درد دنبالچه

چه چیز باعث درد ناحیه پایین کمر و درد دنبالچه می شود؟

Coccydynia جراحتی است که به دنبالچه وارد می شود. دنبالچه یک استخوان چند قسمتی است که در پایین ستون فقرات و در بالای کفل ها قرار گرفته است.

دنبالچه، کوچک اما محکم است. این استخوان به حفظ تعادل شما هنگام نشستن کمک می کند و در محلی از بدن قرار دارد که پر از تاندون ها، عضلات و رباط ها است.

عموما کسانی که از درد دنبالچه رنج می برند، درد ملال آور و ضربان داری را در پایین ستون فقرات خود تجربه می کنند که مانند اسپاسم عضلانی است، اما این افراد ممکن است درد تیز و ناگهانی را نیز هنگامی که بعد از مدتی فعالیت داشتن، برای مدت طولانی یک جا می نشینند، تجربه کنند.

این درد ممکن است به بالای کمر و به سمت پایین پاها کشیده شود و ممکن است این گونه احساس شود که جراحت در خود دنبالچه یا ناحیه اطراف آن است. رابطه جنسی و خروج مدفوع ممکن است دردناک شوند و همچنین زنان ممکن است در دوره قاعدگی احساس ناراحتی کنند.

جراحت های دنبالچه دلایل مختلفی دارد. وارد شدن یک ضربه مستقیم به آن ناحیه که ممکن است مثلا در اثر افتادن از دوچرخه ایجاد شود، می تواند منجر به coccydynia شود.

حاملگی و تولد بچه نیز ممکن است موجب ایجاد این مشکل شوند؛ در اواخر حاملگی رباط های ان ناحیه شل می شوند تا فضای کافی رابرای جنین فراهم کنند، در حالی که تولد طبیعی بچه می تواند موجب آسیب دیدگی دنبالچه شود.

در صورتی که برای مدت طولانی می نشینید، خصوصا اگر حالت نشستن شما غیر عادی باشد یا اینکه بر روی سطح سختی مانند نیمکت می نشینید، ممکن است جراحت دنبالچه رخ دهد.

دیگر عواملی که می توانند موجب این اسیب شوند، شامل ضعیف بودن عضلات کف لگن، تحلیل رفتن مفصل و فشار و کشیدگی در اثر هموروئید و یبوست باشد.

درمان درد دنبالچه

عموما، coccydynia بعد از چند هفته یا چند ماه خود به خود از بین می رود. اما نیاز نیست که بی جهت برای مدتی رنج بکشید تا درد از بین برود. شما می توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (non-ster.oidal anti-inflammatory) که بدون تجویز پزشک قابل خریداری هستند، استفاده کنید تا تورمی که موجب ایجاد درد می شود را کاهش دهید؛ acetaminophen، ibuprofen، naproxen یا Cox-2 inhibitor مفید هستند.

چگونه می توانم درد دنبالچه و درد پایین کمر را تسکین دهم؟

شما می توانید بعد از شروع درد، بر روی آن ناحیه یخ بگذارید و چند روزی این کار را ادامه دهید تا تورم کم شود. اما پس از چند روز اول، گرما مفید تر خواهد بود.

گرمایی که به طور مستقیم بر آن ناحیه وارد می شود، مانند استفاده از نوار های حرارتی چسبنده (adhesive heat strips)، پد حرارتی (heating pad) و یا یک بطری آب داغ، می تواند تنش عضلانی که موجب درد می شود و یا آن را بدتر می کند را آرام کند.

اگر درد هنگام حرکت روده و یا به خاطر یبوست شدید تر شود، ممکن است نیاز داشته باشید، برنامه غذایی تان را تغییر دهید. شما باید مقدار فیبر و آبی را که دریافت می کنید را افزایش دهید و ممکن است بخواهید از یک داروی ملین (stool softner) استفاده کنید.

اگر نیاز دارید که مدت طولانی را یک جا بنشینید، یک کوسن دونات شکل می تواند کمک کند تا فشاری که بر ان ناحیه وارد می شود، کاهش یابد. در نظر داشته باشید که یکی را در خانه یکی را برای محل کار و یکی را درون ماشین استفاده کنید.

در کل چه از این کوسن ها استفاده بکنید یا نه، سعی کنید برای مدت طولانی ننشینید؛ حداقل هر ساعت یکبار بلند شوید و راه بروید یا اینکه گه گاهی از میزهایی که برای استفاده در حالت ایستاده طراحی شده اند (standing desk) استفاده کنید.

قرار دادن اندام های بدن در حالت بد، فشار وارده بر دنبالچه را افزایش می دهد، بنا براین توجه داشته باشید که پاهایتان هنگام نشستن بر روی زمین باشد و کمرتان به پشتی صندلی تکیه داده شده باشد. وقتی می نشینید، به سمت جلو خم شوید.

 

تمرین ها و حرکات کششی برای درد پایین کمر، درد دنبالچه

وقتی انجام حرکات درد کمی ایجاد کنند، فیزیوتراپیست شما ممکن است فعالیت های سبک ایروبیک را تجویز کند تا جریان خون در آن ناحیه افزایش یابد و التیام آسیب بهتر انجام شود.

حرکات ایروبیک می تواند موجب آزادسازی اندورفین(endorphins) شود که ماده شیمیایی طبیعی بدن شما برای تسکین درد است.

فیزیوتراپیست ممکن است ماساژهای آرامی را برای ماهیچه هایی که به دنبالچه متصل هستند پیشنهاد کند، همچنین ممکن است برای کاهش درد برای چند هفته، یک بی حسی موضعی را در آن ناحیه تزریق کند.

جراحی برای درآوردن دنبالچه آخرین چاره است و فقط زمانی که هیچ کدام از راه های درمانی دیگر جواب نداده باشند، پیشنهاد می شود.

اگر شما درد شدید و مستمری دارید، نبایدآن را نادیده بگیرید. ممکن است این درد دلیل جدی تری داشته باشد. پزشک شما انجام آزمایشهای تشخیصی مانند عکس پرتو ایکس یا یک MRI را تجویز خواهد کرد تا مشخص کند که آیا تومور ها، کیست ها یا زائده های استخوانی علت این درد هستند یا نه.

درد در دنبالچه می تواند بسیار آزاردهنده باشد، بنابراین بهتر است به جای تحمل آن، برای درمان اقدام کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا