روش درمان درد زانو بدون جراحی

این روزها یکی ازاصلی ترین شکایت های مراجعین به مراکز تخصصی درد درد زانو است. یکی از بهترین راه های درمان زانودرد شناخت عوامل به وجود آورنده درد میباشد گاهی اوقات زانودرد به دلیل عواملی چون افزایش وزن ،کاهش تحرک، فعالیت های ورزشی نادرست،استفاده از کفش نامناسب افزایش سن و بسیاری از موارد دیگر و یا هم چنین صدمه و یا بیماری هایی مثل آرتروز و... پدید می آید.

مفصل زانو در برابر بسیاری از بیماری ها مثل روماتیسم ،آرتروز ، پوکی استخوان و لوپوس بسیار آسیب پذیر است لذا مراقبت، تشخیص  و انتخاب درمان مناسب اهمیت بسیاری دارد، از علائم آسیب به زانو میتوان به دشواری در راه رفتن ، لنگ زدن، قفل شدن زانو، تورم و خشکی، صدا دادن و حساسیت به لمس و فشار را  اشاره نمود.

 

علت و درمان زانو درد شدید

زانو درد مشکل شایعی است که در هر کدام از ساختارهای استخوانی زانو از جمله مفصل زانو ، کاسه زانو یا رباط‌ها و غضروف (مینیسک) زانو بوجود می‌آید. برخی از علائم نیمه دررفتگی زانو عبارتند از:

ورم و التهاب ،درد شدید در جلوی زانو، جابه‌جا شدن کشکک زانو. اغلب مشکلات زانو به خوبی بدون نیاز به جراحی با روش های غیر تهاجمی برطرف میشوند و به جراحی نیاز ندارند.

 

علائم

محل زانو درد باتوجه به اینکه کدام ساختار زانو دچار مشکل و یا تورم شده است ،متفاوت  میباشد  شدت درد زانو از دردی خفیف تا شدید و ناتوان کننده می تواند تغییر کند. برخی از علائمی که همراه با زانو درد ظاهر می‌شود به شرح زیر است:

 

        مشکل در راه رفتن به دلیل بی ثباتی زانو

        لنگیدن ناشی از ناراحتی

        قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو)

        خشکی مفصل زانو

        قرمزی، تورم و آب آوردن زانو

        ناتوانی در صاف کردن زانو

        محدودیت حرکتی

        تغییر شکل زانو

        درد جلوی زانو

        درد پشت زانو

        حساسیت به لمس

        سوزش زانو

 

 

 

علت

پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو می تواند از علل شایع درد زانو در ورشکاران باشد. علت زانو درد را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

    بیماری‌های ناشی از استفاده بیش از حد و مستمر از زانو، آرتروز زانو، ساییدگی زانو، سندروم استخوان کشکک، التهاب تاندون زانو و بورسیت زانو. البته شیوه‌های درمان ساییدگی زانو و دیگر بیماری‌ها با توجه به شرایط و عواملی که باعث ایجاد آن شده، متفاوت است.

   بیماری: آرتریت و عفونت‌ها

 

 

    آسیب حاد: از قبیل شکستگی استخوان، پارگی رباط زانو و...

   

آسیب دیدگی‌های حاد

        شکستگی: یکی از علل درد زانو شکستگی است. که با وارد شدن صدمه مستقیم به ساختار استخوان باعث شکستگی یک یا چند استخوان زانو می‌شوند. این یک آسیب دیدگی بسیار مشخص و دردناک است. اغلب شکستگی‌های زانو نه تنها زانو درد شدیدی را به همراه دارند، بلکه در عملکرد مناسب زانو اختلال ایجاد می‌کنند (برای مثال شکستگی کاسه زانو) یا باعث می‌شوند که زانو به سختی بتواند وزن بدن را تحمل کند (برای مثال شکستگی استخوان ساق فلات). تمامی شکستگی باید فوراً توسط پزشک بررسی شوند.

       آسیب دیدگی‌های رباط: شایع‌ترین آسیب دیدگی رباط، آسیب دیدگی و پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است. پارگی رباط صلیبی زانو اغلب یک آسیب ورزشی و ناشی از توقف یا تغییر مسیر ناگهانی است که باعث بروز درد جلو زانو می شود.

        آسیب دیدگی‌های مینیسک زانو: مینیسک داخلی و خارجی از غضروف ساخته می‌شود و بین استخوان‌های زانو به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند. پیچ خوردگی زانو باعث آسیب دیدگی  و پارگی مینیسک می‌شود، که پیامد آن زانودرد شدید و تورم در ناحیه زانو است. در اغلب موارد با گرفتن یک شرح حال دقیق از بیمار می‌توان پاره شدن مینیسک زانو را تشخیص داد و سپس درمان پارگی مینیسک زانورا آغاز کرد. ،وجود درد ، مشکلات مکانیکی یا حرکتی زانو ، تورم ، حساسیت به لمس مفصل زانو ،درمان آب آوردن زانو ، محدود شدن دامنه‌ی حرکتی زانو از علایم پارگی مینیسک زانو می باشد .

        دررفتگی زانو: مفصل زانو می‌توان دچار دررفتگی شود که فوراً باید به آن رسیدگی شود. دررفتگی زانو اغلب در طول تصادف با وسایل نقلیه موتوری و در هنگامی که زانو به داشبورد برخورد می‌کند، اتفاق می‌افتد.

        آتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی): یک بیماری خود ایمنی است که تمامی مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری باعث درد و ناتوانی شدید می‌شود.

       نقرس: نوعی آرتریت است که عموماً در انگشتان بروز می کند، اگر چه زانو را نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد، و باعث درد زانو شود.

        بیماری ازگود اشلاتر: این بیماری در کودکان می‌تواند باعث استخوان سازی بیش از مقدار طبیعی در ناحیه برجستگی استخوان درشت نی شده و منجر به زانو درد و مشکلات دیگر شود.

 

سایر بیماریهایی که می توانند از دلایل زانو درد باشند، عبارتند از:

       بیماری بورسیت

        کوتاهی عضلات پشت ران و ساق پا

        بیماری التهابی غیر عفونی زانو

       سندرم استرس پتلافمورال

       سندرم پلیکا

   

     زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

 

       بیماری های ناشی از استفاده بیش از حد

    التهاب تاندون کشکک زانو: التهاب تاندون‌های متصل کننده کشکک زانو به استخوان ساق پا است. التهاب تاندون کشکک زانو یک بیماری مزمن است که اغلب در بین افرادی اتفاق می‌افتد که حرکت مشابهی را تکرار می‌کنند (برای مثال در بین دوندگان و دوچرخه سواران...

    آرتروز: فرسایش غضروف مفصل به دلیل استفاده زیاد و افزایش سن.

 

 

 

شایع‌ترین علت آرتروز زانو بالا رفتن سن است. تقریباً تمامی افراد، دیر یا زود تا حدودی دچار آرتروز می‌شوند.با بالا رفتن سن توانایی غضروف برای بهبودی کاهش می‌یابد.

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که علت زانو درد در جوانی، بعد از ورزش، هنگام خواب در شب، هنگام رانندگی، در بارداری و بعد از زایمان و علت درد زانو در زمستان چیست، برای درمان درست درد زانو، تشخیص درست علت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و تنها توسط پزشک معالج امکان پذیر می‌باشد.

 

درمان بدون جراحی

بهترین راه درمان زانو درد، پیشگیری از آن است..

راه ها و روش‌های درمان زانو درد ارائه شده در این کلینیک در ادامه آمده است. ما عموماً روش درمانی را بسته به فرد و بیماری‌های مخصوصی که دارد، انتخاب می‌کنیم.

 

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به کاهش و درمان آرتروز زانو و زانو درد، از سرگیری فعالیت، بازیابی استحکام و تحرک آسان تر کمک می‌کند. اغلب این کارها با مجموعه ای از حرکات ورزشی و همچنین فیزیوتراپی که شامل چند روش درمانی کاهش درد زانو می‌شود، بدست می‌آید. فیزیوتراپی مخصوص درمان ارتروز زانو که منجر به تسکین و درمان زانو درد شود،عموماً به معنای شرکت در جلسات هفتگی  در طول یک دوره سه تا شش ماهه است و به شدت بیماری بستگی دارد.

 

ورزش و حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی و ورزش زانو درد از جمله تقویت عضلات چهار سر ران یکی از روش‌های درمانی مؤثر برای از بین بردن زانو درد مزمن است. درمان زانو درد با ورزش به کمک استحکام عضلات دور مفصل زانو با کاهش فشار بر زانو از شما در برابر آسیب دیدگی محافظت می‌کند. اما وقتی حرکات اصلاحی مخصوص زانو درد را انجام می‌دهید، باید مراقب باشید و از روش مناسبی بهره ببرند. شما می‌توانید برای مشکل زانوی خود از فیزیوتراپ، برنامه ورزش برای زانو درد را دریافت کنید.

 

دارو

داروهای متعددی برای کاهش و تسکین زانو درد وجود دارد که شامل داروهای تزریقی و خوراکی (قرص ها و کپسول) و داروهای مسکن موضعی (پمادها) است. نوع دارویی که باید مصرف کنید به منشأ درد شما بستگی دارند. داروهایی که برای زانو درد تجویز می‌شوند در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

 

   داروهای ضد التهابی

    داروهای مسکن

 

لیزر درمانی

لیزردرمانی روشی است که در آن از طول موج‌های مخصوص نور برای تماس با بافتی که آسیب دیده است استفاده می‌شود و به ترمیم بافت  و تسریع فرآیند درمان زانو درد کمک می‌کند. این روش اغلب برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بدنبال یک روش درمانی بدون جراحی و بدون درد برای کمک به تسکین و درمان سریع زانو درد شدید یا مزمن  ورم مفصل و درد ناشی از آسیب دیدگی عضلات، تاندون، غضروف یا بافت‌های نرم دیگر هستند.

تعداد کل روش‌های درمانی که یک بیمار نیاز دارد به شدت مشکل وی بستگی دارد. روش درمان زانو درد با لیزر سرد بدون جراحی، بدون درد و بسیار ایمن می باشد.

 

 

جراحی

اغلب، روش‌های درمان زانو درد ذکر شده در مقاله، درد را بخوبی برطرف می کنند. اما، گاهی اوقات آسیب دیدگی مفصل به جراحی نیاز دارد. این جراحی می‌تواند یک جراحی خفیف مثل آرتروسکوپی یا جراحی تعویض مفصل باشد.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا