌ی سایش و التهاب در چین و چروک‌های پوست ایجاد می‌شود. این وضعیت موجب قرمزی، درد، سوختگی شده و ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد. اگر این وضعیت درمان نشود می‌تواند موجب عفونت ثانویه‌ی باکتریایی یا قارچی شود. گونه‌ی Candidia یک نوع مخمر است که می‌تواند عامل عرق گز باشد. این عامل می‌تواند پوست را به حالتی قرمز با پلاک‌های سفید تغییر دهد.

 

7عضله‌ی دردناک

چندین عضله در زیر بغل در زیر بافت همبند، شریان‌ها، ورید‌ها و استخوان‌ها وجود دارد. انسداد عضله‌‌های قفسه سینه و یا پکتورال که برای بلند کردن و یا کشیدن استفاده می‌شوند؛ می‌توانند اغلب موجب درد زیر بازو شوند. آسیب عضله‌ی کوراکوبراکیالیس و یا عضله‌ی فوقانی بازو که برای پرتاب کردن و هل دادن استفاده میشوند نیز می‌تواند موجب درد زیر بازو شود.

 

8سرطان

عقده‌های لنفاوی قفسه‌ی سینه شامل عقده‌های لنفاوی زیر بغل اغلب در مواقعی که سرطان قسمت فوقانی بدن را درگیر میکند فعالیت زیادی دارند. درد پایدارعقده‌های لنفاوی به ویژه با سرطان‌های دستگاه تنفسی، لنفاوی و سینه همراه است. درد عقده‌های لنفاوی همچنین اغلب عارضه‌ی جانبی درمان‌های سرطان از جمله پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی است.

 

سرطان‌هایی که موجب درد زیر بغل می‌شوند موارد زیر را شامل می‌شوند:

 

لنفوما و یا سرطان سیستم لنفاتیک

لوسمی (لوکمیا) و یا سرطان بافت‌های خون‌ساز؛ شامل سیستم لنفاوی و مغز استخوان

سرطان‌هایی که از بخش‌های دیگر بدن منتشر شده‌اند.

 

9سوزش معده

سوءهاضمه، که اسید معده به مری باز می‌گردد می‌تواند موجب درد شدید در قفسه‌ی سینه و گهگاه در زیر بغل شود.

 

10کیست‌ها

وقتی مایعات بدن در زیر بغل تجمع یابند موجب تورم و درد می‌شوند. کیست‌ها می‌توانند عفونی شوند، مخصوصا با باکتری استافیلوکوکوس که معمولا در پوست زندگی می‌کند.

 

11لیپوما

یک توده از بافت چربی که به حالت‌ لاستیک‌مانند احساس شده و متحرک و قابل جابه‌جایی ‌باشد لیپوما نامیده می‌شود. بیشتر لیپوماها غیر‌سرطانی و غیر‌دردناک می‌باشند. لیپوماهایی که سرعت رشد زیادی دارند می‌توانند با تاثیر گذاری بر اعصاب و عروق خونی به درد منجر شوند. در چنین مواردی افراد باید پیگیر اقدامات پزشکی باشند.

 

12فولیکول‌های ملتهب مو و یا موهای رشد نیافته

وقتی یک فولکول مو عفونی شود یک دمل یا جوش ممکن است ایجاد بشود. دمل‌ها توده‌های قرمز و متورمی هستند که حساس به لمس می‌باشند. وقتی فولیکول‌های اطراف نیز عفونی شوند، بافت زیرین ممکن است ملتهب و دردناک بشود.

 

13دیابت

دیابت ممکن است موجب نوروپاتی یا آسیب نورونی شود که در نتیجه‌ی آن در ناحیه‌ای از بدن که تحت‌تاثیر قرار گرفته است درد سوختگی احساس می‌شود. نوروپاتی دیابتیک اغلب با مواردی که بیماری طولانی مدت و درمان‌نشده داشته باشند در ارتباط است.

 

14لوپوس

این وضعیت ایمنی مزمن موجب التهاب در سراسر بدن می‌باشد که عقده‌های لنفاوی را نیز شامل می‌شود.

 

15آرتریت روماتوئید

بیماری ایمنی مزمن دیگری که به تورم و التهاب در بافت‌های داخلی مفاصل منجر میشود که ممکن است شامل زیر بغل نیز بشود.

 

16بیماری التهاب غدد عرق یا هیدرآدنیت‌ چرکی‌

یک وضعیت مزمن که موجب التهاب غدد عرق مرتبط با فولیکول‌های مو می‌شود. علایم معمولا با برآمدگی‌های جوش‌مانند و یا تاول‌هایی که به کیست یا جوش تبدیل می‌شوند آغاز می‌شود. درنهایت این جراحات ترکیده و جاری گشته و سوراخ‌های بزرگی را در زیر پوست تشکیل می‌دهند. به عنوان توصیه‌‌های پزشکی و درمان‌های اولیه پیشنهاد می‌شود از زخم‌ها و عفونت‌های بالقوه اجتناب شود.

 

17زونا و ویروس هرپس زوستر

زونا عامل جوش‌های زبر و دردناکی است که اغلب قفسه سینه، پشت و زیر بغل را متأثر می‌کند. زونا که به وسیله‌ی ویروس هرپس زوستر ایجاد می‌شود می‌تواند احساس سوختگی یا گزگز در پوست و بافت‌های زیرین ایجاد کند.

 

18بیماری عروق محیطی

بیماری عروق محیطی، عروق خونی کوچک پا و بازو را باریک کرده جریان اکسیژن را به بافت‌های اطرافشان کاهش می‌دهد. عضلات و سلول‌های محروم از اکسیژن شروع به مردن می‌کنند که فرآیندی بسیار دردناک است.

 

مراجعه به پزشک

اگر درد زیر بغل تشدید شده و یا مانع فعالیت‌های روزانه شود باید اقدامات پزشکی انجام شود. مشکلات سلامتی خفیف و قابل برگشت از جمله سرماخوردگی‌های معمولی، درد عضلانی، و عفونت‌های باکتریایی بیشترین دلایل رایج درد این ناحیه هستند. اما درد زیربغل، توده‌ها و حساسیت‌ها می‌توانند نشانه‌ای از عفونت‌های جدی و شرایط ایمنی شامل سرطان و HIV نیز باشند.

 

شکایات بالینی جدی ولی نادر شامل موارد زیر است:

 

سرطان

سل

بیماری‌ها مقاربتی، به ویژه سفیلیس

تب خراش گربه که عفونتی باکتریایی است که از گاز زدن و یا خراش گربه ایجاد می‌شود.

توکسوپلاسموز که ویروسی است که در گوشت خام و مدفوع گربه یافت می‌شود.

علایمی که ممکن است نشان خطرات سلامتی شدید باشند که نیازمند اقدامات پزشکی است:

 

تورم عقده‌های لنفاوی که برای بیش از یک یا دو هفته ادامه داشته باشد با دلیلی غیر مشخص

درد شدید در ناحیه‌ی زیر بغل یا عقده‌های لنفاویی که ممکن است حساس به لمس شوند.

تورم چند عقده‌ی لنفاوی در بدن از جمله سر، گردن و کشاله ران

تب و عرق شبانه

توده‌های سخت در ناحیه‌ی زیر بغل و عقده‌های لنفاوی

مشکل در تنفس و بلع

کاهش وزن غیرقابل توضیح

یبوست و یا تحرک روده‌ای تغییر یافته

خستگی غیر قابل توضیح ادامه‌دار.

(N.N)

 
برچسب ها سایر دردها
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا