آیا کمر درد نشانه سرطان است؟

بیشتر افراد بزرگسال در برخی مقاطع زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. برخی عوامل می‌توانند ریسک ابتلاء به کمردرد را در افراد افزایش دهند. این عوامل شامل سالخوردگی، اضافه وزن، و داشتن مشاغل مستلزم برداشتن وزنه‌های سنگین است.

چند اختلال پزشکی نیز می‌توانند باعث کمردرد شوند. صدمات و ارتریت شایع‌ترین علل در این مورد محسوب می‌شوند. برخی انواع سرطان نیز باعث درد کمر می‌گردند، اگرچه این مورد نادری است.

آیا کمر درد یک علامت سرطان است؟

کمردرد شکایت شایعی است WHO .می‌گوید که 60 تا 70 درصد افراد بزرگسال در طول زندگی خود دچار درد کمر می‌شوند.

سرطان به ندرت یک علت کمردرد است. با وجود بر این انواع سرطان تشریح شده در زیر می‌توانند باعث ایجاد این علامت شوند.

سرطان‌های ستون فقرات

سرطان ستون فقرات اشاره به رشد سلول‌های غیر نرمال در طناب نخاعی یا بافت‌های تشکیل دهنده سون فقرات دارد. اگر تومور در قسمت پایین ستون فقرات باشد می‌تواند باعث ایجاد درد کمر شود.

برخی از دیگر علایم بالقوه سرطان ستون فقرات شامل موارد زیر است:

ضعف عضلانی

مشکلات راه رفتن

فلج

سرطان ستون فقرات نادر است. کمتر از 1 درصد بزرگسالان در طول زندگی خود دچار این نوع سرطان می‌شوند. بنابراین درد کمر کمتر احتمال دارد که یک نشانه سرطان ستون فقرات باشد.

سرطان ریه

وجود تومور در قسمت عقب ریه می‌تواند باعث دردی شود که به کمر گسترش پیدا می‌کند.

سرطان ریه شایع‌تر از سرطان ستون فقرات است. بر مبنای اعلام "انستیتو ملی سرطان"، در حدود 6.3 درصد مردم در طول زندگی خود با تشخیص ابتلاء به سرطان ریه مواجه می‌شوند. به هر حال، این نوع سرطان نیز تقریباً ناشایع است.

افراد دچار سرطان ریه نامحتمل است که به عنوان علامت به کمردرد مبتلاء شوند. علایم بیشتر شایع این نوع سرطان عبارتند از:

سرفه که بیش از 2 یا 3 هفته ادامه پیدا می‌کند

عفونت قفسه سینه به شکل برگشت کننده

بی‌نفسی مداوم

احساس درد، موقع نفس کشیدن یا سرفه کردن

سرفه خونی

سرطان پروستات

سرطان پروستات می‌تواند باعث کمر درد شود اما این علامتی معمول نیست.

به هر حال، بر مبنای اعلام "انجمن آمریکایی سرطان"، سرطان پروستات پیشرفته گاهی از اوقات به استخوان‌ها گسترش پیدا می‌کند.

بر مبنای اعلام گروه وکلاء زیرو، 60 درصد افراد دچار سرطان پیشرفته پروستات به علت متاستاز استخوان دچار درد در ستون فقرات، و مفصل ران می‌شوند.

سرطان متاستاتیک

اصطلاح سرطان متاستاتیک توصیف کننده هر سرطانی است که به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته یا متاستاز می‌دهد. در برخی موارد سرطان ممکن است به ستون فقرات متاستاز دهد.

علایم سرطان متاستاتیک بسیار وابسته به اندازه و محدوده شکل‌گیری تومور متاستاتیک است. تومورهای اثرگذار بر استخوان‌های پایه ستون فقرات می‌توانند باعث ایجاد درد کمر شوند. آنها همچنین ممکن است باعث شوند تا استخوان‌های این ناحیه ضعیف یا شکننده گردند.

دیگر علل کمردرد

در بیشتر موارد کمردرد علت چیزی غیر از سرطان است. برخی علل محتمل برای ایجاد درد کمر عبارتند از:

صدمات

پشت انسان شامل عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های مختلفی است. تاندون‌ها و رباط‌ها نوارهای بافت فیبروزی متصل هستند. تاندون‌ها عضله را به استخوان متصل می‌کنند در حالی که نقش رباط‌ها اتصال استخوان به استخوان است.

کشیدگی و پیچ خوردگی شایع‌ترین علل درد ناگهانی یا حاد پشت محسوب می‌شوند. این صدمات زمانی بروز می‌کنند که عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌ها دچار کشیدگی بیش از حد یا پارگی می‌شوند.

برخی فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌توانند احتمال کشیدگی و پیچ‌خوردگی را در کمر افزایش دهند:

ایستادن به مدت طولانی

بلند کردن اشیاء سنگین

انجام برخی ورزش‌ها

ارتریت ستون فقرات

ارتریت یک اصطلاح پزشکی برای توصیف التهاب مفاصل است. چند نوع ارتریت وجود دارد و اغلب آنها می‌توانند بر مفاصل فاسیت در ستون فقرات تأثیر منفی بگذارند. این مفاصل در قسمت انتهای هر مهره ستون فقرات قرار دارند.

ارتریت ستون فقرات می‌تواند هر قسمتی از ستون فقرات را درگیر کند. به هر حال شایع‌ترین محل بروز آن ناحیه گردنی و ناحیه کمری است. افراد دچار ارتریت ستون فقرات در کمر ممکن است با درد در این ناحیه مواجه شوند.

دیگر علایم بالقوه ارتریت ستون فقرات عبارتند از:

دشوار کش آوردن پشت یا چرخش گردن

حس مشقت در زمان حرکت ستون فقرات

ورم و حساسیت در قسمت مهره آسیب دیده

درد، ورم، و خشکی دیگر قسمت‌های بدن

درد یا بی‌حسی در قسمت دست یا پا

ضعف و خستگ مفرط

فتق دیسک

دیسک‌های انعطاف‌پذیر موسوم به دیسک‌های بین مهره‌ای مهره‌های ستون فقرات را از یکدیگر جدا نگه می‌دارند. این دیسک‌ها اجزاء ستون فقرات را کنار هم حفظ کرده و همزمان امکان حرکت و انعطاف پذیری را برای آنها فراهم می‌کنند. آنها همچنین به زیرسازی مهره‌های ستون فقرات کمک می‌نمایند.

گاهی از اوقات امکان لغزش یا خارج شدن دیسک‌های مزبور از جای خود وجود دارد. پزشکان به این وضعیت زیر عنوان لغزش دیسک یا فتق دیسک اشاره می‌نمایند.

وقتی فتق دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات بروز کند می‌تواند باعث درد کمر شود. دیگر علایم بالقوه فتق دیسک شامل موارد زیر است:

درد کفل، درد هیپ (مفصل ران)، یا درد پا

بی‌حسی یا مور مور در پاها

مشکلات خم شدن یا راست کردن پشت

ضعف عضله

تباهی دیسک بین مهره‌ای

وقتی کسی پا به سن می‌گذارد دیسک‌های بین مهره‌ای بین هر دو مهره ممکن است دچار تباهی شوند. پزشکان به این وضعیت زیر عنوان تباهی دیسک بین مهره‌ای (IDD) اشاره می‌کنند.

وقتی این دیسک‌ها دچار تباهی می‌شوند کمتر قادرند تا زیرسازی لازم برای مهره‌ها را ایجاد کنند. این شرایط می‌تواند به درد و کاهش حرکت و انعطاف‌پذیری در قسمت‌های آسیب دیده ستون فقرات منجر گردد.

بر مبنای اعلام "انستیتو ملی اختلالات نورولوژیک و استروک" (NINDS)، اختلال مزبور شایع‌ترین علت مکانیکی درد کمر محسوب می‌شود. برخی از دیگر نشانه‌ها و علایم محتمل IDD شامل موارد زیر است:

درد پشت که در صورت نشستن، خم شدن یا چرخیدن به طرفین تشدید می‌شود

ضعف و بی‌حسی پشت و پا

سیاتیکا (سیاتیک)

سیاتیکا (سیاتیک)

عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن است. این عصب از ستون فقرات شروع شده پس از گذشتن از مفصل ران، کفل، ران و ساق پا به پا می‌رسد. کار این عصب فراهم کردن حس برای قسمت زیر زانو و ایجاد امکان حرکت برای این قسمت از بدن است.

سیاتیکا اصطلاح پزشکی مورد استفاده برای آزردگی عصب سیاتیک است. این اختلال می‌تواند باعث ایجاد درد در سرتاسر مسیر حرکت عصب سیاتیک شامل کمر شود.

افرادی که بدون وجود هر گونه علایم دیگر دچار درد کمر هستند نامحتمل است که به سیاتیکا مبتلاء باشند. اغلب افراد دچار این اختلال درد شدیدتری را در کفل‌ها، ساق پاها یا سطح پا احساس می‌کنند.

رادیکولوپاتی

طناب نخاعی ساختاری لوله‌ای شکل متشکل از عصب‌ها است. شاخه‌های عصبی دز نقاط مختلف طناب نخاعی از آن خارج شده از مهره‌ها می‌گذرند و به قسمت‌های مختلف بدن گسترش پیدا می‌کنند.

رادیکولوپاتی به باریک شدن فضاهای بین مسیر ورود و خروج عصب‌ها در ستون فقرات اشاره دارد. این فشردگی‌های ریشه عصب باعث ایجاد التهاب در آن می‌شود.

رادیکولوپاتی می‌تواند باعث ایجاد دردی تند و تیز در پشت، بازوها و پاها گردد. دیگر علایم بالقوه که ممکن است بر این نواحی از بدن تأثیر بگذارند شامل موارد زیر است:

بی‌حسی، مور مور یا دیگر حس‌ها غیر معمول

از دست دادن رفلکس‌ها

ضعف

رادیکولوپاتی بیشتر بر اثر فتق دیسک یا استئوارتریت ستون فقرات بروز می‌کند. برخی علل کمتر شایع عبارتند از:

سفت شدن غضروف‌های ناحیه ستون فقرات

عفونت‌های ستون فقرات

تومورهای نخاعی

استنوزیز نخاعی

استنوزیز ستون فقرات اصطلاح پزشکی برای باریک شدن کانال ستون فقرات است. کانال ستون فقرات قسمتی از آن است که شامل عصب‌ها و طناب نخاعی است.

استنوزیز نخاعی بر عصب‌ها و طناب نخاعی فشار وارد کرده محرک درد پشت و کمر می‌شود. استنوزیز ستون فقرات در صورت بروز در ستون فقرات پایینی محرک درد در کمر خواهد بود.

استنوزیز ستون فقرات عموماً بر اثر استئوارتریت بروز می‌کند. دیگر علل بالقوه شامل موارد زیر است:

وجود فلوراید یا کلسیم اضافی در بدن

صدمات گردن یا پشت

اسکولیوز

تومور ستون فقرات

بی‌نظمی‌های اسکلتی

برخی اختلالات باعث ایجاد خمیدگی غیر نرمال در ستون فقرات می‌شوند. بعضی از این اختلالات در زمان تولد وجود دارند اما مابقی آنها ممکن است بر اثر سالخوردگی، ضعف حالت قرارگیری بدن، یا فقدان ورزش ایجاد شوند. مثال‌های در این مورد عبارتند از:

اسکولیوز

هیپرلوردوزیس

کیفوز

چه هنگامی به پزشک مراجعه کنیم

موارد خفیف کمردرد ممکن است خود به خود از بین بروند. به هر حال، مردم باید در صورت مداومت یا تشدید درد کمر به پزشک مراجعه کنند.

در صورت شدید بودن کمردرد یا بروز آن بر اثر آسیب دیدگی مردم باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.

برای تشخیص علت درد کمر، دکتر در مورد علایم مبتلابه فرد و تاریخچه پزشکی سؤال خواهد کرد. پزشک همچنین ممکن است تست‌های تصویربرداری را برای بررسی ناهنجاری‌های استخوان‌ها، مفاصل، و دیگر ساختارهای ستون فقرات در دستور کار قرار دهد.

درد کمر شایع بوده و علل محتمل آن متعدد است. شایع‌ترین عللل صدمات و ارتریت هستند. کمردرد به ندرت بر اثر سرطان بروز می‌کند.

در صورت شدید یا مداوم بودن درد کمر مردم باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای تشخیص علت و توصیه درمان مناسب وارد عمل خواهد شد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی

  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال  
  • تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  •  RF یا رادیوفرکوانسی

در موارد نادر جراحی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن‌زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با کلینیک پروفسور مؤمن‌زاده تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا