تمام دلایل درد پا

درد در هر قسمتی از پا نشان دهنده یک سری از علائم و بیماری‌‌هاست.

دلایل زیادی برای درد پا وجود دارد.

علل آسیب زا شامل آسیب های ورزشی است. علل دیگر می تواند مربوط به رگ های خونی، اعصاب، ماهیچه ها، مفاصل، بافت نرم یا استخوان ها باشد.

دوره درمان بستگی به علت درد پا دارد.

درد پا اغلب می تواند در خانه درمان شود، اما اگر درد ناگهانی، شدید یا مداوم باشد یا علائم دیگری وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی باشد.

این مقاله به بررسی برخی از علل شایع درد پا و برخی از درمان های خانگی می پردازد.

حقایقی سریع در مورد درد پا

  • علل درد پا می تواند اسکلتی عضلانی، عصبی یا عروقی باشد.
  • تورم و شکستگی ساق پا می تواند در اثر ورزش های مکرر مانند دویدن ایجاد شود.
  • گاهی اوقات درد پا می تواند نشان دهنده مشکلات جدی عروقی باشد. این موارد گاهی اوقات کشنده هستند و نیاز به مداخله پزشکی دارند.
  • بسیاری از انواع درد را می توان در خانه درمان کرد، اما درد شدید یا مداوم می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تر باشد.

علل درد پا

درد پا علل مختلفی دارد و می توان آن را در خانه مدیریت کرد.

درد پا اغلب می تواند به عنوان عصبی، اسکلتی عضلانی یا عروقی طبقه بندی شود، یا می تواند با هم تداخل داشته باشد.

درد اسکلتی عضلانی: به عنوان مثال کرپیتوس، با صدای ترک خوردن یا کلا صدا دادن زانو تشخیص داده می شود، یا آرتریت، یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل ران، زانو یا مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر عضله، تاندون یا رباط دچار فشار شود، به عنوان مثال، در هنگام سقوط، هر دردی اسکلتی عضلانی خواهد بود.

گرفتگی های شبانه، سندرم کمپارتمان و شکستگی های استرس نیز مشکلات اسکلتی عضلانی هستند.

درد عروقی: علل آن شاملPAD ، ترومبوز ورید عمقی (DVT) ، سلولیت، عفونت ها، واریس و اگزمای واریسی است که در آن درد با تغییر رنگ پوست همراه است.

درد عصبی: شرایط شامل سندرم پای بیقرار است که در آن پاها به طور غیرقابل کنترل تکان می خورند، نوروپاتی یا آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک. درد عصبی حتی در زمان استراحت نیز ممکن است وجود داشته باشد.

در اینجا برخی از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

درد پا چیست؟

درد زمانی رخ می دهد که اعصاب به محرک هایی مانند فشار زیاد، دمای بالا یا پایین و مواد شیمیایی پاسخ دهند، که می توانند در اثر آسیب بافتی آزاد شوند.

درد پا می تواند به صورت شدید، کسل کننده، بی حس کننده ، سوزن سوزن، سوزش داریا ... باشد.

همچنین می تواند حاد باشد، اما ناگهانی و کوتاه مدت، یا می تواند مزمن و مداوم باشد. شدت می تواند در مقیاس 1 تا 10 یا از خفیف تا شدید درجه بندی شود.

آسیب دیدگی در حین بازی ورزشی یا تصادف معمولاً حاد و آسیب زا است. فرد اغلب می تواند علت را تشخیص دهد.

علل دیگر، مانند بیماری شریانی محیطی(PAD) ، به مرور زمان در حال افزایش است، اگرچه ممکن است فرد بتواند شروع درد را دقیق مشخص کند.

برخی از آسیب های ورزشی با گذشت زمان افزایش می یابد، مانند آسیب های مکرر فشار و شکستگی ها.
 اگر فرد استراحت نکند یا به دنبال درمان نباشد، آسیب های ترومایی نیز می تواند به مشکلات طولانی مدت یا مزمن تبدیل شود.

مهم است که از آنچه قبل و حین بروز درد پا اتفاق می افتد آگاه باشید، زیرا این می تواند به تصمیم گیری در مورد زمان مراجعه به درمان کمک کند.

انواع درد پا

علل مختلف درد پا می تواند علائم مشابهی داشته باشد. تشخیص صحیح در صورت لزوم شانس دریافت درمان مناسب را افزایش می دهد.  شناسایی علائم و شروع آنها می تواند به تشخیص مناسب کمک کند.

گرفتگی پا

گرفتگی عضله پا قسمت های درد گذرا هستند که می توانند چند دقیقه طول بکشد. ماهیچه، معمولاً ساق پا ودر پشت ساق پا ، سفت شده و دچار اسپاسم می شود.

گرفتگی ها بیشتر در شب و در افراد مسن شایع است. تخمین زده می شود که از هر 3 نفر بالای 60 سال 1 نفر دچار گرفتگی شبانه و 40 درصد بیش از 3 حمله در هفته را تجربه می کنند.

پارگی حلقوی

مشکل دردناک ستون فقرات را می توان به طور موثر درمان کرد پارگی های حلقوی می تواند باعث نشت مایع از دیسک های مهره ای ستون فقرات شود، اعصاب مجاور را تحریک کند و باعث درد، بی حسی و گزگز در پشت، گردن یا پاها شود.
پارگی های حلقوی اغلب نتیجه سایش و پارگی طبیعی مرتبط با روند پیری است. از آنجایی که پارگی ممکن است به طور کامل بهبود نیابد، خطر آسیب مجدد زیاد است.

سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

علل بالقوه سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) از آسیب های جزئی مانند رگ به رگ شدن تا آسیب های شدید مانند آسیب به عصب متغیر است. حتی دوره‌های نسبتاً طولانی بی‌حرکتی، مثلاً با شکستگی پا، می‌تواند منجر به CRPS شود.
علائم CRPS اغلب شامل درد شدید سوزش و حساسیت شدید به لمس در ناحیه آسیب است. تورم، تعریق بیش از حد، و تغییرات در استخوان و بافت پوست نیز ممکن است رخ دهد. اگر این علائم را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مداخله اولیه باشید.

رادیکولوپاتی کمری

رادیکولوپاتی لومبوساکرال اصطلاحی است که یک عصب نخاعی تحریک شده در ناحیه کمر را توصیف می کند. اعصاب نخاعی اعصاب بزرگی هستند که از ستون فقرات به سمت به بقیه بدن کشیده شده است، جایی که حرکات بدن و توانایی فرد برای احساس درد را کنترل می کنند.
کمر که به عنوان ستون فقرات کمری نیز شناخته می‌شود، ناحیه‌ای است که احتمالاً دچار آسیب و ساییدگی می‌شود. آسیب در ستون فقرات کمری ممکن است باعث ایجاد فشار بر روی عصب نخاعی شود، آن را نیشگون بگیرد یا التهاب ایجاد کند که باعث تورم عصب شود.

درد اندام فانتوم

اگر اندام یا قسمت دیگری از بدن خود را از دست داده اید، ممکن است برخی از احساسات را احساس کنید که به نظر می رسد از قسمت گم شده نشات می گیرد. گاهی اوقات، این می تواند به عنوان درد ظاهر شود این پدیده "درد فانتوم" نامیده می شود. در بین افراد قطع عضو شایع است. ممکن است برای برخی افراد به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

سندرم پس از لامینکتومی

یکی از دلایلی که جراحی کمر تنها به عنوان آخرین راه درمان برای کمردرد در نظر گرفته می شود این است که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند. با این حال، ثابت شده است که برای بسیاری از افراد مفید است، اما مواردی وجود دارد که بیماران پس از عمل همچنان به احساس کمردرد ادامه می‌دهند. سندرم پس از لامینکتومی وضعیتی است که در اثر جراحی کمر که نتوانست به درستی درد را درمان کند (که به عنوان جراحی ناموفق کمر نیز شناخته می شود) ایجاد می شود.
 

درد عصب سیاتیک

سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که بر عصبی فشار می آورند، غالباً در ستون فقرات، که منجر به دردهایی می شود که از ناحیه لگن تا پا از ناحیه ساق پا پایین می آید.

این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک عصب در اسپاسم عضله یا فتق دیسک "فشرده" شود.

اثرات طولانی مدت شامل فشار بر سایر قسمت های بدن با تغییر راه رفتن برای جبران درد است

 

PAD

بیماری سرخرگ محیطی یا PAD به دلیل گردش خون ضعیف می تواند باعث ایجاد درد در پا شود. بدون درمان، می تواند کشنده باشد.

به دردی که افراد مبتلا به PADهنگام راه رفتن تجربه می کنند لنگش متناوب یا  intermittent claudicationمی گویند. لنگش متناوب باعث می شود که خون رسانی به عضلات ساق پا محدود شود. کمبود اکسیژن و مواد مغذی باعث درد می شود.

کلودیکاسیون شامل موارد زیر است:

  • درد عضلانی شبیه گرفتگی در حین ورزش یا انجام فعالیت
  • درد در باسن، ران، ساق پا و پا
  • درد هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها

گرفتگی ها به طور مداوم بعد از مسافت های پیاده روی یکسان ایجاد می شوند و اغلب هنگام استراحت راحت می‌شوند.

DVT

لخته شدن خون در رگهای عمقی اصلی را اصطلاحا ترومبوز ورید عمقی یا یا به اختصارDVT می‌گویند. وقتی توده ای از خون در یکجا گیر کند، کم کم از حالت مایع به جامد تبدیل و لخته بوجود می آید. لخته ورید عمقی معمولا در وریدهای ساق و ران  تشکیل می‌شود ولی هر جای دیگربدن  مانند وریدهای شکم و مغز هم ممکن است دچار لخته شود.

DVT به لخته شدن خون در رگهای عمقی ساق اشاره دارد. این می تواند بعد از گذراندن مدت طولانی نشسته، به عنوان مثال، در یک پرواز از راه دور ظاهر شود.

علائم شامل تورم و احساس درد و درد در یک طرف ساق پا است. این ممکن است فقط هنگام راه رفتن یا ایستادن رخ دهد.

لخته ممکن است به خودی خود حل شود، اما اگر فرد دچار سرگیجه و تنگی نفس ناگهانی شود یا اگر سرفه خون کند، به اورژانس نیاز است.

اینها می تواند نشانه هایی باشد که نشان می دهد DVT به آمبولی ریه یا لخته شدن خون در ریه تبدیل شده است.

مشکلات عروقی می تواند جدی باشد. هر دو PAD و DVT می توانند بدون علائم ظاهر شوند. افرادی که شیوه زندگی یا سابقه پزشکی آنها را مستعد مشکلات عروقی در پا می کند باید از علائم احتمالی آگاه باشند.

شین اسپلینت

عبارت شین اسپلینت دردی را توصیف می کند که در قسمت جلوی ساق پا و در ناحیه درشت نی احساس می شود. این درد در ساق پا و بین زانو و مچ تمرکز دارد. فعالیت شدید در حین ورزش می تواند منجر به انواع مختلف آسیب شود.

زشک احتمالا از این وضعیت با نام سندروم استرسی در سطح داخلی ساق (MTSS) نیز یاد می کند.

شین اسپلینت غالبا در افرادی دیده می شود که فعالیت های فیزیکی سنگینی انجام می دهند.

اشخاصی که در فعالیت های فیزیکی شدید یا ورزش های استاپ – استارت (توقفشروع) همچون تنیس، راکت بال، فوتبال و بسکتبال شرکت می کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

در برخی مواقع، درد شین اسپلینت چنان شدید است که فرد باید فعالیت خود را متوقف کند.

شین اسپلینت، یک اختلال استرسی انباشته شده است.

ساییده شدن و فشار مکرر استخوان ها، عضلات و مفاصل ساق پا مانع از آن می شود که بدن بتواند به شکل طبیعی خودش را ترمیم و بازیابی کند.

شکستگی و شکستگی کوچک دردناک

فشار شدید، به عنوان مثال، سقوط، می تواند منجر به شکستگی شود. برخی از شکستگی ها به راحتی و بلافاصله با کبودی شدید، تورم و تغییر شکل قابل مشاهده هستند. اینها معمولاً تحت مراقبت فوری پزشکی قرار می گیرند.

فشار مزمن راه رفتن میتونه شکستگی های کوچک دردناک در استخوان های بدن مثل ساق پا ایجاد کند.

هیچ مجروحی وجود ندارد و شکستگی ها کوچک هستند. درد ممکن است در مرحله اولیه در طول هر جلسه تمرین شروع شود و در نهایت مدام وجود داشته باشد.

تاندونیت پوپلیتئوس

باعث درد زانو در هنگام دویدن در سراشیبی می شود. علت آن التهاب تاندون پوپلیتئوس است که برای ثبات زانو مهم است.

فشار همسترینگ

ضربه حاد می تواند منجر به پیچ خوردگی و کشیدگی شود. پیچ خوردگی به کشیدگی یا پارگی اشاره دارد. کشیدگی نوعی آسیب به ماهیچه ها یا تاندون ها است.

کشیدگی همسترینگ که اغلب با دویدن همراه است، می تواند منجر به درد حاد در پشت ماهیچه ران شود که معمولاً به دلیل پارگی جزئی است.

رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولا به دلیل تمرینات انعطاف ناکافی، کشش زیاد یا گرم نکردن قبل از فعالیت ایجاد می‌شود. ادامه ورزش در زمان آسیب دیدگی خطر را افزایش می دهد .

سندرم کمپارتمان

سندرم کمپارتمان Compartment Syndrome یا کمپارتمنت وضعیتی است که در آن بر اثر بالا رفتن فشار بافت در اندام، درد شدیدی در آن بوجود میاید.

این افزایش فشار منجر به کاهش جریان خون بافت و در نتیجه کاهش اکسیژن رسانی به عضلات و اعصاب می‌شود. این وضعیت معمولا بدنبال صدمات شدید اندام ایجاد شده و اگر به فوریت درمان نگردد موجب آسیب دائمی در عضلات و اعصاب اندام می‌شود.

هنگامی که آسیب به پا منجر به تورم می شود، فشارهای خطرناک در عضلات می تواند منجر به سندرم کمپارتمان حاد یا مزمن شود.

این امر می تواند به دلیل شکستگی یا کبودی شدید باشد.

تورم باعث می شود فشار تا زمانی که خون رسانی به بافت ماهیچه ای قطع نشود، افزایش یابد و اکسیژن و تغذیه ماهیچه ها کاهش یابد. با توجه به آسیب ممکن است درد به طور غیر منتظره ای شدید باشد.

در موارد شدید، درد اولیه ممکن است بی حسی و فلج را به دنبال داشته باشد. آسیب دائمی عضلات می تواند منجر شود.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان می تواند منجر به درد و تورم در پاها شود.

درمان خانگی

بسیاری از موارد درد پا را می توان در خانه و بدون مداخله پزشکی برطرف کرد.

خود مراقبتی برای گرفتگی عضلات

گرفتگی را می توان با کشش و ماساژ ساق پا کاهش داد.

اگر علل جدی گرفتگی عضلات رد شده باشد، اقدامات خودیاری می تواند مناسب باشد .

مسکن ها نمی توانند گرفتگی عضلات پا را بهبود بخشند، زیرا ناگهان شروع می شوند، اما کشش و ماساژ ماهیچه ممکن است کمک کننده باشد.

تسکین درد هنگامی که گرفتگی رخ می دهد:

  • پنجه را نگه دارید و آن را به سمت بدن بکشید، در حالی که پا را صاف می کنید.
  • با پاشنه پا راه بروید تا گرفتگی برطرف شود.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات:

  • همیشه قبل و بعد از تمرینات کششی و گرم کنید.
  • با نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در روز از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
  • به طور منظم پاها را کشیده و ماساژ دهید.

درمان آسیب های ورزشی

آسیب های جزئی ورزشی، مانند پیچ ​​خوردگی و کشیدگی پا را می توان با RICE درمان کرد :

  • استراحت: برای جلوگیری از آسیب بیشتر و زمان بهبودی را کاهش می دهد تا تورم را کاهش دهد.
  • یخ : برای کاهش تورم، التهاب و درد به مدت 20 دقیقه در پارچه ای پیچیده شده و مستقیماً روی پوست اعمال نمی شود.
  • فشرده سازی: برای کاهش تورم و درد از یک بانداژ الاستیک اما محکم پیچیده استفاده نکنید.
  • ارتفاع : پا را بالاتر از سطح قلب بلند کنید تا جاذبه به تخلیه کمک کند و تورم و درد را کاهش دهد.

داروهایی مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند به کاهش درد کمک کنند، اما اگر درد بیش از 72 ساعت ادامه پیدا کرد، باید از پزشک متخصص کمک گرفت.

بازگشت به فعالیت باید در شدت آن کاهش یابد تا انعطاف پذیری، قدرت و استقامت را با خیال راحت ایجاد کند.

مشکلات گردش خون

برای لنگش و سایر علائم بیماری عروقی، به دلیل خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، به مراقبت های پزشکی نیاز است.

برای کاهش عوامل خطرساز قلب و عروق، افراد این کار را می کنند.

  • اجتناب از سیگار کشیدن یا ترک آن
  • طبق توصیه پزشک، ورزش متوسط ​​انجام دهید
  • سطح قند خون، کلسترول و لیپیدها را کنترل کنید
  • کنترل فشار خون
  • در صورت لزوم برای کاهش لخته شدن خون به درمان ضد پلاکت پایبند باشید.
  • ورزش و رژیم غذایی سالم مفید است.  کسانی که برنامه درمانی برای بیماریهای قلبی عروقی یا سایر بیماری‌ها دارند باید آن را با دقت دنبال کنند.

درد پا علل مختلفی دارد و علائم اغلب با هم تداخل دارند. در صورت تداوم، بدتر شدن یا مشکل در روند زندگی، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا