جراحی بسته کمر

بلوک اعصاب اپیدورال 

بلوک اعصاب اپیدورال برای تسکین درد بسیار مؤثر است. اثر تسکین دهنده این تزریق‌ها معمولاً دو روز پس از عمل آشکار می‌شود. این تزریق در کنار فیزیوتراپی سبک زندگی بدون دردی را برای بسیاری از بیماران به ارمغان می‌آورد.

تزریق بلوک اپیدورال

تزریق در فضای اپیدورال با هدف تسکین درد انجام می‌شود، گاهی اوقات تزریق به تنهایی درد را آرام می‌کند، اما معمولاً تزریق استروئید در فضای اپیدورال در کنار برنامه توان‌بخشی گسترده انجام می‌شود تا بهترین نتیجه به دست آید. تزریق استروئید در فضای اپیدورال علاوه بر درمان فتق دیسک کمری به منظور تسکین گردن درد ناشی از آسیب دیسک گردن نیز انجام می‌شود.

نحوه تأثیرگذاری تزریق استروئید در فضای اپیدورال

در تزریق استروئید در فضای اپیدورال داروی استروئیدی مستقیماً وارد فضای اپیدورال ستون فقرات می‌شود. گاهی اوقات داروی بی‌حسی موضعی و یا محلول نمک معمولی نیز علاوه بر استروئید در تزریق اپیدورال ، تزریق می‌شود تا این جریان مایعات واسطه‌های التهابی را از اطراف ناحیه منشأ درد دور کند.

عمل

تزریق استروئید در فضای اپیدورال معمولاً ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و از پروتکل کاملاً استانداردی پیروی می‌کند:

•    بیمار دمر روی تخت اشعه ایکس می‌خوابد و بالشت کوچکی زیر شکم‌اش قرار داده می‌شود تا انحناء ملایمی در کمرش ایجاد شود. چنانچه بیمار در طی جراحی بسته دیسک کمر  احساس درد کند، می‌تواند بنشیند یا به پهلو در حالت خمیده ملایم دراز بکشد.

•    پوست ناحیه کمر تمیز و سپس با داروی بی‌حسی مشابه داروی مورد استفاده در دندانپزشکی بی‌حس می‌شود.

•    جراح سوزن را با توجه به تصاویر فلوئوروسکوپ (اشعه ایکس پویا) وارد پوست می‌کند و به سمت فضای اپیدورال هدایت می‌کند. فلوئوروسکوپی نقشی حیاتی را در قرار گرفتن سوزن در موقعیت صحیح ایفاء می‌کند، بر اساس نتایج مطالعات کنترل، در بیش از ۳۰ درصد تزریق‌های استروئید در فضای اپیدورالی که بدون استفاده از فلوئوروسکوپی انجام شده‌اند، دارو وارد فضای اشتباهی شده است.

•    پس از قرار گرفتن سوزن در موقعیت صحیح، ماده حاجب (رنگی) برای تایید محل سوزن تزریق می‌شود. سپس محلول استروئید در فضای اپیدورال تزریق می‌شود. اکثر بیماران علی‌رغم تزریق آهسته محلول استروئید به دلیل مقدار محلول مورد استفاده فشار اندکی را احساس می‌کنند، برای تزریق در کمر با توجه به رویکرد و استروئید مورد استفاده ۳ تا ۱۰ میلی لیتر محلول به کار برده می‌شود. فشار تزریق داخل دیسک معمولاً دردناک نیست.

•    بیمار پس از تزریق ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از مرخص شدن تحت نظر قرار می‌گیرد.

تکرار تزریق

 حداکثر ۳ تزریق را می‌توان در یک بازه زمانی ۶ ماهه انجام داد. این تزریق‌ها معمولاً با فاصله ۲ تا ۳ هفته‌ای از یکدیگر انجام می‌شود. دوره درمان دیسک کمر ۳ تزریقی معمول است، اما درد بیمار غالباً پس از تزریق اول یا دوم تا حد قابل توجهی آرام می‌شود، در این صورت نیازی به تزریق سوم نخواهد بود.

 

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا