درمان درد قفل شدن زانو با تحریک الکتریکی عصب(TENS)

 

تحریک الکتریکی عصب نوعی درمان پزشکی است که در آن از پالس‌های الکتریکی کوچک برای ترمیم بافت، تحریک عضلات و افزایش حس و قدرت عضلات استفاده می‌شود. تحریک الکتریکی عصب با دستکاری عصب به کاهش درد کمک می‌کند که باعث کاهش احساس درد و ایجاد احساس گزگز می‌شود.

مزایای استفاده از روش تحریک الکتریکی عصب زیاد است که از آن جمله می‌توان از تسریع روند بهبودی، افزایش اثربخشی سیستم گردش جریان خون و بهبود حجم عضلات نام برد. به کمک روش تحریک الکتریکی عصب، درد کاهش یافته، قدرت و استقامت بدن، دامنه حرکتی، سرعت و قدرت انقباض عضلانی و نرخ جذب افزایش می‌یابد.

 

قفل شدن زانو

بسیاری از افراد، در طول عمر خود حداقل 1 بار قفل شدن زانو را تجربه کرده اند. بدین حالت که دامنه ی زانو در زاویه ای خاص قفل شده و فرد قادر به خم کردن و صاف کردن زانوی خود نباشد. حال دلیل این پدیده چیست؟ این مشکل، دارای دو وجه میباشد. نوع اول، قفل شدن واقعی است که به علت بلاک مکانیکال به وجود آمده و جسمی داخل مفصل گیر افتاده است. این حالت بیشتر در زاویه ی کاملا صاف و یا کاملا خم زانو رخ میدهد. علت این پدیده ایجاد شدن استخوان نا به جا در مفصل یا آسیب منیسک است.نوع دوم، قفل شدگی کاذب زانو است که منظور در اینجا از کاذب اینست که مشکل مکانیکی مشخصی در مفصل وجود نداشته و تنها درد شدید باعث قفل شدن زانو میگردد.درد، تورم، التهاب و آسیبهای حاد و مزمن زانو از عوامل قفل شدن زانو هستند.

 

دلایل قفل شدن زانو

* هنگامی‌که در زانوی شما پارگی مینیسک وجود داشته باشد، زانویتان تمایل به قفل کردن پیدا می‌کند. مینیسک‌ها حلقه‌های غضروفی در داخل مفصل زانو هستند که به زانو در جذب ضربات شدیدی که به آن وارد می‌شود کمک می‌کنند. منیسک به علت یکی از این دو دلیل عمده ممکن است پاره شود: به دلیل تحلیل رفتن آن طی زمان و یا بر اثر وارد شدن آسیب شدید به زانو.

* عامل بازدارنده مکانیکی زمانی ایجاد می‌شود که یک چیز فیزیکی مثل تکه‌ای از منیسک، در داخل زانو گیر کرده باشد و سبب قفل شدن زانو شود.

* این نوع از قفل‌شدگی غالباً زمانی روی می‌دهد که غضروف شل شده یا قطعات استخوانی، مفصل زانو را مسدود یا بند آورده باشد.

* انحراف در راستای عضلات و استخوان‌ها که به علت کشیدگی عضلات یا آسیب‌دیدگی ایجاد شده، می‌تواند موجب ایجاد این عارضه شود. در هر دو حالت، ممکن است زانو خشک و یخ‌زده شود که این حالت با درد زیادی همراه است. برای درمان قفل کردن زانو، شناخت علت بروز علائم اولیه حائز اهمیت می‌باشد.

* با گذشت زمان، غضروفی که استخوان‌های زانو را احاطه کرده است، ممکن است به‌ تدریج فرسوده و پاره ‌شود. ممکن است که بافت غضروف در مفصل زانو گیر کند که این حالت، خم کردن پا را غیرممکن می‌کند. در صورتی‌ که غضروف به‌ طور کامل فرسوده شده باشد این احتمال نیز وجود دارد که قطعات استخوان خردشده در مفصل گرفتار ‌شود به این وضعیت استئوکوندریت دیسکان گفته می‌شود.

* علت دیگر بروز عارضه قفل کردن زانو ممکن است دررفتگی کشکک زانو و یا وجود قطعات رها و آزاد در اطراف زانو باشد.

* قفل شدن مفصل زانو در بیماران مبتلا به التهاب مفاصل زانو موجب بروز درد شدید ناشی از محدودیت حرکت زانو می‌شود.آرتروز زانو و پیری طبیعی، احتمال قفل شدن زانو را افزایش می‌دهد.

* عوارض بعد از عمل جراحی می‌تواند موجب قفل کردن زانو شود. گاهی اوقات با وجود نتیجه رضایت‌بخش جراحی، بازسازی رباط صلیبی قدامی زانو موجب قفل شدن آن می‌شود.

* قفل شدن زانو موجب بروز درد می‌گردد، همچنین ممکن است که باعث التهاب زانو شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا