درمان درد نوروپاتی دیابتی با لیزر

بیماران دیابتی(مرض قند)که دچار دردهای عصبی ناشی از نوروپاتی محیطی دیابتی یا سایر نوروپاتی ها هستند ممکن است با بسیاری داروها درمان شده ونتیجه ای نگرفته باشند.

درمان نوروپاتی با لیزر باعث بهبودی بیمار می شود.لیزر باعث بازگشت حس،کاهش درد،وبهبود گردش خون اندام ها همراه با التیام زخم می گردد.

باید توجه داشت که درمان درد سایر نوروپاتی ها با لیزر نتایج متفاوتی دارد و حدود 50 درصد بیماران احساس بهبودی می کنند.

 

نوروپاتی دیابتی چیست؟

با گذشت زمان، سطح قند خون بالای بیماران دیابتی می تواند به اعصاب سراسر بدن آسیب برساند. هرچه سطح قند خون، بیشتر باشداحتمال دارد شما را به آسیب های عصبی مبتلا کند. بنابراین کنترل قند خون بسیار مهم است.

سن و دیابت، عامل اصلی آسیب های عصبی است، افراد مبتلا به دیابت که بیش از حد الکل مصرف میکنند نیز بیشتر احتمال دارد که مبتلا به آسیب های عصبی شوند. نوروپاتی (بیماری اعصاب محیطی) یا نوروپاتی محیطی به معنی اختلال در کارکرد اعصاب محیطی بدن است. انتقال دوطرفه پیام‏های عصبی بین مغز یا نخاع و اندام‏های مختلف بدن از راه اعصاب محیطی صورت می‏گیرد.

اعصاب، ساختمان‏های بلند و باریکی هستند که حاوی صدها تا هزاران رشته نازک بوده، همه قسمت‏های بدن را به مغز مرتبط می‏سازند. این اعصاب پیام‏های حسی را از اندام‏ها به طرف مغز می‏برند و پیام‏های حرکتی را از مغز به اندام‏های گوناگون می‏رسانند. در نوروپاتی کارکرد این اعصاب دچار اشکال می‏شود. علامت‏های نورپاتی بیشتر شامل کاهش حس و گاهی اوقات درد در دست‏ها و پاها و ساق‏ پا است.

آسیب عصبی ناشی از دیابت، می‏تواند سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش، قلب و کارکرد جنسی شود و موجب سوء هاضمه، اسهال یا یبوست، عفونت مثانه، کاهش قدرت جنسی و تعرق بیش از حد گردد.

در بعضی افراد ممکن است ضعف و تحلیل عضلات نیز مشاهده شود.

 

نوروپاتی چه زمانی در افراد مبتلا به دیابت رخ میدهد؟

افراد مبتلا به دیابت ممکن است در هر زمانی به نوروپاتی دچار شوند اما علامت‏های آشکار نوروپاتی معمولاً در طول ۱۰ سال پس از تشخیص دیابت، پدید می‏ آیند.

 

مطابق آمارهای موجود میتوان گفت:

  • حدود ۶۰ درصد مبتلایان به دیابت به نوروپاتی مبتلا هستند اما علامتی ندارند.
  • تقریباً در ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران دیابتی علامت‏های نوروپاتی پدیدار می‏شوند.

نوروپاتی دیابتی به طور معمول در افراد سیگاری، بالای ۴۰ سال و کسانی که در کنترل قندخون دچار مشکل بوده ‏اند، رخ می‏دهد.

 

علل ایجاد نوروپاتی دیابتی چیست؟

عوامل مختلفی در ایجاد نوروپاتی دیابتی مؤثرند که می‏توان از قندخون و قشارخون بالا در افراد دیابتی نام برد. فشار خون بالا ممکن است باعث از بین رفتن رگ‏های خونی که اکسیژن و مواد غذایی را به اعصاب حمل می‏کنند،شود. فشارخون بالا سبب تخریب اعصاب نیز می‏گردد. همچنین قندخون بالا روی بعضی فعالیت‏های شیمیایی اعصاب اثر می‏گذارد.

 

علامتهای نوروپاتی دیابتی چیست؟

علامت‏های نوروپاتی دیابتی گوناگون است. بی‏حسی و کرختی در پاها، اغلب نخستین علامت می‏باشد. گاهی افراد هیچ‏گونه علامتی ندارند در حالی که بعضی دیگر به علت علامت‏های نوروپاتی به شدت ناتوان می‏شوند. نوروپاتی ممکن است در عده ‏ای موجب پیدایش درد و در گروهی دیگر سبب بی‏دردی (حس نکردن درد) گردد.

علامت‏های نوروپاتی در ابتدا اغلب خفیف هستند و تا مدت‏ها فرد متوجه این عارضه نمی‏شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا