درد و ضعف عضلانی و مفاصل در بیماری تیروئید

بیماری بافت عضلانی یا میوپاتی ممکن است به این دلیل رخ دهد که تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید ) یا تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید ) باشد. مشکلات عضلانی مربوط به این شرایط پزشکی معمولاً خفیف هستند. درمان اختلالات تیروئید می تواند به کاهش علائم کمک کند.

با این حال، در برخی موارد نادر، میوپاتی مرتبط با بیماری تیروئید می تواند شدید و ناتوان کننده باشد.

با به دست آوردن درک بهتری از علائم عضلانی بیماری تیروئید، می توانید ناراحتی یا ضعف خود را مدیریت کنید.

این مقاله در مورد بیماری تیروئید و چگونگی ایجاد درد و ضعف صحبت خواهد کرد. در این مقاله علائم بیماری عضله تیروئید و نحوه تشخیص و درمان بیماری توسط یک ارائه دهنده پزشک مورد بحث قرار خواهد گرفت.

میوپاتی در کم کاری تیروئید

  • ضعف در عضلات نزدیک به مرکز بدن (ران، شانه)
  • کراتینین بالا
  • گرفتگی
  • به ندرت بزرگ شدن عضلات (سندرم هافمن)
  • به ندرت، تجزیه بافت عضلانی (رابدومیولیز)

میوپاتی در پرکاری تیروئید

  • ضعف عضلانی
  • سطح کراتینین معمولاً طبیعی است
  • گرفتگی (غیر معمول)
  • به ندرت، مشکلات مربوط به عضلات درگیر در بلع و تنفس (نادر)

میوپاتی کم کاری تیروئید

ضعف عضلانی، درد و گرفتگی در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شایع است.

علائم

علائم کم کاری تیروئید، که در آن بدن به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • بی حالی، روندهای ذهنی کندتر یا افسردگی
  • کاهش ضربان قلب
  • افزایش حساسیت به سرما
  • گزگز یا بی حسی در دست ها
  • ایجاد گواتر (بزرگ شدن گردن شما)
  • یبوست، قاعدگی های سنگین یا خشکی پوست و مو

افراد مبتلا به میوپاتی کم کاری تیروئید می توانند ضعف را در سراسر بدن تجربه کنند و معمولاً در عضلات ران یا شانه ها شدیدتر است که می تواند منجر به مشکلات بالا رفتن از پله ها یا شانه زدن موها شود.

سطح کراتینین کیناز بالا

علاوه بر علائم عضلانی، ممکن است سطح کراتینین کیناز بالایی داشته باشید که با آزمایش خون اندازه گیری می شود. کراتینین کیناز یک آنزیم عضلانی است که در صورت آسیب عضلانی در خون آزاد می شود. اما سطح کراتینین کیناز لزوماً با شدت درد عضلانی شما مرتبط نیست .

به ندرت، کم کاری تیروئید می تواند علائم شدید عضلانی ایجاد کند، بعنوان مثال سندرم هافمن. این زمانی است که فرد دچار هیپرتروفی عضلانی (بزرگ شدن عضلات) می شود. می تواند منجر به سفتی ماهیچه ها، ضعف و درد قابل توجهی شود.

رابدومیولیز، وضعیتی که در آن عضله به سرعت تجزیه می شود، یکی از عوارض نادر کم کاری تیروئید است. اغلب با ترکیبی از کم کاری تیروئید و انجام ورزش های شدید ایجاد می شود. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که افراد از استاتین که یک داروی کاهش دهنده کلسترول است استفاده کنند..

علل

علت دقیق میوپاتی ناشی از کم کاری تیروئید مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند که کمبود تیروکسین (T4) که در کم کاری تیروئید مشاهده می شود منجر به آسیب عضلانی و اختلال در عملکرد عضلانی می شود.

تشخیص

میوپاتی کم کاری تیروئید بر اساس علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش های تشخیصی تشخیص داده می شود. ممکن است برای اندازه گیری کراتینین کیناز آزمایش خون بدهید.

پزشک ممکن است آزمایش های دیگری مانند الکترومیوگرافی را توصیه کند. این آزمایشی است که از سوزن برای اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی در ماهیچه‌ها و سلول‌های عصبی در حالی که فعال هستند و در حالت استراحت هستند، استفاده می‌کند.

با بیوپسی عضله، نمونه کوچکی از عضله با یک روش جراحی جزئی برای بررسی میکروسکوپی برداشته می شود. این روش بی خطر است. اگر علائم شما شدید باشد و تشخیص شما بر اساس آزمایشات کمتر تهاجمی واضح نباشد، ممکن است بیوپسی انجام دهید.

رفتار

درمان با داروهای جایگزین هورمون تیروئید Synthroid (لووتیروکسین) معمولاً می تواند علائم را بهبود بخشد. ممکن است هفته ها طول بکشد تا گرفتگی و سفتی بهبود یابد. معمولاً چند ماه طول می کشد تا ضعف عضلانی بهبود یابد.

میوپاتی پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید همچنین می تواند باعث ضعف عضلانی و گاهی گرفتگی شود، اما علائم با میوپاتی مرتبط با کم کاری تیروئید متفاوت است.

علائم

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • کاهش وزن، با وجود افزایش اشتها
  • افزایش ضربان قلب، تپش قلب، فشار خون بالا، عصبی بودن و تعریق زیاد
  • اجابت مزاج مکرر، گاهی همراه با اسهال
  • ضعف عضلانی، لرزش دست
  • ایجاد گواتر (بزرگ شدن گردن شما)
  • دوره های قاعدگی سبک تر یا کوتاه تر

ضعف عضلانی در شانه ها و باسن علامت اصلی در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید است. در حالی که ممکن است گرفتگی و درد عضلانی رخ دهد، اما به اندازه میوپاتی که به کم کاری تیروئید مربوط می شود، شایع نیستند.

ضعف عضلانی ناشی از میوپاتی پرکاری تیروئید باعث مشکل در بالا رفتن از پله ها، بلند شدن از صندلی، نگه داشتن یا گرفتن اشیا و مشکل در رسیدن به دست ها به بالای سر می شود.

افراد مبتلا به میوپاتی پرکاری تیروئید ممکن است ضعف در گلو، صورت و عضلات تنفسی را تجربه کنند. به ندرت، ضعف می تواند عضلاتی را که به شما در بلع و تنفس کمک می کنند، درگیر کند.

علل

علل میوپاتی با پرکاری تیروئید به خوبی شناخته نشده است. پیشنهاد شده است که سطوح بالای هورمون تیروئید ممکن است منجر به افزایش تجزیه پروتئین عضلانی و همچنین استفاده بیشتر از انرژی عضلانی شود.

تشخیص

مانند میوپاتی در کم کاری تیروئید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما در مورد علائم عضلانی سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

همچنین ممکن است آزمایش خون مانند  پانل عملکرد تیروئید را سفارش دهند. سطح کراتینین کیناز خون به طور کلی با میوپاتی پرکاری تیروئید طبیعی است. ممکن است پزشک شما الکترومیوگرافی را توصیه کند.

درمان

درمان پرکاری تیروئید شما به طور کلی میوپاتی پرکاری تیروئید را درمان می کند. با این حال، حتی پس از اینکه تیروئید دوباره به طور طبیعی کار می‌کند، بهبودی ممکن است به زمان نیاز داشته باشد - احتمالاً تا چند ماه.

خلاصه

هنگامی که به بیماری تیروئید مبتلا هستید، ممکن است ضعف و درد عضلانی را تجربه کنید، به خصوص اگر سطح هورمون تیروئید شما در حدی نباشد که باید باشد. میوپاتی کم کاری تیروئید باعث ضعف عضلانی در عضلات بزرگتر بدن، به طور معمول شانه ها و ران ها می شود. میوپاتی پرکاری تیروئید باعث ضعف عضلانی در سراسر بدن می شود که به ندرت ممکن است بر عضلات کنترل کننده بلع و تنفس تأثیر بگذارد.

هر دو نوع میوپاتی با درمان بیماری زمینه ای تیروئید بهبود می یابند، اما بهبود علائم ممکن است زمان ببرد.

حرف آخر

شکایات عضلانی در بیماری تیروئید شایع است. معمولاً زمانی که تیروئید شما شروع به عملکرد عادی کرد، می توان آنها را تسکین داد. راهبردهای مقابله ای برای کاهش درد عضلانی، صرف نظر از علت، ممکن است در این بین مفید باشد. چیزهایی مانند نوشیدن مایعات کافی، ماساژ، حمام های گرم و ورزش های ملایم راه های خوبی برای کاهش درد هستند. مصرف مکمل های منیزیم نیز می تواند گرفتگی عضلات را تسکین دهد.

با این حال، اگر متوجه درد یا ضعف عضلانی جدید یا قابل توجهی شدید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. در حالی که تیروئید شما ممکن است دلیل درد و ضعف شما باشد، شرایط سلامتی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث علائم عضلانی شود


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا