کاربرد اوزون در درمان دیسک کمر

 اوزون چیست؟

اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می‌دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیتم درمانی قرار می‌گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی رابوجود می‌آورد.اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آنرا به قوی‌ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین‌های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می‌نماید.

اوزون یا ازن تراپی روشی است که تزریق اوزون انجام می‌شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده باعث درمان می‌شود.. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود. اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می‌شود. هزینه و قیمت اوزون تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد. اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.

مکانیزم اثر اوزون

اوزون تراپی با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان میشود درابتدا اکسیژن به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک میکند. دومین تاثیر اوزون است اوزون یک ماده بی‌ثبات است و به سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن میتواند بافت‌ها را اکسید کند تحقیقات نشان میدهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد می‌شود گاز اوزون حاوی ۳مولکول اکسیژن است و اوزون است، به دلیل ساختاری که دارد میتواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت‌ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.

سومین راهی که اوزون تراپی باعث درمان می‌شود بهبودی بدن با استفاده ازهومیوپاتی (همسان درمانی) ضدالتهابی است دراین روند ویتامین‌ها و موادمعدنی برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت‌های آسیب دیده تزریق می‌شود این کار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت‌ها می‌شود و بافت‌ها را بازسازی میکند این درمان در مدت زمان ۶ ماه و طی ۳ تا ۵ مرحله تزریق، انجام میشود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت‌های اسیب دیده و کاهش درد که در مراحل اولیه درمان آشکار است، میشود. اوزون به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روشهای همراه مانند ورزش درمانی، لیزر یا مشابه آن استفاده شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

کاربرد اوزون در درمان دیسک کمر

اخیراً پژوهشگران به خواص درمانی اوزون پی برده‌اند. اوزون‌ تراپی کمر درد یک روش درمانی جدید است که در آن از گاز اوزونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می‌آید، استفاده می‌شود. غلظت ازون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین 20 تا 50 میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از اوزون دارای خواص مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به خاصیت ضد التهاب بودن، ضد درد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.

یکی از کاربردهای خوب گاز اوزون درمان دیسک کمر است. در نتایج تحقیقی که بر روی 8 هزار بیمار درمان شده با گاز اوزون صورت گرفته، نشان داده شد که میزان اثربخشی این روش برابر با جراحی باز و اندوسکوپیک دیسک است و ایجاد عوارض ناخواسته نیز بسیار کمتر بود.

در این روش پزشک متخصص با هدایت تجهیزات تصویربرداری بدون ایجاد برش مرسوم، سوزنی بسیار ظریف را وارد فضای دیسک می‌کند و با تزریق گاز اوزون در شرایط استاندارد درمان صورت می‌گیرد. این نوع درمان نیازی به بیهوشی ندارد و تنها با بی‌حسی موضعی و بدون درد انجام می‌شود. همچنین بیمار عموما دو ساعت پس از درمان مرخص می‌شود.

اوزون یک گاز ضد عفونی کننده قوی است و انجام این روش خطر عفونت را ندارد، وسیله مصرفی زیادی نیاز نداشته و استفاده از یک دستگاه تولید کننده اوزون طبی تایید شده که از اکسیژن ازن را تولید می‌کند، برای انجام کار کافی است. مزیت بکارگیری این دستگاه، انجام این روش را به عنوان یک روش بی‌عارضه و کم هزینه با تاثیر زیاد و تهاجم کم نسبت به سایر روش‌های بسته درمان دیسک مطرح کرده است.

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا