زانو درد و تزریق ژل

درمان آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها با تزریق ژل های اسید هیالورونیک

بعضی از بیمارانی که با آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها درگیر هستند، ممکن است کاندید خوبی برای درمان این بیماری ها با ژل باشند.
درمان این بیماری ها باعث می شود تا از درد بیمار هم کاسته بشود. تزریق ژل در مفاصل و استخوان ها یکی از روش های درمان این بیماری است.
اگر استفاده از داروهای مختلف تاثیری در بهبود آرتروز و ورم مفاصل و استخوان ها نداشته باشد، بیمار می تواند برای تزریق ژل در زانو به کلینیک مراجعه کند.
ژل های اسید هیالورنیک بسیار متنوع هستند و می توان از آنها برای تزریق در زانو استفاده کرد.
وقتی ژل های اسید هیالورونیک در زانو تزریق می شوند، به روان شدن مفاصل کمک زیادی می کنند. در مفاصلی که دچار تورم شده اند، ماده طبیعی اسید هیالورونیک به مقدار بسیار کمی وجود دارد و بتابراین تزریق ژل اسید هیالورونیک باعث بهبود ضخامت مایع سینوویال می شود؛
مایع سینوویال، ژل طبییعی است که اصطکاک را در مفاصل کاهش می دهد و باعث حرکت بهتر مفاصل و کاهش درد در بخش رانو می شود.

 

فرآیند تزریق ژل اسید هیالورونیک در زانو

تزریق ژل هیالورونیک، فرآیندی غیر تهاجمی است و کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. قبل از تزریق ژل هیالورونیک اسید، جلسه مشاوره ای برای شما برگزار می شود و در آن به جزئیات فرآیند تزریق ژل پرداخته می شود.
بخشی از زانو که قرار است ژل در آن تزریق بشود، توسط متخصص انتخاب می شود و برای کاهش درد بیمار از بی حسی استفاده می شود. قبل از تزریق ممکن است متخصص مقداری مایع سینوویال را از زانوی شما بگیرد و آن را تست کند.
ژل در مفاصل زانو تزریق می شود و بعد از تزریق ژل، بیمار شاهد نتایج خاصی می تواند باشد. التبه برای اینکه از فواید تزریق ژل بهره مند بشوید، باید چند بار اقدام به تزریق ژل کنید.
 

کاربردها و فواید تزریق ژل اسید هیالورونیک در زانو:

* درمان آرتروز
* کاهش و کنترل ورم مفاصل و استخوانها
* کاهش التهاب و خراشی که با اصطکاک استخوان به استخوان ایجاد می شود
* کاهش درد در زانو

 

از کدام ژل اسید هالیورنیک برای تزریق در زانو  و درمان آرتروز و تورم استخوان ها و مفاصل استفاده می شود؟

برای درمان آرتروز و کاهش ورم مفاصل و استخوان ها معمولا از ژل سینویسک استفده می شود. سنویکس یک ژل اسید هیاورونیک است که از مرغ بدست می آید. سنویکس هفته ای یک بار در زانو و به مدت سه هفته تزریق می شود.
اگر در طی سه جلسه اولی که ژل سینویسک را تزریق میکنید درد مفاصل زانوهایتان یهبود پیدا نکند، متخصص برای شما سه جلسه بعدی را ترتیب میدهد تا اثرات درد از بین برود. شما میتوانید در هر هفته فقط یک بار ژل سینویسک را تزریق کنید. با تزریق ژل سینویسک شما میتوانید تا 6 ماه از درد زانو راحت باشید.
التبه موارد زیادی بر روی دوز مناسب ژل سینویسک تاثیر می گذارند؛ مثل وزن بدن بیمار، میزان پیشرفت بیماری، داروهایی که بیمار تا به حال از آنها استفاده کرده است و غیره.
 

عوارض تزریق سینویسک در زانو

* درد در ماهیچه زانو
* تورم، سفت شدن تجمع مایعات و متورم شدن اطراف زانو
* تب
* احساس بی حسی و کرختی
* سر درد
* حالت تهوع
* کاهش دمای بدن

 

اثرات جانبی سینویسک که به ندرت رخ می دهند:

* درد در پشت بدن
* سر درد شدید
* افزایش ضربان قلب
محدودویت های تزریق ژل سینویسک
* کسانی که به ژل ها و لیدوکائین حساسیت دارند
* خانم هابی که باردار هستند یا به نوزاد خود شیر می دهند
* کسانی که در مفاصل خود عفونت دارند
* کسانی که بیماری های پوستی دارند
 

نکاتی که برای تزریق باید مد نظر باشد:

بهتر است روزی که وقت تزریق دارید زانوی خود را خوب بشویئد و لباس تمیز بپوشید . موقع تزریق سعی کنید آرام باشید و عضلات خود را سفت نکنید ، تزریق زانو راحت و بدون خطر است و در دست پزشک متبحر شما به جز یک بار احساس وارد کردن سوزن در پا مثل آمپولی که به باسن میزنید درد دیگری احساس نمی کنید. گاهی جابجایی سوزن برای خروج مایع اندکی احساس فشار ایجاد می کند که نگرانتان نباید بکند. برای تزریق بهتر است کل مایع زانو خارج شود چون غلظت ماده تزریقی در مفصل بالا می رود و چون فشار کم شده از مفصل هم خارج نشده و کمتر وارد جریان خون سیستمیک می شود. وجود مایع در مفصل به تنهایی چون فشار زیادی در فضای تنگ مفصل روی غضروف میاره باعث خفگی غضروف می شود و حتی بعد از خوب شدن بیماری غضروف اسیب دیده زودتر دچار آرتروز می شود. بعد از تزریق توصیه می شود تا دو روز استراحت نسبی داشته باشید و فعالیت با فشار روی زانو نداشته باشید تا محتوای آمپول وارد جریان خون بدن نشود و در مفصل بماند . گاها بعضی ها در شب تزریق اندکی درد دارند که با مصرف استامینوفن بهتر می شوند. اثر این تزریقات دائمی نیست ولی اگر لازم باشد بهتر از مصرف قرص است چون در اآن صورت کل بدن در معرض دارو قرار می گیرد.
اگر دیابتی هستید و یا فشار خون دارید با اینکه تزریق کورتون داخل زانو نسبت به مصرف خوراکی دارواثربسیار کمتری روی قند و فشار دارد. تا چند روزی قند و فار را دقیق تر کنترل کنید و شاید لازم باشید کمی داروی خود را زیاد ویا رژیم غذایی را سفت و سخت تر کنید.
گاهی با تزریق داخل مفصل احساس گرمی و گرگرفتگی گذاریی ایجاد می شود که نگران کننده نیست.

 

مراقبت های بعد از تزریق ژل سینویسک

* بعد از تزریق ژل سیویسک در زانو، به بیماران توصیه می شود که از انجام فعالیت های شدید تا 48 ساعت پس از تزریق خودداری کنند.
* تا 48 ساعت بعد از تزریق سنویسک، از ایستادن بیشتر از 15 دقیقه بر روی پاهایتان خودداری کنید
* می توانید از کمپرس یخ بر روی زانوهایتان استفاده کنید تا تورم کاهش یابد.
برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا