درد و علائم بیماری دیسک دژنراتیو کمر

بیشتر موارد بیماری دیسک دژنراتیو کمر شامل کمردرد با درجه پایین، مداوم اما قابل تحمل است که گهگاه برای چند روز یا بیشتر تشدید می شود.

علائم ممکن است متفاوت باشد، اما ویژگی های عمومی معمولا شامل موارد زیر است:

کمردرد متوسط ​​و مداوم

دردهای دردناک در محل دیسک آسیب دیده شایع ترین علامت دیسک دژنراتیو است. درد ممکن است به باسن، کشاله ران و بالای ران گسترش یابد. این درد معمولاً دردناک، کسل کننده است و می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

شعله ور شدن گاه به گاه درد

کمردرد ممکن است برای چند روز یا چند هفته تشدید شود و سپس به سطح متوسط‌تری بازگردد. با ادامه انحطاط دیسک و تثبیت تدریجی ستون فقرات، شعله ور شدن آن اتفاق می افتد. شعله ور شدن درد می تواند شدید و ناگهانی باشد و به طور موقت تحرک را کاهش دهد.

لطافت محلی ناحیه کمر اطراف دیسک تحلیل رفته ممکن است به لمس حساس باشد. درد موضعی ناشی از التهاب و تنش عضلانی اطراف دیسک تحلیل رفته است.

درد پا

اگر فضای دیسک به اندازه کافی جمع شود تا ریشه عصبی خارج شده از ستون فقرات را بگیرد، علائم عصبی از جمله بی حسی، ضعف یا تیز، درد تیراندازی در باسن، لگن و یا پشت ساق پا ممکن است احساس شود. درد ساق پا ناشی از بیماری دیسک دژنراتیو کمر معمولاً به زیر زانو نمی رسد.

نشان دادن علائم احساس ضعف یا بی ثباتی ناگهانی می تواند با ضعیف شدن دیسک اتفاق بیفتد و این احساس را ایجاد کند که کمر با حرکات ناگهانی "بیرون" می شود.

علاوه بر این، درد معمولاً با حرکات، موقعیت‌ها و وضعیت‌های خاص بهتر یا بدتر می‌شود، مانند:

درد همراه با نشستن طولانی مدت اغلب باعث درد شدیدتر کمر و سفتی تا زمان ایستادن یا تغییر وضعیت می شود. معمولاً نشستن در حالت دراز کشیده و حمایت شده به خوبی تحمل می شود.

تشدید درد با خم شدن یا پیچ خوردن

چرخش ستون فقرات و خم شدن به سمت جلو، عقب و پهلو به پهلو می تواند باعث درد شدید و متمرکز در اطراف دیسک شود.

تسکین درد هنگام راه رفتن یا تغییر وضعیت

هنگامی که ستون فقرات موقعیت خود را تغییر می دهد، فشار از دیسک ها برداشته می شود و بر روی عضلات و مفاصل وارد می شود. تغییر مکرر وضعیت، جایگزینی بین ایستادن و نشستن، یا پیاده روی کوتاه می تواند به کاهش سفتی و کاهش درد کمک کند.

دژنراسیون دیسک نباید باعث علائم اختلال عملکرد روده مثانه، تب همراه با کمردرد، کاهش وزن غیرقابل توضیح و سریع یا درد شدید معده شود. این علائم نشان دهنده شرایط جدی تری هستند و باید تحت مراقبت های پزشکی فوری قرار گیرند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

علائم مرتبط

علاوه بر کمردرد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک، علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد که ناشی از تحلیل رفتن دیسک یا مربوط به آن باشد. مثلا:

  • پروتئین های موجود در فضای دیسک در صورت تماس با ساختارهای اطراف ستون فقرات می توانند باعث التهاب قابل توجهی شوند و این التهاب می تواند منجر به اسپاسم عضلات کمر و همچنین درد ریشه عصبی شود که به باسن و پشت پاها می رسد.(که سیاتیک نامیده می شود(.
  • انحطاط دیسک کمر می‌تواند به ایجاد تنگی کمر و یا استئوآرتریت کمر و همچنین سایر بیماری‌های کمر کمک کند.
  • تحلیل رفتن دیسک ممکن است منجر به فتق دیسک کمر نیز شود. علائم عصبی هنگامی که فتق دیسک ایجاد می شود، از جمله درد سیاتیک در پشت ران که احساس گرما، تیز یا سوزش دارد، شایع است.

علائم ناشی از تحلیل رفتن دیسک کمر می‌تواند بسیار متفاوت باشد، بسته به اینکه دیسک چقدر سریع یا کامل تحلیل می‌رود و چگونه بر ساختارهای ستون فقرات اطراف تأثیر می‌گذارد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا