درمان درد بیضه و کشاله ران با اوزون درمانی و لیزر تراپی

تیر کشیدن بیضه و کشاله ران عارضه‌ای است که بسیاری از آقایان ممکن است آن را تجربه کنند. در برخی مواقع بیماری‌های اورولوژی باعث درد بیضه می‌شوند، این درد از بیضه به اطراف آن گسترش می‌یابد به طوریکه فرد در ناحیه کشاله ران نیز احساس درد می‌کند. البته همیشه علت درد کشاله ران بیماری‌های اورولوژی نیست، التهاب و آسیب استخوان‌ها، تاندون‌ها و لیگامنت‌های ناحیه کشاله ران نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود.

در صورتیکه درد بیضه و کشاله ران با تب و لرز، خون در ادرار و بروز برجستگی در بیضه و اطراف آن همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود. برخی از علل درد بیضه در صورتیکه به موقع تشخیص داده نشوند، عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهند داشت.

 

درمان تیر کشیدن بیضه و کشاله ران با منشا غیر اورولوژی

استراحت، استفاده از کمپرس گرم و سرد و ماساژ می‌تواند درد کشاله ران را کاهش دهد، همچنین پزشک متخصص دردشناسی ممکن است برای کاهش درد درمان‌های زیر را توصیه کند:

* دارو: دارو‌های مسکن مانند آسپرین و استامینوفن و استروئید‌های ضد التهابی می‌توانند درد و التهاب کشاله ران را کاهش دهند.

* اوزون درمانی: گاز اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و خواص درمانی دارد، برای کاهش درد کشاله ران، گاز اوزون در این ناحیه تزریق می‌شود. این روش بافت آسیب دیده را بهبود می‌بخشد.

* لیزر تراپی: در لیزر تراپی، باریکه پرقدرت از جنس نور، به ناحیه مورد نظر تابانده می‌شود. نور لیزر سلول‌ها را تحریک می‌کند و با افزایش رشد سلولی باعث ترمیم رباط‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود و درد و التهاب کشاله ران را کاهش می‌دهد.

 

تیر کشیدن بیضه و کشاله ران با منشا اورولوژی

 

۱. عفونت اپیدیدیمیت

اپیدیدیم لوله‌ای برای جمع آوری و حمل اسپرم است که در پشت بیضه قرار دارد. در برخی مواقع این لوله در اثر عفونت ملتهلب و متورم می‌شود، این عارضه با نام اپیدیدیمیت شناخته می‌شود. این بیماری ممکن است در اثر عفونت‌های مقاربت جنسی مانند سوزاک، کلامیدیا یا عفونت دستگاه ادراری ایجاد شود. معمولا اپیدیدیم با درد یک طرفه بیضه، تورم و قرمزی بیضه، تب، ادرار دردناک و تغییر رنگ ادرار همراه است.

 

۲. هیدروسل

جمع شدن مایع در اطراف بیضه باعث تورم بیضه یا ناحیه کشاله ران می‌شود و با نام بیماری هیدروسل یا آب آوردن بیضه شناخته می‌شود. این بیماری در کودکان زیر یک سال شایع است، اما خوشبختانه در اکثر مواقع بدون درمان بهبود می‌یابد. معمولا هیدروسل با ایجاد تورم بدون درد در یک یا هر دو بیضه شروع می‌شود، با پیشرفت بیماری مقدار التهاب افزایش یافته و ممکن است باعث تیر کشیدن بیضه و کشاله ران شود.

 

۳. پیچش بیضه

پیچش بیضه در صورتی اتفاق می‌افتد که طناب اسپرماتیک که خونرسانی به بیضه‌ها را انجام می‌دهد، دچار پیچ خوردگی شود. در این شرایط جریان خونی که به بیضه می‌رسد کاهش یافته و باعث درد ناگهانی بیضه می‌شود. پیچش بیضه با علائمی مانند تورم کیسه بیضه، درد شکمی، حالت تهوع، نامتفارن بودن بیضه‌ها و تیر کشیدن بیضه و کشاله ران همراه است.

 

۴. ضربه به بیضه

ضربات مستقیم به بیضه در اثر تصادف یا فعالیت‌های ورزشی می‌توانند باعث ایجاد تورم، کبودی، ادرار درناک و تیر کشیدن بیضه و کشاله ران شوند. در برخی موارد ضربه به بیضه می‌تواند باعث پیچش بیضه یا پارگی کیسه بیضه شود.

 

۵. سرطان بیضه

سرطان بیضه در اثر رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول‌های بیضه به وجود می‌آید. اگرچه سرطان بیضه علت مشخصی ندارد، اما عواملی مانند بیضه نهفته، داشتن سابقه خانوادگی سرطان، سفید پوست بودن و داشتن سن بین ۱۵ تا ۳۵ سال خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. سرطان بیضه با علائمی مانند بزرگ شدن یک یا هردو بیضه، تیر کشیدن بیضه و کشاله ران، کمردرد و احساس سنگینی در کیسه بیضه همراه است.

 

۶. سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات سختی هستند که در اثر رژیم غذایی نامناسب و یا داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، به وجود می‌آیند. معمولا سنگ کلیه باعث ایجاد درد در بیضه نمی‌شود، اما در برخی مواقع سنگ‌هایی که در مسیر دستگاه ادراری حرکت می‌کند ممکن است موجب تیر کشیدن بیضه و کشاله ران شوند. در چنین شرایطی درد بیضه با علائمی مانند خون در ادرار، درد پهلو و تب و لرز همراه است.

 

۷.تحریکات جنسی

گاهی اوقات تحریکات جنسی که در نهایت منجر به انزال نشود، منجر به بروز احتقان در لوله های منی بر (یا انتقال دهنده منی) خواهد شد که این امر منجر به بروز درد در بیضه ها می شود.این حالت به طور کلی خطرناک نیست اما ناخوشایند خواهد بود (بسیاری از پزشکان و متخصصان این حوزه معتقدند جلوگیری از خروج منی هنگام انزال مشکل ساز خواهد بود).در هر صورت، این گونه درد بعد از چند ساعت بهبود خواهد یافت.

 

۸.فتق کشاله ران

در صورتیکه دیواره عضلانی شکم در یک ناحیه ضعیف شود، روده‌ها یا بافت چربی می‌توانند از این شکاف بیرون بزنند و باعث ایجاد برآمدگی در ناحیه کشاله ران شوند. معمولا فتق کشاله ران با علائمی مانند احساس سوزش، تیر کشیدن بیضه و کشاله ران و احساس سنگینی در کشاله ران همراه است. درد ناشی از فتق کشاله ران در زمان خم شدن، سرفه کردن یا ورزش کردن افزایش می‌یابد.

 

۹.واریکسول

واریکسول یا واریس بیضه در اثر بزرگ شدن و تورم رگ‌های داخل کیسه بیضه به وجود می‌آید. واریکسول با علائمی مانند رگ‌های برآمده کیسه بیضه، درد بیضه به خصوص بیضه چپ، تیر کشیدن بیضه و کشاله ران و ورم بیضه همراه است.

 

راه‌های جلوگیری از درد، ناراحتی و تورم بیضه چیست؟

بسیاری از عوامل ایجاد درد بیضه قابل پیشگیری نیستند. بااین‌حال، اقداماتی برای پیشگیری از این دردها وجود دارد:

* هنگام ورزش کردن از وسایل و تجهیزات مناسبی استفاده کنید تا در برابر ضربه و تروما از بدن شما در این ناحیه محافظت کند؛

* برای جلوگیری از اپیدیدیمیت که از طریق بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود از کاندوم استفاده کنید. زیرا کاندوم، احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد؛

* واکسن اوریون احتمال وقوع ورم بیضه ویروسی را کاهش می‌دهد؛

* اگرچه نمی‌توان از ایجاد تومور در بیضه ممانعت کرد، اما معاینه‌ی شخصی به‌موقع می‌تواند در شناسایی تومور و پیگیری درمان زودهنگام مؤثر باشد.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا