تفاوت تزریق دیسکوژل با عمل باز در درمان درد دیسک کمر

 

 

امروزه جراحان به شکرانه وجود تکنولوژی پیشرفته درمان دیسکوژل قادرند تکنیک‌های جراحی را که قبلا از طریق برش‌های طولانی انجام می‌شد را با روش‌های کم تهاجمی و ایجاد برش‌های بسیار کوچک اجرا کنند. این تکنیک مدرن مدام درحال اصلاح است و درحال حاضر جهت درمان مشکلات کمر و ستون‌فقرات که با درد مزمن و پایدار همراه هستند استفاده می‌شود.

جراح به جای برش‌های بزرگی که در جراحی‌های قدیمی انجام می‌شد با ایجاد یک سری برش‌ها و سوراخ‌های مختلف، جراحی حداقل تهاجمی را انجام می‌دهد. قطر هر برش کمتر از 1 اینچ می‌باشد.

سپس از طریق یکی از برش‌های ایجاد شده لوله نازک و مجهز به نور آندوسکوپ را وارد بدن بیمار می‌کند. دوربین کوچک تصاویر ویدوئی ضبط شده از بدن بیمار را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد. این روش کمک می‌کند تا جراح ناحیه جراحی را از نزدیک مشاهده کند.

تجهیزات جراحی نازک و به‌طور خاص طراحی شده از طریق سوراخ دیگر وارد بدن بیمار می‌شوند. راهنمای کامپیوتری کمک می‌کند تا جراح در طول عمل اعصاب را به دقت هدایت و کنترل کند. در مرحله نهایی برش‌های کوچک بخیه شده و با چسب‌های مخصوص جراحی محافظت می‌شوند.

دیسکوژل نوعی درمان مدرن و کم‌تهاجمی است که در طی آن یک ماده از طریق کانولای نازک به‌طور مستقیم به دیسک بین مهره‌ای تزریق می‌شود. این ترکیب با تغییر حالت ساختار الکلی پروتئوگلیکان هسته پولپی منجربه از دست رفتن آب ذخیره شده در فضای دیسک بین مهره‌ای می‌شود. این جراحی موجب می‌شود به مدت چند ساعت تا چند روز هیچ فشاری به اعصاب آسیب دیده ستون‌فقرات وارد نشود.

 

تفاوت

فتق دیسک در طی روش میکروتراپی داخل دیسکی همراه با تزریق دیسکوژل بدون نیاز به جراحی و از طریق روش کم‌تهاجمی درمان می‌شود.

  • دیسکوژل: دیسکوژل هسته دیسک بین مهره‌ای را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که بیرون زدگی دیسک از بین می‌رود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام میشود. تزریق دیسکوژل از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌گردد. میکروتراپی تحت راهنمایی و هدایت دقیق توموگرافی کامپیوتری انجام می‌شود. در این روش هیچ اسکار ناشی از جراحی به جا نمی‌ماند.

جراحی تقریبا 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. نیازی به بستری شدن در بیمارستان و یا جلسات فیزیوتراپی بعد از جراحی نیست. نتایج جراحی دیسکوژل در بیش از 90% از بیماران مبتلا به فتق دیسک حاد با موفقیت همراه بوده و در بیشتر موارد پیچیده میزان موفقیت 80% تا 85% گزارش شده‌است.

از جمله مزایای دیگر دیسکوژل می توان به کاهش قابل توجه ریسک های بیهوشی و عمل باز، کاهش قابل توجه استرس عمل و عدم نیاز به دستکاری و آسیب عناصر تشکیل دهنده کانال نخاعی و عضلات اشاره کرد. از طرفی دیگر هزینه های بیمارستانی که به واسطه عمل باز به بیمار و سیستم های بهداشتی تحمیل می شد شامل هزینه عمل، تخت، مصرف سرم و داروهای بیهوشی و آنتی بیوتیک، سرنگ و غیره به شدت کاهش می یابد و به عبارت دیگر وابستگی های دارویی آن هم در شرایط فعلی به شدت کاهش می یابد.

  • جراحی باز کمر: در جراحی سنتی باز کمر ، جهت دیدن ریشه اعصاب آسیب دیده نیاز به ایجاد برش‌های 5 تا 6 اینچی میباشد. برای ایجاد برش‌هایی در این سایز، قسمت اعظمی از عضله باید برش خورده و روزنه 3 تا 5 سانتی‌متری ایجاد شود. این شرایط در نهایت منجربه خطر خونریزی می‌شود.

 

عوارض جراحی دیسک کمر

سندرم جراحی ناموفق دیسک کمر، یک اصطلاح عمومی است و در واقع به مجموعه علائمی گفته می‌شود که بعد از جراحی باز و تهاجمی ستون فقرات بروز می‌کنند. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد مداوم در محل انجام جراحی
  • ایجاد درد کمر جدید در ناحیه‌ای که قبلاً دردناک نبوده است.
  • بهبودی بسیار طولانی یا عدم بهبودی پس از جراحی
  • عدم توانایی حرکت دادن ستون فقرات
  • خشکی و گرفتگی کمر
  • گزگز و بی‌حسی دست و پاها یا درد منتشر شونده از ستون فقرات به دست و پا
  • بی‌ثباتی مفاصل ستون فقرات
  • ضعف عضلانی
  • افسردگی و اضطراب بیمار
  • اختلالات خواب
  • وابستگی به داروهای مسکن
  • درد ناشی از تشکیل بافت فیبروزی در جای زخم جراحی

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا