‌ لیزرتراپی پرتوان چیست ؟

نور یک انرژی الکترومغناطیسی است . انرژی الکترومغناطیسی معمولا با طول موج اندازه گیری می شود . نور مرئی طول موجی بین  380 الی 740 دارد . هر رنگ درون نور مرئی طول موج خاص خود را دارد . نور مرئی که در یک باند باریک بین امواج مادون قرمز (IR) و ماوراء بنفش (UV) قرار می گیرد ، بخش کوچکی از انرژی الکترومغناطیسی را به خود اختصاص داده است : 
تقریبا کمتر از نصف انرژی الکترومغناطیسی خورشید که به زمین می رسد نور مرئی است .اگر خورشید انرژی و امواج الکترومغناطیس آن به زمین نمی رسید تقریبا هیچ حیاتی در کره زمین وجود نداشت . حیات روی زمین در گرو انرژی الکترومغناطیس و نوراست . نور لیزر درمانی انرژی الکترومغناطیس مادون قرمز است که بصورت فوتون وارد بدن می شود، دسته فوتون های نور در یک راستا و کنار هم باقی می مانند و همانند نور یک لامپ معمولی ازهم پراکنده نمی شوند . تحقیقات اخیر نشان داده است وقتی بافت های بدن در مقابل تابش نور لیزر پرتوان قرار می گیرند تولید آنزیم معمولی سیتوکروم سی اکسید از (cytocrome c oxidase) افزایش می یابد . این آنزیم مسئول تولید ATP در بدن است . مولکول ATP انرژی شیمیایی در دسترس و مورد نیاز سلول های بدن است . بنابراین با افزایش ظرفیت تولید ATP و افزایش ذخایر ATP در سلول انرژی سلول برای انجام فعالیت هایش افزایش پیدا می کند . فعالیت هایی از قبیل : کاهش درد ، کاهش التهاب ، کاهش بافت اسکار، افزایش متابولیسم سلولی ، بهبود فعالیت عروقی ، افزایش سرعت ترمیم معمولی این ها اثرات نوری - شیمیایی لیزرتراپی پرتوان محسوب میشود .
دستگاه های لیزر کلاس 4 خروجی و قدرتی از0.5 وات به بالا دارند .که به آنها لیزر پرتوان گفته می شود لیزرهای کلاس2 و کلاس3 در طبقه بندی لیزرها به عنوان لیزرکم توان محسوب می شوند لیزرهای کم توان بدلیل قدرت کمتر خروجی ضعیف تر چگالی انرژی کمتری تولید می کنند . بنابراین برای اینکه دوز درمانی مناسب را به بافت مصرف برسانند در مقایسه با لیزر پرتوان از توانایی کمتری برخوردارند ..

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا