تزریق مفصل ساکروایلیاک برای کمردرد

تزریق مفصل ساکروایلیاک ،(SI) که بلوک مفصل ساکروایلیاک نیز نامیده می‌شود، عمدتاً برای تشخیص یا درمان کمردرد و یا علائم سیاتیک مرتبط با اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک استفاده می‌شود.

مفاصل ساکروایلیاک در کنار ستون فقرات قرار می گیرند و استخوان خاجی را با لگن از دو طرف متصل می کنند. دو مفصل ساکروایلیاک یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ وجود دارد. التهاب مفاصل و یا اختلال عملکرد در این ناحیه می تواند باعث درد شود.

هدف از تزریق مفصل ساکروایلیاک دو مورد است:

تشخیص منبع درد بیمار و ارائه تسکین درد درمانی

گاهی اوقات، اینها از هم جدا می شوند و بیمار تحت یک تزریق صرفاً تشخیصی یا درمانی قرار می گیرد، اگرچه اغلب این دو در یک تزریق ترکیب می شوند.

تشخیص

تزریق تشخیصی مفصل SI برای تایید تشخیص مشکوک اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک استفاده می شود. این کار با بی حس کردن مفصل ساکروایلیاک با بی حس کننده موضعی (مثلا لیدوکائین) انجام می شود. تزریق برای دقت تحت فلوروسکوپی (هدایت اشعه ایکس) انجام می شود. هنگامی که سوزن وارد مفصل ساکروایلیاک شد، ماده حاجب به مفصل تزریق می شود تا از قرار دادن صحیح سوزن و پخش مناسب دارو اطمینان حاصل شود. سپس داروی بی حس کننده به مفصل تزریق می شود.

پس از تزریق داروی بی‌حس‌کننده، از بیمار خواسته می‌شود تا با انجام فعالیت‌های معمولی دردناک، درد را بازتولید کند. اگر بیمار 75 تا 80 درصد تسکین درد را در طول مدت طبیعی بیهوشی تجربه کند، تشخیص آزمایشی اختلال عملکرد مفصل SI داده می شود. تزریق ساکروایلیاک تشخیصی دوم باید با استفاده از یک داروی بی حس کننده متفاوت (مانند بوپیویکائین) به منظور تایید تشخیص انجام شود.

اگر این تزریق تشخیصی دوم نیز 75 تا 80 درصد تسکین درد را برای مدت زمان بیهوشی فراهم کند، اطمینان پزشکی قابل قبولی وجود دارد که مفصل ساکروایلیاک منبع درد بیمار است.

برخی از پزشکان برای تشخیص درد مفصل SI، بلوک های شاخه جانبی را انجام می دهند. اعصاب شاخه جانبی اعصاب کوچکی هستند که از اعصاب نخاعی ساکرال منشعب می شوند و حس را برای مفصل ایجاد می کنند. یک بلوک شاخه جانبی ممکن است برای تعیین اینکه آیا بیمار کاندید ابلیشن عصب با فرکانس رادیویی است یا خیر انجام شود تا طولانی‌تر درد ناشی از اختلال عملکرد مفصل SI را تسکین دهد.

مسکن درد

  • یک تزریق درمانی مفصل SI برای تسکین درد مرتبط با اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک انجام می شود. تزریق با استفاده از همان تکنیک تزریق تشخیصی مفصل SI انجام می شود، با این تفاوت که داروهای ضد التهابی (کورتیکواستروئید) در تزریق گنجانده شده است تا با کاهش التهاب در مفصل، تسکین درد را فراهم کند.
  • اگر بیمار پس از تزریق درمانی مفصل ساکروایلیاک تسکین درد طولانی مدتی را تجربه کند، می تواند یک برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی را برای کاهش بیشتر درد و بازگرداندن بیمار به سطح فعالیت طبیعی آغاز کند.
  • اگر تزریق درمانی مفصل ساکروایلیاک در کاهش یا از بین بردن درد بیمار برای مدت طولانی‌تر موفقیت آمیز باشد، ممکن است تا سه بار در سال، همراه با فیزیوتراپی و برنامه توانبخشی، برای کمک به حفظ عملکرد طبیعی بیمار تکرار شود.

روش تزریق مفصل ساکروایلیاک

روش تزریق مفصل ساکروایلیاک معمولاً در اتاق عمل یا اتاق عمل اختصاصی انجام می شود. کل عمل معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد و بیمار همان روز به خانه می رود.

موارد زیر روش معمول تزریق را تشریح می کند:

  • پس از کسب رضایت آگاهانه، بیمار به صورت رو به پایین روی شکم روی میز رادیوگرافی دراز می کشد. برای راحتی بیمار ممکن است یک بالش زیر باسن قرار داده شود.
  • موارد حیاتی بیمار (مانند ضربان نبض و فشار خون) در طول عمل کنترل می شود.
  • بسته به پزشک و ترجیح بیمار، ممکن است یک خط داخل وریدی برای تحویل دارو برای کمک به آرامش بیمار وارد شود.
  • برای حفظ عقیمی، پوست روی تزریق مفصل ساکروایلیاک با استفاده از یک محلول مبتنی بر ید (مانند پوویدین-ید) یا یک ضد عفونی کننده مبتنی بر الکل (مانند کلرهگزیدین 0.5٪ در الکل 70٪) تمیز می شود. در تمام مراحل تزریق از دستکش استریل استفاده می شود.
  • برای راحتی بیمار، محل وارد کردن سوزن اغلب با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می شود. هنگامی که سوزن تحت هدایت فلوروسکوپی وارد مفصل ساکروایلیاک می شود، ماده حاجب، رنگی که در زیر اشعه ایکس نشان داده می شود، تزریق می شود تا محل قرارگیری سوزن در مفصل ساکروایلیاک را تأیید کند و گسترش محلول در مفصل را تأیید کند.
  • هنگامی که سوزن با موفقیت به داخل مفصل هدایت شد، داروهای تشخیصی و یا درمانی به مفصل تزریق می‌شوند.
  • دو نوع دارو معمولاً تزریق می شود:
  • یک بی حس کننده موضعی (معمولا لیدوکائین یا بوپیواکائین) به طور معمول با هدف تعیین تسکین درد فوری برای تایید مفصل ساکروایلیاک به عنوان منبع درد بیمار به مفصل تزریق می شود. این محلول برای تزریق تشخیصی مفصل ساکروایلیاک استفاده می شود.
  • یک داروی ضد التهابی (معمولاً یک کورتیکواستروئید) ممکن است به کاهش التهاب در مفصل کمک کند، که به نوبه خود می تواند به کاهش درد در مدت زمان طولانی (معمولاً برای چندین ماه تا یک سال) کمک کند. این محلول برای تزریق درمانی مفصل ساکروایلیاک تزریق می شود.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا