درد و سفتی گردن علل، علائم و درمان

سفت شدن گردن معمولاً با درد و مشکل در حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به پهلو بچرخانید. همچنین ممکن است با سردرد، گردن درد، درد شانه و یا درد بازو همراه باشد. برای اینکه فرد به پهلو یا بالای شانه نگاه کند، ممکن است لازم باشد به جای سفت شدن گردن، کل بدن را بچرخاند.

بیشتر مردم با درد و ناراحتی ناشی از سفت شدن گردن آشنا هستند، چه این درد یک روز صبح از خواب بیدار شود یا شاید در اواخر روز پس از برخی فعالیت‌های شدید، مانند اسباب کشی، ایجاد شود. در بیشتر موارد، درد و سفتی به طور طبیعی در عرض یک هفته از بین می رود. با این حال، نحوه مدیریت و مراقبت فرد از علائم سفتی گردن می‌تواند بر میزان درد، زمان بهبودی و احتمال بازگشت آن تأثیر بگذارد.

علل شایع سفتی گردن

شایع ترین علت سفت شدن گردن، کشیدگی عضلانی یا رگ به رگ شدن بافت نرم است. به طور خاص، عضله بالابر کتف مستعد آسیب است. عضله کتف بالابرنده که در پشت و کنار گردن قرار دارد، ستون فقرات گردنی گردن را به شانه متصل می کند. این عضله توسط اعصاب سوم و چهارم گردنیC3, C4) ) کنترل می شود.

عضله کتف بالابرنده ممکن است در طول بسیاری از فعالیت های معمول و روزمره، مانند موارد زیر باشد:

  • خوابیدن با گردن در وضعیت نامناسب
  • افتادن یا ضربه ناگهانی که سر را به پهلو فشار می دهد، مانند آسیب های ورزشی
  • چرخاندن مکرر سر از پهلو به پهلو در طول یک فعالیت، مانند شنا کردن حرکت کرال جلو
  • خم شدن با وضعیت نامناسب هنگام مشاهده مانیتور کامپیوتر یا نگاه کردن به تلفن همراه برای مدت طولانی (که گاهی اوقات به آن "گردن متن" گفته می شود)
  • تجربه استرس یا اضطراب بیش از حد، که می تواند منجر به تنش در گردن شود
  • نگه داشتن گردن در یک وضعیت غیر طبیعی برای مدت طولانی، مانند قرار دادن تلفن بین گردن و شانه

علت سفتی گردن ممکن است در صورتی که علائم بلافاصله شروع شود، مانند پس از زمین خوردن در طول یک رویداد ورزشی، آشکار باشد. با این حال، اگر به نظر می رسد سفت شدن گردن از هیچ جایی ایجاد می شود، تشخیص علت دقیق آن ممکن است دشوار باشد.

علل غیر معمول سفتی گردن

گاهی اوقات سفتی گردن واکنشی به یک اختلال زمینه ای در ستون فقرات گردنی است که علاوه بر محافظت از نخاع به حمایت و حرکت گردن کمک می کند. چندین نمونه از اختلالات ستون فقرات گردنی که می توانند باعث اسپاسم دردناک یا سفت شدن عضلات گردن شوند عبارتند از:

  • فتق دیسک گردن

قسمت بیرونی محافظ دیسک در ستون فقرات گردنی شکسته می شود و قسمت داخلی به بیرون نشت می کند و باعث فشرده شدن و التهاب در بافت های مجاور می شود.

  • بیماری دیسک دژنراتیو دهانه رحم

همانطور که دیسک ها هیدراتاسیون و ارتفاع خود را در طول زمان از دست می دهند، فشار روی مفاصل، اعصاب و بافت های نرم اطراف مانند رباط ها و ماهیچه ها افزایش می یابد. این فرآیند می تواند منجر به درد و سفتی گردن شود.

  • آرتروز

تجزیه آرتریت مفاصل فاست گردنی بین استخوان های مهره اغلب همراه با سایر بیماری های دژنراتیو مانند تنگی ستون فقرات و تغییرات آناتومیکی مانند خار استخوان رخ می دهد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا