علت خواب ‌رفتن انگشتان دست چیست؟

گزگز و خواب رفتن انگشتان دست، علل مختلفی دارد و شایع‌ترین علت آن، گیر افتادن اعصاب دست است.اعصاب دست در قسمت‌های مختلفی گیر می‌افتند که شایع‌ترین محل آن در مچ دست است. عصب مدیان از وسط مچ عبور می‌کند تا به انگشتان برسد. این قسمت به شکل تونل است که به تونل کارپال معروف است.اگر در این تونل به صورت علتی روی عصب فشار وارد شود علامتی مثل گزگز و مورمور شدن دست‌ها، سوزش و درد ایجاد می شود و انگشتان دچار خواب‌رفتگی می‌شوند.

دلایل رایج خواب رفتن انگشتان

سندرم تونل کانال کارپال:به علت درگیر کردن عصب با گزگز و ضعف عضلانی بروز می یابد. این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است و از علل ایجاد آن می توان به فعالیت سنگین و کششی، قرار گرفتن دست در وضعیت نامناسب، قرار دادن مکرر دست ها در زیر چانه و تغییرات هورمونی در زنان اشاره کرد.

نوروپاتی تحت فشار:نوروپاتی زمانی ایجاد می‌شود که فشار روی عصب باشد و منجر به ضعف، بی حسی و همچنین خواب رفتگی شود. سندرم تونل کارپال نیز نوعی فشرده شدن نوروپاتی است.گاهی ممکن است عصب به‌دلیل آسیب دیدگی، بزرگ شدن رگ‌های خونی، ضخیم شدن عضلات یا کیست‌هایی که در نزدیک عصب رشد می‌کند، تحت فشار قرار گیرد. زمانی که عصب در قسمت‌هایی مانند مچ دست، آرنج، بازو یا گردن فشرده شود، می‌تواند عارضه‌هایی مانند بی حسی یا خواب رفتگی در انگشتان دست ایجاد کند.

فیزیوتراپی برای درمان این دسته از افراد گزینه مناسبی است. نکته دیگری که وجود دارد این است که اضافه وزن از موارد مهمی است که می‌تواند منجر به این عارضه شود، با کاهش وزن می‌توانید علائم را کاهش دهید.

نوروپاتی محیطی:نوروپاتی محیطی بسته به اعصابی که روی آن تاثیر می‌گذارد، علائم مختلفی ایجاد می‌کند. از دست دادن حس در انگشتان می‌تواند یکی از این علائم باشد. دلایل زیادی برای ایجاد نوروپاتی محیطی وجود دارد.گاهی این عارضه می‌تواند به‌صورت ژنتیکی یا به‌صورت اکتسابی ایجاد شده باشد. دلایل نوروپاتی نوع اکتسابی به شرح زیر است:

  • دیابت
  • مصرف بیش از حد و طولانی مدت الکل
  • کمبود ویتامین B12
  • بیماری مزمن کبدی و کلیوی
  • کم کاری تیروئید
  • و آسیب‌های دیگر

درمان این عارضه بسته به محل آسیب به عصب و علائمی که از فرد مشاهده می‌شود، متفاوت خواهد بود.

فیبرومیالژیا:فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که باعث می‌شود در هر قسمت از بدن خود احساس درد، بی حسی و گزگز داشته باشید. علائم شایع دیگر عبارتند از:

  • مشکل هنگام خواب
  • خستگی
  • اختلال در حافظه

سندرم درد میوفاشیال:سندرم درد میوفاشیال یک مشکل اسکلتی عضلانی است که می‌تواند منجر به درد عضلانی یا درد ارجاعی در سایر قسمت‌های بدن شود. محققان بر این باورند که این بیماری می‌تواند باعث بی حسی دست و بازو نیز شود.

مصرف برخی از داروها:برخی از پزشکان معتقدند که مصرف برخی از داروها برای درمان سرطان باعث سوزن سوزن شدن و بی حسی در دستهای بیمار می‌شود. این عوارض می‌تواند به‌صورت دائمی یا موقتی در فرد ایجاد شود.دلایل شایع موثر دیگر در خواب رفتن انگشتان دست:

  • کمبود ویتامین B1
  • اسکلروز چندگانه
  • سکته
  • اختلالات مغز و نخاع

درمان این بیماری

درمان این بیماری با درمانهای طبی و فیزیوتراپی امکانپذیر است و در موارد کمی نیاز به جراحی دارد.فعالیت های کششی و سنگین انجام ندهند چرا که این اقدام در بهبود این بیماری موثر است.
 

نکات بهبود دهنده:

استراحت و کاهش حرکات دست، اولین مرحله در درمان سندرم تونل کارپال است. این استراحت باید تا زمان کاهش گزگز انگشتان ادامه یابد و در صورت کاهش گزگز، ابتدا می توان به انجام حرکات کششی پرداخت.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا