پلانتار فاشئیت یا درد کف پا

فاشئیت کف پا شایع ترین علت درد پاشنه پا است.فاشئیت کف پا عبارتند از التهاب یک نوار ضخیم از بافت که استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند.

حقایق و اطلاعات مربوط به فاشیای کف پا

فاسیای پلانتار نوار صافی از بافت (رباط) است که استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند و از قوس کف پا حمایت می کند و اگر فاسیای کف پا را تحت فشار قرار دهید، ضعیف، متورم و تحریک می شود. نوار فیبری بافتی که در امتداد کف پا (کف پا) از استخوان پاشنه تا انگشتان پا قرار دارد، فاسیا نامیده می شود. فاسیای کف پا به ثبات و حرکت پا کمک می کند. هنگامی که به دلیل استفاده بیش از حد یا استرس، ملتهب می شود یا پارگی کمی ایجاد می کند، افراد اغلب در پاشنه پا احساس درد می کنند، زیرا معمولاً در آن محل التهاب یا ریز پارگی رخ می دهد.

درد پاشنه را نباید نادیده گرفت زیرا التهاب مزمن می تواند فاسیا را ضعیف کرده و آن را مستعد پارگی کند و بالعکس، پارگی های کوچک فاسیا را مستعد التهاب می کند. اگر راه رفتن شما برای جبران درد پاشنه پا تغییر کند، فاشیای کف پا مزمن می تواند منجر به مشکلات مفصلی دیگری شود.

پلانتار فاشئیت یا درد کف پا

چگونه و چرا پلانتار فاشئیت ایجاد می شود

فاسیای پلانتار نوار صافی از بافت (رباط) است که استخوان پاشنه شما را به انگشتان پا متصل می کند. از قوس کف پا حمایت می کند و اگر فاسیای کف پا را تحت فشار قرار دهید، ضعیف، متورم و تحریک (ملتهب) می شود.

از آنجایی که فاسیای کف پا هنگام خواب نرم و کوتاه می‌شود، افراد معمولاً هنگام بیرون آمدن از رختخواب صبح‌ها و وزنه زدن روی پاهای خود و کشش فاسیای کف پا دچار درد می‌شوند. این ممکن است پس از نشستن طولانی مدت نیز رخ دهد.

دوندگان (و واکرها) اغلب دچار التهاب فاسیای کف پا می شوند زیرا هر قدم باعث کشیده شدن و انقباض فاسیای کف پا می شود. کشش و انقباض مکرر می تواند باعث التهاب یا پارگی فاسیای کف پا شود. دوندگان و ورزشکاران مبتلا به فاشیای کف پا ممکن است متوجه درد پاشنه شوند که به تدریج در طول تمرین بدتر می شود.

علائم پلانتار فاشئیت

شایع ترین علائم بیماران مبتلا به فاشیای پلانتار عبارتند از:

  • درد و/یا حساسیت شدید در پاشنه پشت قوس پا
  • درد هنگام بیرون آمدن از رختخواب در صبح و ایجاد وزن بر روی پاها
  • درد پیشرونده پاشنه پا در حین تمرین

تشخیص پلانتار فاشئیت

از آنجایی که فاشئیت کف پا می تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود - از سن، نوع خاصی از ورزش، مکانیک پا، چاقی و شغلی که شما را روی پا نگه می دارد - تشخیص دقیق کلید تعیین مناسب ترین برنامه درمانی است. برای دستیابی به تشخیص دقیق فاشیای پلانتار، موارد زیر ممکن است توسط یکی از پزشکان ما تکمیل شود:

  • تاریخچه پزشکی علائم خود را کامل کنید
  • یک معاینه فیزیکی جامع انجام خواهد شد
  • اشعه ایکس، سونوگرافی یا ام آر آی برای رد احتمال شکستگی استخوان پاشنه پا یا آسیب بافت نرم توصیه می شود.

نوع و میزان درمان اغلب به عواملی مانند سن، سطح فعالیت، سلامت کلی و شدت بیماری بستگی دارد.

درمان های احتمالی

  • لیزر درمانی K
  • تزریق نوروما
  • پرولوتراپی
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)
  • درمان با سلولهای بنیادی

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.


مقالات مرتبط

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا