درد دیسک کمر: پیشگیری، علل، تشخیص، درمان

یکی از شایع ترین بیماری در افراد دیسک کمر است با گسترش فناوری وکم تحرکی در افراد و نشستن زیاد و ایستادن طولانی مدت باعث ضعف در عضلات به ویژه در اطراف کمر شده و بر سلامت فرد تاثیر زیادی می گذارد . اکثر افراد در طول عمر خود دچار کمر درد می شوند اما می توان برای پیشگیری از کمر درد و فرسایش دیسک ها اقداماتی انجام داد. روش پیشگیری شامل موارد زیر می شود :

 

  • انجام تمرینات برای تقویت عضلات کمر و افزایش انعطاف پذیری آنها
  • به کار گیری عادات صحیح حرکتی
  • کم کردن وزن در صورت داشتن اضافه وزن

 

رعایت کردن موارد زیر:

هنگام بلندکردن یک جسم به‌جای خم کردن بیش‌ازحد کمر، از پاهای خود کمک بگیرید

 

 

نحوه‌ی صحیح نشستن پشت میز را به خاطر بسپارید و هیچ‌گاه به مدت طولانی در یک وضعیت قرارنگیرید.

 

 

هنگام استراحت،چون مدت زیادی در یک وضعیت قرار می‌گیریم، آگاهی از نحوه‌ی صحیح خوابیدن از اهمیت زیادی برخوردار است. از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

 

 

 

دیسک کمر ممکن است در هر سنی به وجود آید ولی معمولا در افراد بالای 45 سال رخ می دهد .هر انسان 26 مهره در ستون فقرات خود دارد مهره ها به وسیله صفحه ی انعطاف پذیری به نام دیسک از هم فاصله دارند . اگر بنا به هر دلیلی دیسک از ناحیه عقب خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود ، این ناحیه را نخاع به آن فشار وارد کرده و سبب بروز درد در این ناحیه می شود که به این بیماری دیسک کمر گفته می شود . در بیشتر موارد فتق دیسک بین مهره های چهارم و پنجم کمری(قسمت پایین پشت بدن ) اتفاق می افتد.

 

 

 

علایم دیسک کمر

درد موضعی در ناحیه كمرکه در یسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!

درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک کمر مطرح می باشد.

بی حسی و ضعف عضلانی

احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها

احساس سوزش عضلانی

شایان ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و ... شوند.

بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علایم از جمله ضعف و دو بینی و... بسیار بارز تر می باشد.

دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق  و کف پا خود ارتباط دهند.

علایم دیسک کمر شدید و پارگی دیسک کمر

بیمار با دیسک کمر شدید ممکن است از درد شدید کمر و با انتشار به باسن و پاشنه شکایت داشه باشد و بی حسی پاها و بی قوتی پاها و کاهش تمایل جنسی و اختلالات ادراری مانند کاهش یا تند شدن ادرار ممکن است از علائم دیسک کمر شدید باشد.

 

دیسک کمر خفیف و یا دیسک کمر متوسط هم اگر درگیری زیادی روی عصب ایجاد کنند می توانند علائم فوق را ایجاد کنند.

 

تشخیص دیسک کمر

 از جمله راه های تشخیص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

در تشخیص پزشک معالج از بیمار مبتلا به كمر درد می خواهد که دراز کشیده و پای خود را به صورت عمودی بالا ببرد.تست SLR و معاینه انگشت شست و توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه از مهمترین معاینات در تشخیص دیسک کمر می باشد.

تست MRI

تست نوار عصب و عضله در تشخیص دیسک کمر

 

درمان

اگر دیسک فقط درد داشته باشد، ابتدا باید درمان طبی شود.

 

اگر بیمار درد کمر و درد سیاتیکی دارد، ولی نقص عصبی به‌وجود نیامده است، باز هم باید درمان طبی شود.

درمان طبی هم شامل استراحت، مصرف داروی ضد التهاب، ضد درد و همچنین صبر کردن است.

 

ممکن است فرد یک هفته بخوابد و ببیند ۸۰ درصد دردش از بین رفته، بعد از آن باید احتیاط کند که خم نشود و وسیله سنگین بلند نکند تا درد دوباره تشدید نشود.

 

سپس با ورزشی مثل شنا باید عضلات را تقویت کنند تا ستون فقرات را محکم نگه دارد.

 

اما زمانی که پارگی دیسک کمر باعث شود که در اندام‌های تحتانی، گزگز و کرختی و بعد بی‌حسی ایجاد گردد و قدرت عضله کاهش پیدا کند، بیمار باید سریعا درمان قرار بگیرد.

درمان دیسک کمر بر اساس شدت و درد آن متفاوت است ، در افرادی که کنترل ادرار و مدفوع خود را بر اثر دیسک کمر از دست داده اند به سرعت باید عمل شوند و در افرادی که حالت خفیف فلج به آنها دست داده و این حالت روز به روز رو به افزایش باشد آن ها هم باید به سرعت عمل کنند تا شرایط بدتری را در زندگیشان تجربه نکنند . در سایر موارد به بیماران توصیه می شود استراحت کنند و شیوه زندگی خود را تغییر دهند .

 

روش های درمانی بدون جراحی دیسک کمر در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده

 

درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید

اوزون تراپی

فیزیوتراپی

تزریق اپیدورال

 تریگرپوینت تراپی

کمربندهای طبی

رفلکسولوژی

RF یا رادیوفرکوانسی

در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات

 هستند.

 

90%درمان دیسک کمر روش های غیر جراحی و لیزری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605 تماس بگیرید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا