تمامی دلایل و نوین ترین روشهای درمانی درد دست و بازو

درد بازو می‌تواند ناشی از آسیب‌های مفصلی گرفته تا اعصاب فشرده باشد. درد بازو می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود یا به مرور زمان ایجاد شود. بعید نیست که درد بازو ناشی از مشکل گردن یا ستون فقرات باشد. پروفسور سیروس مومن زاده، بیمارانی را که درد بازو را تجربه می کنند، به طور کامل معاینه می کنند و قبل از ارائه چندین نوع درمان غیرجراحی، همه علائم را ارزیابی می کنند.

افراد اغلب درد بازو را در قسمت بیرونی شانه تجربه می کنند. گاهی اوقات می تواند بیشتر به سمت آرنج حرکت کند .

علل درد بازو

درد بازو به سه دسته عمده تقسیم می شود: استفاده بیش از حد، ضربه و دردی که از محل دیگری به بازو سرایت می کند.

وضعیت استفاده بیش از حد

شرایط استفاده بیش از حد آنهایی هستند که در اثر استفاده مکرر ایجاد می شوند. آنها عبارتند از:

  • بورسیت: در این شرایط، التهاب در کیسه ای پر از مایع بین استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون ها رخ می دهد. این شایع ترین علت درد بازو و شانه است.
  • تاندونیت: در این شرایط، التهاب در اطراف تاندون رخ می دهد، طناب بافتی که ماهیچه را به استخوان متصل می کند. در بازو، تاندونیت معمولا در شانه اتفاق می افتد.
  • پارگی روتاتور کاف: با این وضعیت، افراد اغلب از احساس درد عمیق در قسمت بیرونی بازو شکایت دارند. روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون هایی است که مفصل شانه را احاطه کرده اند.  درد معمولاً هنگام بلند کردن بازو از بالای سر ایجاد می شود. درد در شب می تواند به اندازه ای قابل توجه باشد که شما را از خواب بیدار کند، به ویژه زمانی که در موقعیت های نامناسب می خوابید.
  • آرنج تنیس بازان: این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌های بیرونی مفصل آرنج تحریک شوند. بیشتر این درد در قسمت پایین بازو است.

روتاتور کاف معمولاً یک مشکل مفصل شانه در نظر گرفته می شود. با این حال، دردی که افراد از  تاندونیت، بورسیت، یا پارگی روتاتور کاف تجربه می‌کنند، اغلب در پایین دست احساس می‌شود.

  • روماتیسم مفصلی: آرتریت روماتوئید یک اختلال مزمن ناشی از التهاب است که در درجه اول مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم رایج عبارتند از:

           *داغ و حساس شدن مفاصل

           *تورم مفاصل

            *سفتی در مفاصل

             *خستگی

 

وضعیت جراحت

چندین شرایط آسیب زا می تواند باعث درد در بازو شود. این شامل:

  • شکستگی
  • دررفتگی
  • کوفتگی عضلانی

سایر دلایل درد بازو

برخی از شرایط در سایر نقاط بدن می توانند منجر به علائم به اصطلاح "دردهای ارجاعی" شوند، بدان معناست که درد در مکانی متفاوت از علت آن احساس می شود اما منبع مشکل در جای دیگری از بدن است و به این دلیل، درد را در بازو تجربه می کنید.

نگران کننده ترین علائم ممکن است آنژین صدری یا حمله قلبی است. گاهی اوقات افرادی که مشکلات قلبی دارند، دردی را تجربه می کنند که از بازو منعکس می شود.

منابع دیگرتشعشع درد عبارتند از:

  • گرفتگی عصب: یکی دیگر از منابع درد تشعشع کننده، فشار دادن عصب در ستون فقرات گردنی در گردن است. فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب منشعب از نخاع فشار آورده و منجر به درد، گزگز و بی حسی در بازو شود.
  • سندرم خروجی قفسه سینه: در نهایت، این وضعیت می‌تواند رگ‌های خونی یا اعصاب ناحیه شانه را فشرده کند و منجر به درد در بازو شود.

خلاصه

آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، آسیب‌های تروماتیک یا درد ناشی از سایر نقاط بدن، همگی می‌توانند منجر به درد بازو شوند.  از آنجایی که تشعشع درد در بازو ممکن است نشان دهنده یک بیماری قلبی باشد، همیشه عاقلانه است که در صورت تجربه درد بازو بدون آسیب یا علت شناخته شده، به دنبال تشخیص باشید

درمان دست درد

مانند هر شرایط پزشکی، درمان به علت درد اصلی بستگی دارد.

برای علل شایع تر استفاده بیش از حد از درد بازو، برخی از درمان های ساده عبارتند از:

  • استراحت: اجتناب از بلند کردن، هل دادن یا کشیدن می تواند مفید باشد.  بازو بند می تواند حمایت کننده باشد و همچنین به عنوان یادآوری برای استراحت بازو عمل کند.
  • یخ : قرار دادن یخ روی شانه و بازو می تواند به پیشگیری و کاهش تورم و تسکین درد کمک کند.
  • داروهای ضد التهابی: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در کاهش التهاب و کاهش درد موثر هستند. این داروها می توانند عوارض جانبی احتمالی داشته باشند، بنابراین باید آنها را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید.
  • فیزیوتراپی:  کار با یک فیزیوتراپ ماهر می تواند به کاهش درد بازو ناشی از صدمات کمک کند.
  • تزریق کورتیزون : تزریق استروئید یک داروی ضد التهابی قوی است که مستقیماً به جایی که شما درد را تجربه می کنید تزریق می شود. آنها به طور کلی بی خطر هستند و عوارض جانبی معمولا جزئی هستند. تسکین آنها ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
  • اوزون تراپی: تزریق گاز اوزون به منظور کاهش التهاب، تسکین درد و ترمیم بافت استفاده می شود.
  • پرولوتراپی: پرولوتراپی با تحریک توانایی بدن برای ترمیم خود باعث تسکین درد طولانی مدت و اغلب دائمی می شود. محلولی از دکستروز غلیظ و بی حس کننده موضعی (از استروئیدها استفاده نمی شود) به رباط ها، تاندون ها یا کپسول های مفصلی آسیب دیده تزریق می شود. این محلول نه به عنوان یک ماده مغذی، بلکه با تحریک توانایی طبیعی بدن برای ترمیم این بافت‌ها عمل می‌کند و رشد الیاف رباط یا تاندون جدید را تشویق می‌کند.

رادیوفرکوئنسی: غیرفعال کردن عصب با آر اف معمولاً توسط پزشک متخصص درد انجام می‌گیرد. هدف از این کار کاهش درد مزمن است؛ دردی که با دارودرمانی یا فیزیوتراپی بهبود نیافته و جراحی نیز به عنوان گزینه‌ی درمانی مطرح نمی‌باشدممکن است پزشک رادیوفرکوئنسی را توصیه نماید. غیرفعال کردن عصب با آر اف همچنین برای درمان درد ناشی از رگ به رگ شدن گردن نیز توصیه می‌شود.

  • لیزر: در طول جراحی لیزری ستون فقرات، پزشک دو برش کوچک در امتداد ستون فقرات ایجاد و یک دوربین را به همراه دستگاه لیزر به آن ها وارد می کند. دوربین امکان مشاهده ستون فقرات را برای پزشک فراهم کرده و دستگاه لیزر بافت های اضافی همچون فتق دیسک را از بین می برد.
  • جراحی : ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است عمل جراحی را زمانی انجام دهند که درمان های ساده تر نتوانند تسکین کافی را ارائه دهند. جراحی می تواند به طور موثر پارگی روتاتور کاف را ترمیم کند، التهاب اطراف شانه را برطرف کند و شکستگی های بازو را ترمیم کند.

خلاصه

خیلی چیزها می توانند باعث درد بازو شوند. با این حال، آنها اغلب در دسته‌های آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد، آسیب‌های تروماتیک یا دردی که از سایر نقاط بدن منتشر می‌شود، قرار می‌گیرند.

تشخیص ممکن است شامل معاینه فیزیکی و آزمایش‌های تصویربرداری خاص باشد. درمان به علت آن بستگی دارد، اما اغلب شامل استراحت، یخ و داروهای ضد التهابی است. شرایط پیچیده تر یا پایدارتر ممکن است از فیزیوتراپی، اوزون تراپی، پرولوتراپی و مواردی ا ذکر شد تا  آخرین گزینه جراحی استفاده شود.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا