درد در ناحیه پشت سر و گردن

استخوانها و عضلات گردن به نگه داشتن سر کمک می نمایند. زمانی که سر شما به طور ناگهانی به سمت جلو حرکت نماید، این امر موجب روی هم قرار گرفتن استخوانهای گردن و باعث ایجاد فشار بر روی عضلات و عصب های سر و گردن می گردد.امکان دارد شما در ناحیه ی گردن خود احساس سفتی و فشار نمایید. این امر سبب بروز سر درد در ناحیه ی پشت گردن و هم چنین ایجاد درد در گردن می شود اما علت تنها این نیست و دلایل دیگری وجود دارد.

علایم و نشانه های مهم درد در ناحیه پشت سر

همانطور که می دانید علت درد پشت سر متفاوت و بسیار زیاد می باشد. علایم و نشانه های این سر درد نیز به صورت زیر خواهد بود :

احساس فشار و درد بسیار خفیف در شقیقه و ناحیه پشت سر

سفت شدن سراسر پیشانی و ناحیه پشت سر

درد در شانه، گردن و قسمت پوست سر

این درد معمولا ممکن است از نیم ساعت تا هفت روز طول بکشد و گاه ممکن است دلایل مختلفی از جمله سر و صدای بلند، خستگی شدید و استرس آغاز شود و به تدریج شدت پیدا کند. افرادی که با سردرد های تنشی مواجه می شوند احتمال دارد مشکلات خواب و تمرکز نیز داشته باشند .

12 دلیل درد در پشت سر

کشش ماهیچه ای و خستگی از دلایل درد پشت سر :

نشستن در یک موقعیت برای مدت های طولانی می تواند منجر به درد شدید در پشت سر شما شود. تسکین این ناراحتی با کشش در طول روز و تغییر مواضع در صورت امکان و همچنین تلاش برای کاهش سطح استرس است.

سردردهای تنشی عامل درد پشت سر :

اگر شما درد را در سمت راست پشت سر تجربه می کنید، ممکن است به دلیل سردرد تنشی باشد.این سردردها با یک درد خفیف مشخص می شود که مانند فشار در پشت و کنار سر شما احساس می شود.

داشتن درد پشت سر به دلیل میگرن :

میگرن بدتر از سردرد معمولی شماست، میگرن می تواند کسانی که به اندازه کافی بدشانس هستند را گرفتار کند و باعث ایجاد اختلالات بینایی می شود و می تواند شدید و مهلک باشد.میگرن با درد و احساس ضربه درد در پشت سر مشخص می شود.

رابطه زناشویی و ورزش از علل دردهای پشت سر:

به شدت ورزش و رابطه زناشویی می توانند منجر به آن چیزی شود که پزشکان به عنوان سردرد ارگاسمی به آن اشاره می کنند که معمولا با درد در پشت سر به خاطر رگ های خونی فشرده مشخص می شوند.

بخش عصبی سه گانه موجب درد پشت سر می شود :

علت دیگری از درد در سمت راست پشت سر.انقباض عروق خونی باعث فشرده شدن عصب سه گانه می شود و می تواند منجر به سوزش و نیز درد در پشت سر شود.

استخوان پس سر موجب ایجاد درد پشت سر :

آسیب به عصب پس سر که از بالای طناب نخاعی تا پایه گردن شما کشیده می شود، می تواند موجب بروز علائم شبیه به میگرن، دردهای شدید در پشت گردن و سر ، و در پایه جمجمه شود.

آسیب های موقتی از دلایل درد پشت سر :

آسیب و التهاب به شریان هایی که خون را به مغز حمل می کنند، می تواند منجر به درد در پشت سر و گردن شود و می تواند ناشی از ایمنی ضعیف یا استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد.

سردردهای آرتروزی عامل ایجاد درد پشت سر و گردن :

این سردردها به علت ورم مفاصل و یا نخاع و یا گردن به وجود آمده است و در پشت سر احساس می شود ؛ آن ها با حرکت بدتر می شوند.

تومورهای مغزی باعت درد در پشت سر می شوند :

درد تیزی که به طور خاص در سمت چپ مغز وجود دارد ممکن است توسط یک تومور مغزی ایجاد شود. اختلال در مغز می تواند باعث آسیب به بافت مغز و اعصاب شود که می تواند باعث درد سر، مشکلات بینایی، از دست دادن احساس در دو دست، از دست دادن شنوایی و سرگیجه در حالی که احساس فشار بیش از حد در جمجمه وجود دارد، شود.

سردردهای مکرر و درد پشت سر :

استفاده از داروهای بدون نسخه ضد درد بیش از 10 ماه می تواند منجر به سردرد در تمام مدت روز شود و با بی قراری، اضطراب، عصبانیت و مشکل خواب همراه است.

درد پشت سر به دلیل آپنه خواب :

این اختلال خواب می تواند منجر به سردردهای مکرر شود که اغلب در پشت سر اتفاق می افتد.

سینوزیت از علل ایجاد درد پشت سر :

با ملتهب شدن سینوس ها، درد در صورت و پیشانی مرتبط با سینوزیت می تواند به پشت سر سرایت کند.

وقتی علت درد پشت سر بیماری جدی است

درد پشت سر از نشانه های سرطان متاستاز به جمجمه  :

پخش سرطان موجود در پایه جمجمه می تواند با درد در پشت سر و همچنین دشواری بلعیدن و صحبت مشخص شود.

درد در پشت سر افراد مبتلا به پارکینسون :

تقریبا ً یک سوم افرادی که تجربه پارکینسون دارند، دچار در پشت سر و گردن می شوند.

تب دنگی عامل درد پشت سر :

کسانی که به تب دنگی مبتلا می شوند از تب شدیدی رنج می برند و 20 درصد از این سردردها در پشت سر وجود دارد.

درد پشت سر از علائم بیماری تیروتوکسیکوز :

هم چنین منسوب به کم کاری تیروئید است که اغلب به عنوان بیماری تیروتوکسیکوز تشخیص داده می شود و با درد در پشت سر مشخص می شود .

بازگشت درد سر به دلیل محرک های فیزیکی:

درد پشت سر به دلیل فشار پایین :

فشار پایین اغلب در دو طرف سر تجربه می شوند، اگر چه بسیاری افراد متوجه می شوند که درد پشت سر با فعالیت فیزیکی بدتر می شود.

سلفاژی قلبی با درد پشت سر :

درد در پشت سر هم ممکن است ناشی از بیماری های قلبی مانند حمله قلبی باشد، چون یک مطالعه نشان داد که 33 درصد از افرادی که حمله قلبی داشتند، درد را در پشت سر تجربه می کنند که با باز کردن عروق کرونری درمان می شود.

ایجاد درد در پشت سر با سرفه :

سرفه علتی برای سردرد است و در 35 درصد از افراد این سردردها در پشت سر انجام می شود.

آسیب های عضلانی گردنی و درد پشت سر و گردن :

دردی که از آسیب به گردن ناشی می شود، اغلب از گردن و شانه ها به پشت سر در نزدیکی گردن قرار می گیرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر سردرد شدید باشد و در حال بدتر شدن است و یا دچار جوش, تب و یا سفتی گردن، همراه با درد پشت سر هستید، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.همچنین توصیه می شود که اگر سردرد شما با چشم قرمز, تغییرات شناختی، یا تورم در فک همراه بود هم به پزشک مراجعه کنید.متخصصان پزشکی که برای تشخیص و درمان درد در پشت سر لازم هستند کاردیولوژیست ها، متخصصین اعصاب، پزشکان آموزش دیده، و درمان گرها هستند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا