درد و گرفتگی اطراف شانه

در طی عارضه‌ی تاندونیت روتاتور کاف، تاندون‌ها و عضلاتی که مسئول حرکت دادن مفصل شانه‌ی شما هستند آسیب می‌بینند. در صورتی که به تاندونیت مبتلا هستید، تاندون‌های شما آسیب دیده و یا ملتهب شده‌اند. تاندونیت روتاتور کاف با نام سندرم گیرافتادگی شانه نیز شناخته می‌شود. این عارضه معمولاً با گذشت زمان اتفاق می افتد دلیل بروز آن ممکن است نگه داشتن طولانی مدت شانه در یک حالت، هر شب خوابیدن بر روی شانه و یا شرکت در فعالیت‌هایی که نیازمند بالا بردن دست‌ها از سر می‌باشند.

تاندونیت شانه (یا تاندونیت) کشیدگی و التهاب تاندون شانه است. از آنجا که التهاب تاندون شانه در تمامی آسیب دیدگی‌های تاندون‌های شانه وجود ندارد، این گروه از آسیب دیدگی‌ها ممکن است پارگی تاندون شانه نیز نامیده شود.  وقتی پارگی تاندون شانه وجود داشته باشد، تاندون دیگر به‌طور کامل به استخوان بازو متصل نیست. عوامل متعددی در پارگی و التهاب تاندون شانه نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فشار مکرر به آن و کمبود ذخیره خون در آن اشاره کرد. همچنین روش‌هایی که برای درمان پارگی, کشیدگی و التهاب تاندون شانه وجود دارد عبارت‌اند از: انواع تزریق(تزریق اوزون, تزریق پی آر پی) انواع روش‌های فیزیوتراپی مانند شاک ویو تراپی و لیزر سرد و در صورت وخیم بودن پارگی جراحی از گزینه‌های درمانی آن می‌باشد.

پروفسور سیروس مؤمن زاده در کلینیک  آماده‌ی ارائه خدمات در زمینه‌ی درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی از جمله دردهای تاندون شانه با استفاده از تزریق پی آر پی, اوزون تراپی, تزریق اپیدورال و جراحی بسته (جراحی با لیزر) و با استفاده از بهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس:

021-88449335 ، 021-88460605 ، 09198172104 و 09338866615

تاندونیت یا بورسیت شانه چیست؟

بورسیت و تاندونیت شانه ازجمله علل شایع درد و گرفتگی در این ناحیه هستند. مفصل شانه توسط گروهی از عضلات به نام روتاتور کاف و همچنین تاندون عضله‌ی دو سر بازویی (تاندونی که استخوان بازو را در محل مفصل شانه نگه می‌دارد) در محل خود ثابت شده است. التهاب و یا آسیب دیدن تاندون‌های روتاتور کاف و یا تاندون عضله‌ی دو سر بازو با نام‌های تاندونیت روتاتور کاف و تاندونیت عضله‌ی دو سر بازو شناخته می‌شود. ناحیه‌ای به نام بورس زیر اخرمی در بین تاندون‌های شانه قرار گرفته است. بورس چیزی است که از این تاندون‌ها محافظت می‌کند. بورسیت زیر اخرمی زمانی که بورس ملتهب می‌شود اتفاق می افتد. هر دو عارضه (بورسیت و تاندونیت شانه) می‌توانند منجر به درد و گرفتگی در اطراف شانه شده و همچنین ممکن است این دو عارضه همراه با یکدیگر ظاهر شوند.

علل تاندونیت شانه

تاندونیت ممکن است در اثر آسیب‌های ورزشی، فشارهای خفیف ولی مکرر و یا در اثر یک ضربه‌ی شدید ایجاد شود. برای مثال ورزشکارانی که در رشته‌های بیس بال، شنا، تنیس و گلف رقابت می‌کنند در معرض خطر تاندونیت در شانه، بازو و آرنج قرار دارند. عدم انجام صحیح حرکات در هر ورزشی یکی از اصلی‌ترین دلایل وارد شدن فشار زیاد بر روی بافت‌ها ازجمله تاندون‌ها می‌باشد و می‌تواند منجر به بروز تاندونیت شود. برای مبتلا شدن به این عارضه نیازی به ورزش حرفه‌ای نبوده و افرادی که در شغل خود در بالای سر کار می‌کنند و یا اجسام سنگین را جا به جا می‌کنند نیز در خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند. ضربه‌ی مستقیم به ناحیه‌ی شانه و یا زمین خوردن بر روی دست باز نیز می‌توانند منجر به تاندونیت شانه شوند.

علائم تاندونیت روتاتور کاف با گذشت زمان تشدید می‌شوند. علائم اولیه‌ی این عارضه را می‌توان با استراحت رفع کرد ولی این علائم در آینده مزمن خواهند شد. علائمی که در جلوی آرنج ایجاد می‌شوند معمولاً مربوط به یک عارضه‌ی دیگر خواهند بود.

علائم تاندونیت شانه

علائم تاندونیت روتاتور کاف شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درد و تورم در جلوی شانه و در کنار بازو
  • درد ایجاد شده در اثر بالا یا پایین بردن دست
  • شنیده شدن صدا در اثر بالا بردن دست
  • گرفتگی
  • دردی که منجر به بیدار شدن شما از خواب می‌شود
  • دردی که به هنگام بردن دست به پشت کمر احساس می‌شود
  • از دست دادن تحرک پذیری و قدرت در منطقه‌ی آسیب دیده

تشخیص تاندونیت شانه

در صورتی که شاهد علائم تاندونیت شانه هستید، پزشک برای تشخیص عارضه در ابتدا شانه‌ی شما را معاینه خواهد کرد. نقاط دقیق احساس درد و حساس شدن نسبت به لمس در بدن شما مشخص خواهند شد. پزشک همچنین از شما می‌خواهد تا دست خود را در جهات مختلف حرکت دهید تا دامنه‌ی حرکتی شما را ارزیابی کند. همچنین برای بررسی قدرت دست، از شما خواسته می‌شود تا بر روی دست پزشک فشار وارد کنید. نقاطی مثل گردن نیز برای عارضه‌هایی از قبیل پینچ عصبی و آرتروز که می‌توانند علائم شبیه به تاندونیت ایجاد کنند بررسی خواهند شد. ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص تاندونیت روتاتور کاف، از آزمایشات عکس برداری استفاده کند و بتواند احتمال وجود عارضه‌های دیگر را نیز رد کند. برای تشخیص وجود خار استخوانی ممکن است عکس برداری با اشعه‌ی ایکس تجویز شود. همچنین برای بررسی وجود التهاب در روتاتور کاف و علائم هرگونه پارگی، ممکن است از اسکن اولتراسوند و یا MRI استفاده شود.

روش‌های درمانی

  • امتناع از انجام فعالیت‌هایی که منجر به درد می‌شوند
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن
  • استراحت پس از فعالیت‌هایی که ایجاد درد می‌کنند. هرچقدر بیشتر از شانه‌ی خود استفاده کنید، زمان موردنیاز برای بهبودی آن افزایش یافته و ممکن است عارضه‌ی شما مزمن شود. سعی کنید با انجام فعالیت‌های دیگر مثل دوچرخه‌سواری یا دویدن تناسب‌اندام خود را حفظ کنید. از انجام ورزش‌های شانه یا وزنه‌برداری و مخصوصاً فعالیت‌هایی که این عارضه را ایجاد کرده‌اند خودداری کنید.
  • از سرما درمانی و کمپرس یخ برای کاهش درد و التهاب استفاده کنید. در ابتدا در هر ساعت به مدت 10 دقیقه از یخ استفاده کنید و سپس بسته به نیاز و میزان درد خود، این زمان را به 15 دقیقه در هر 3 تا 4 ساعت کاهش دهید.

دارودرمانی

ممکن است پزشک برای شما داروهای ضدالتهاب مثل ایبوپروفن تجویز کند که در مراحل اولیه‌ی عارضه مفید بوده ولی در طولانی مدت تأثیر کمتری خواهد داشت. در صورتی که به آسم مبتلا هستید نباید از ایبوپروفن استفاده کنید. همچنین پزشک شما قبل از تجویز دارو، اختلالات آن با دیگر داروهایی که مصرف می‌کنید را بررسی خواهد کرد.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپی در ابتدا شامل حرکات کششی و دیگر حرکات انفعالی خواهد بود که به بازیابی دامنه‌ی حرکتی و تسکین درد کمک می‌کنند. زمانی که درد تحت کنترل قرار گرفت، فیزیوتراپیست تمریناتی را به شما آموزش می‌دهد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، قدرت شانه و دست‌های خود را بازیابید.

روش‌هایی که برای مدیریت درد در کنار فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از:

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی برای تاندونیت شانه طی یک فرایند از پیش تعیین شده انجام می‌شود. مهم است که فرد تحت درمان با این روش به تاندونیت شانه مبتلا باشد که عارضه‌ای قابل درمان با شاک ویو تراپی است. دستگاه مخصوصی برای انجام این روش درمانی بر روی منطقه‌ی آسیب دیده قرار گرفته و درمان آغاز می‌شود. در ابتدا پزشک مطمئن می‌شود که ناراحتی فرد در حداقل میزان ممکن باشد. پس از مدتی شدت امواج افزایش یافته و مقداری درد احساس خواهد شد. البته در اکثر مواقع مقداری درد این منطقه‌ی آسیب دیده احساس می‌شود. پس از پایان درمان شما درد بسیار خفیفی را احساس خواهید کرد و این حالت به مدت چند روز باقی خواهد ماند. پس از آن دوباره درد عارضه‌ی شما شروع خواهد شد. پس از چند جلسه‌ی درمانی عارضه‌ی شما بهبود یافته و علائم کلی آن کاهش خواهند یافت که منجر به تسکین کلی درد می‌گردد.

لیزر درمانی سرد

لیزر سرد که با نام لیزر کم توان (LLLT) نیز شناخته می‌شود نوعی لیزر با مصارف پزشکی و درمانی است که می‌تواند به شکل موثری برای تسکین درد مورد استفاده قرار گیرد. تأثیر ضدالتهابی قدرتمند لیزر کم توان به بهبود التهاب و آسیب‌های تاندون‌ها کمک می‌کند. این لیزر گردش خون را تقویت کرده و بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده را برای ترمیم تحریک می‌کند درنتیجه عملکرد عادی بافت‌ها بازیابی می‌گردد. در حالی که مشکل اصلی درمان می‌شود، بازیابی عملکرد اندام‌ها و تسکین درد سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد. لیزر کم توان نه‌تنها می‌تواند تنش‌های عضلانی را کاهش داده و التهاب را رفع کند، بلکه می‌توان این روش را همراه با روش‌هایی مثل ورزش‌درمانی، فیزیوتراپی و دیگر روش‌ها به کار گرفت. لیزر درمانی سرد روشی انقلابی در تسکین درد و تسریع بهبود بوده و می‌تواند در زمینه‌ی تسکین درد، اثرات کوتاه و طولانی مدت داشته باشد. معمولاً بلافاصله پس از انجام درمان مقداری تسکین درد احساس می‌شود. بهترین نتیجه پس از چند جلسه‌ی درمانی مشاهده خواهد شد. با این روش می‌توانید بهبود سریع‌تری را تجربه کرده و زودتر به فعالیت‌های خود بازگردید.

تزریق

انواع روش‌های تزریق مورد استفاده عبارت‌اند از:

تزریق استروئید

در صورتی که تاندونیت روتاتور کاف شما به روش‌های درمانی محافظه کارانه پاسخی نشان ندهد، ممکن است پزشک تزریق استروئید را برای شما تجویز کند. این تزریق به درون تاندون انجام شده و با کاهش التهاب منجر به کاهش درد می‌شود.

تزریق پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) مقداری از خون بیمار که سطح پلاکت در آن بیشتر از حالت عادی است. به‌منظور تسریع بهبودی آسیب به تاندون، رباط، عضلات و مفاصل مورد استفاده بوده و می‌توان برای رفع مشکلات اسکلتی عضلانی متعددی از آن استفاده کرد. یکی از کاربردهای این روش، تسریع لخته شدن خون بوده که در اثر آن، فرد پس از ایجاد بریدگی دچار خونریزی بیش از حد نخواهد شد. یکی دیگر از کاربردهای این روش، ازدیاد پروتئین‌ها در خون بوده که به بهبودی زخم کمک می‌کنند. یک نمونه‌ی کوچک خون از فرد مورد درمان گرفته شده و داخل سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. این کار پلاکت‌ها را از دیگر عناصر خون جدا می‌کند. سپس پلاکت‌های جدا شده به منطقه‌ی تحت درمان در بدن فرد تزریق می‌شوند. تزریق انجام شده دارای غلظت بالایی از پلاکت‌ها خواهد بود (تقریباً 5 تا 10 برابر غلظت عادی پلاکت در خون) که منجر به تسریع روند بهبود می‌گردد.

اوزون درمانی

در اوزون درمانی از قدرت اکسیژن برای تحریک عضلات و تاندون‌های شانه جهت بهبود خود به خودی استفاده می‌شود. این روش برای تمام انواع دردهای اسکلتی عضلانی و مفصل از جمله التهاب تاندون شانه بسیار عالی است.

اوزون درمانی به روشی گفته می‌شود که در طی آن گاز اوزون به داخل بدن فرد تزریق می‌شود تا به درمان یک بیماری یا زخم کمک کند. اوزون یک گاز بی رنگ است که مولکول‌های آن از سه‌اتم اکسیژن تشکیل شده‌اند (O3). این گاز می‌تواند با تحریک دستگاه ایمنی بدن به درمان بیماری‌ها کمک کند. این روش برای درمان تاندونیت شانه و بیماری‌های دیگر نیز به کار می‌رود.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  •     درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  •     آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید 
  •     اوزون تراپی
  •     فیزیوتراپی
  •     تزریق اپیدورال    
  •      تریگرپوینت تراپی  
  •     کمربندهای طبی 
  •     رفلکسولوژی
  •  RF    یا رادیوفرکوانسی
  •     در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات

 هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با کلینیک پروفسور مؤمن‌زاده تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا