درد مچ دست

بیماری درد مچ دست بیماری دردناکی است که اغلب با چرخاندن مچ دست ،مشت کردن دست وهنگام گرفتن اشیاء با مشکل و درد مچ دست مواجه می شوید. و همچنین هنگام انجام فعالیت‌هایی که باعث حرکت‌های مکرر دست و مچ دست می‌شود مانند ورزش گلف، ورزش هایی که از راکت استفاده می‌شود و بلندکردن یک کودک می تواند باعث تشدید این بیماری شود.

 

علل درد مچ دست

درد در مچ دست علل متعددی دارد که یکی از آنها التهاب تاندون است. گاهی اوقات تاندون‌های باز‌کننده انگشت شست در ناحیه مچ دست ملتهب شده و بیماری به نام دکرون را ایجاد میکنند. در این بیماری حرکات مچ دست دردناک می‌شوند. بیماری دکرون معمولا با استراحت دادن به مچ دست و عدم انجام کارهای سنگین با آن و مدتی بیحرکتی خوب می‌شود. این بیماری ندرتا نیاز به جراحی دارد.

درد مچ دست ممکن است به علت پیچ خوردن آن و متعاقب آسیب های ورزشی ایجاد شود. در این موارد درد در اطراف مچ دست ممکن است چند هفته و یا حتی چند ماه ادامه یابد ولی این مشکل معمولا با چند هفته بی‌حرکتی با استفاده از گچ یا آتل بهبودی پیدا میکند.

درد مچ دست میتواند به علت بیماری کین‌باخ ایجاد شود. این بیماری به علت نکروز آوازکولر یا سیاه شدن استخوان لونیت در ناحیه مچ دست بوجود میاید. سیاه شدن این استخوان موجب بروز درد و محدودیت حرکتی و بعد از مدتی تغییر شکل استخوان میشود. درمان این بیماری در بعضی موارد عمل جراحی است.

درمان درد مچ دست ابتدا نیازمند یک تشخیص درست از علت درد است.
 

درمان

هدف از درمان، برطرف کردن فشار بر روی عصب مچ دست است. به این منظور اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود:


– ورزش مچ دست تحت نظر متخصص.


– بستن شبانه انگشت‌ها با آتل یا نوارهای مخصوص به مدت چند هفته هنگام خواب در کاهش درد موثر است. اگر نتیجه موفقیت آمیز نباشد، در طول روز هم بستن این نوارها و آتل توصیه می‌شود.


– از انجام کارهایی که باعث شروع درد می‌شوند، خودداری نمایید.


– در صورتی که امکان توقف کارها وجود ندارد، فعالیت‌های خود را کاهش دهید یا به نحوی تغییر دهید که مچ دست تحت فشار نباشد.


– استرس به همراه فعالیت می‌تواند صدمه بیشتری وارد کند. بنابراین کنترل استرس نقش بسزایی در کاهش درد دارد.


– در صورت استفاده از آتل، باید روش صحیح پوشیدن آن را یاد بگیرید.


– توجه داشته باشید که آتل حرکات را محدود می‌کند و در ابتدا باعث بیشتر شدن درد می‌شود، ولی با استفاده مداوم، متوجه اثرگذاری و کم شدن درد می‌شوید.


– از حرکات تشدید کننده درد بپرهیزید.


– از خم کردن مچ دست بپرهیزید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا