درد قسمت جلو یا پشت شانه بر اثر تاندونیت کلسیفیک

تاندونیت کلسیفیک (تاندونیت کلسیفیه) اختلالـی است که بر اثر تجمع کلسیم در عضلات یا تاندونها ایجاد میشود. در صورت تجمع کلسیم در این نواحی فرد دچار درد و ناراحتی خواهد شد.اگرچه این اختلال در هر قسمتی از بدن احتمال بروز دارد، کاف روتاتور بیش از هر نقطه دیگر در بدن دچار تاندونیت کلسیفیک میشود. کاف روتاتور محل تجمع عضلات و تاندونهایی است که پایداری و توانایی لازم را برای قسمت فوقانی بازو و شانه فراهم میکنند.

علایم

اغلب مردم در صورت ابتلاء به تاندونیت کلسیفیک دچار ناراحتی و درد در ناحیۀ شانه میشوند.درد ناشی از تاندونیت کلسیفیک به طور معمول در قسمت جلو یا پشت شانه متمرکز میشود و به سمت پایین در بازوها انتشار مییابد.برخی از مردم ممکن است دچار علایم شدید شوند. آنها ممکن است توان حرکت دادن بازو را از دست بدهند و این درد میتواند در خواب فرد مبتلا اختلال ایجاد کند.همچنان که کلسیم در مراحل مختلف تجمع خود را ادامه میدهد دردی که فرد احساس میکند ممکن به صورت ناگهانی بروز کند یا به کندی و تدریجاً افزایش یابد.

برای این اختلال سه مرحله به شرح زیر شناخته شده است:

پیشاکلسفیکاسیون

بدن دچار تغییرات سلولی در برخی نواحی میگردد که در نهایت کلسیم در آنها جمع میشود.

مرحله کلسیفیک

کلسیم از درون سلولها ترشح شده و شروع به جمع شدن میکند. در طول این مرحله، بدن کلسیم جمع شده را بازجذب میکند، که دردناکترین بخش این فرآیند محسوب میشود.

مرحله پساکلسیفیک

تجمع کلسیمی ناپدید میشود و تاندون سالم سر جای خود قرار میگیرد.به هر حال این امکان وجود دارد که فرد بدون بروز علایم قابل توجه دچار این اختلال باشد.

علل و ریسک فاکتورها

دکترها نمیتوانند با اطمینان بگویند که چرا برخی از مردم بیش از دیگران در خطر ابتلاء به تاندونیت کلسیفیک قرار دارند.تاندونیت کلسیفیک با شیوع بیشتری در افراد بزرگسال سنین 40 تا 60 سال بروز میکند، و زنان بیش از مردان محتمل است که دچار این اختلال شوند.

تجمع تودههای کلسیمی ممکن است به یکی از عوامل زیر مرتبط باشد:

سالخوردگی یا بالا رفتن سن

آسیب دیدن تاندون‏‌ها

فقدان اکسیژن در تاندون‌‏ها

عوامل ژنتیکی

فعالیت غیر نرمال غده تیروئید

رشد غیر نرمال سلولی

مواد شیمیایی تولید شده توسط بدن برای مقابله با التهاب

بیماریهای متابولیک مثل دیابت

تشخیص

اگر فرد دچار ناراحتی یا دردی در شانه باشد که رفع نمیشود، دکتر باید به بررسی موضوع بپردازد. در هنگام ویزیت بیمار، پزشک در مورد علایم و شرح حال پزشکی فرد پرسش میکند.دکتر به معاینۀ بالینی نواحی تحت تأثیر میپردازد تا ببیند که آیا دامنۀ حرکتی ناحیه تغییر کرده است یا خیر و نیز اینکه میزان شدت درد چقدر است.در صورت ظن به تاندونیت کلسیفیک پزشک به طور معمول انجام تستهای تصویربرداری را در دستور کار قرار میدهد، که قادرند هر گونه تجمع کلسیم یا دیگر ناهنجاریها را در مفصل نشان دهند.عکسبرداری اشعه ایکس میتواند به شناسایی تودههای بزرگ کلسیم کمک کند. اسکن اولتراسوند تودههای کوچکتر را که در عکسبرداری اشعه ایکس نادیده ماندهاند آشکار میکند.اندازه و ابعاد تودههای کلسیمی آشکار شده توسط تستهای مزبور بر برنامۀ درمانی تأثیر میگذارد.

گزینههای درمانی

برای درمان تاندونیت کلسیفیک معمولاً میتوان از گزینههای درمان پزشکی و فیزیوتراپی استفاده کرد.داروهای رایج در درمان این اختلال شامل داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) است که به صورت غیر نسخهای نیز در دسترسند.دکتر همچنین امکان دارد که تزریق داروهای کورتیکوستروئیدی را تجویز کند، که می‌‏توانند به کاهش درد و التهاب کمک نمایند.

درمان امواج شوک الکتروکورپورئال  (ESWT)

ESWT شامل یک دستگاه کوچک قابل حمل است که به شانۀ بیمار در نواحی نزدیک به محل تجمع تودههای کلسیمی شوکهای مکانیکی وارد میکند. این شوکها میتوانند به درهم شکستن تودههای کلسیم منجر شوند.این درمان به طور معمول هفتهای یک بار به مدت سه هفته انجام میشود.هر قدر فرکانش شوک ایجاد شده بیشتر باشد، میزان اثربخشی این نوع درمان بیشتر خواهد بود. شوکهای مزبور ممکن است دردناک باشند، و دکتر باید میزان آن را بر مبنای سطح تحمل فرد تنظیم نماید.

درمان امواج شوک رادیال  (RSWT)

این اقدام پزشکی بسیار شبیه به ESWT است و در آن نیز نوعی دستگاه کوچک قابل حمل مورد استفاده قرار میگیرد که شوکهای خفیف تا متوسط را به نواحی دچار تجمع توده‌های کلسیمی شانه وارد میکند.

اولتراسوند درمانی

در طول این نوع اولتراسوند، پزشک با استفاده از یک دستگاه دستی که به یک موج صوتی با فرکانس بالا مرتبط است، امواج صوتی را به سمت نواحی دچار تجمع کلسیم در شانه میفرستد تا از طریق این امواج تودههای مزبور را از بین ببرد.

سوزن پریکوتانئوس

در طول این اقدام، دکتر نخست از یک بیحسی موضعی برای دردزُدایی ناحیۀ آسیب دیده آسیب استفاده و سپس از یک سوزن برای ایجاد سوراخهایی در پوست استفاده میکند.در مرحلۀ بعد پزشک از طریق سوراخهای ایجاد شده تودههای کلسیمی را از بدن خارج میکند، و برای یافتن محل صحیح استقرار تودههای کلسیمی به طور معمول از اولتراسوند استفاده میشود.در مورد اغلب مردم انتظار میرود که تاندونیت کلسیفیک بدون استفاده از عمل جراحی و به واسطۀ روشهای دیگر با موفقیت درمان شود. به هر جهت، در حدود 10 درصد بیماران نیاز به جراحی دارند. برای خارج کردن توده‌های کلسیمی از دو روش جراحی استفاده میشود.در جراحی باز جراح برشی در پوست ایجاد میکند. در مرحلۀ بعد جراح میتواند از طریق برش ایجاد شده توده‌های کلسیمی را با دست از بدن خارج کند.در جراحی ارتروسکوپیک جراح سوراخی در بدن ایجاد کرده و دوربین کوچکی را از طریق آن وارد بدن میکند. دوربین به دکتر کمک میکند تا جای تودههای کلسیمی را بیابد به شکلی که بتواند آنها را با دقت بیشتری از بدن خارج کند.

برای مردم دچار اشکال متوسط تا شدید اختلال مورد بحث فیزیوتراپی توصیه میشود. تمرکز در این مورد بر انجام ورزشهای ملایم برای تسکین هر نوع ناراحتی موجود و کمک به ریکاوری برای طیف کاملی از حرکات بدنی است.برخی از مردم در طول فقط یک هفته دورۀ ریکاوری خود را کامل میکنند. دیگران ممکن است کماکان دچار مقداری درد و ناراحتی باشند که باعث ایجاد محدودیت در طیف حرکتی و فعالیتهای آنان میشود.در صورت ضروری بودن جراحی، زمان ریکاوری به تعداد، محل و ابعاد توده‌های کلسیمی و نوع جراحی صورت گرفته بستگی خواهد داشت. در جراحی باز زمان ریکاوری طولانتر از جراحی ارتروسکپیک است.دکتر ممکن است استفاده از یک اسلینگ (تسمه) را برای چند روز بعد از عمل توصیه کند تا در صورت آسیب دیدگی شانه به تقویت آن کمک شود.

فیزیوتراپی نیز در موارد جراحی باز ممکن است بیشتر طول بکشد، و فرد در این مورد باید در انتظار زمانی حدود 6 تا 8 هفته فیزیوتراپی باشد. در مورد جراحی ارتروسکپیک بهبود علایم ناراحتی و حرکتی ممکن است در طول 2 تا 3 هفته پس از عمل خود را نشان دهد.تاندونیت کلسیفیک میتواند سبب ایجاد درد و ناراحتی و محدودیت طیف حرکتی در فرد شود، اگرچه برخی از مردم هیچگونه علایمی را احساس نمیکنند.اکثر موارد با استفاده از داروهای ضد درد و اقدامات پزشکی سریع و ساده، که میتوان آنها را در مطب پزشک انجام داد، درمان میشوند. موارد شدیدتر نیاز به عمل جراحی دارند که باید با فیزیوتراپی پیگیری شود.تاندونیت کلسیفیک ممکن است به خودی خود و بدون هر گونه درمانی از بین برود. به هر جهت نادیده گرفتن علایم آن توصیه نمیشود زیرا میتواند به عوارضی مثل پارگی کاف روتاتور و شانه منجمد بینجامد.

وقتی تاندونیت کلسیفیک ناپدید میشود، هیچ شواهدی بر امکان برگشت آن وجود ندارد. اما مردم باید در این مورد هشیار باشند و هر مورد تازهای از آغاز درد را به پزشک اطلاع دهند.

روش‌های درمانی بدون جراحی که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور دکتر سیروس مؤمن زاده انجام می‌شود:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا