نوار عصب و عضله چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار عصب و عضله چیست؟

نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی (EMG) یک روش تشخیصی است که وضعیت سلامت ماهیچه ها و سلول های عصبی کنترل کننده آنها را ارزیابی می کند. این سلول های عصبی به عنوان نورون های حرکتی شناخته می شوند و سیگنال های الکتریکی را منتقل می کنند که باعث انقباض و شل شدن عضلات می شود. نوار عصب و عضله اختلال عملکرد عصبی، اختلال عملکرد عضلانی یا مشکلات انتقال سیگنال عصب به عضله را نشان دهد. این سیگنال ها را به نمودار یا اعداد ترجمه می کند و به پزشکان در تشخیص کمک می کند.

هنگامی که فردی علائم اختلال عضلانی یا عصبی را نشان می دهد، پزشک معمولاً نوار عصب و عضله را تجویز می‌کند. این علائم ممکن است شامل گزگز، بی حسی یا ضعف غیر قابل توضیح در اندام ها باشد. نتایج نوار عصب و عضله  می‌تواند به پزشک در تشخیص اختلالات عضلانی، اختلالات عصبی و اختلالاتی که بر ارتباط بین اعصاب و عضلات تأثیر می گذارد کمک کند.

برخی از پزشکان ممکن است به نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی به عنوان یک معاینه الکترودیاگنوستیک اشاره کنند.

جهت گرفتن نوار عصب و عضله می‌توانید به کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید و جهت انجام نوار عصب و عضله تشریف بیاورید.

چرا نوار عصب و عضله انجام می شود؟

در صورت مشاهده علائمی که ممکن است نشان دهنده اختلال عضلانی یا عصبی باشد، پزشک ممکن است نوار عصب و عضله را انجام دهد. برخی از علائمی که ممکن است نیاز به نوار عصب و عضله داشته باشند عبارتند از:

  • مور مور
  • بی حسی
  • ضعف عضلانی
  • درد یا گرفتگی عضلات
  • فلج شدن
  • انقباض غیر ارادی عضلات یا تیک عصبی

نتایج EMG اغلب برای کمک به تشخیص یا رد تعدادی از شرایط مانند موارد زیر به کار می‌رود:

  • اختلالات عضلانی، مانند دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت
  • بیماری هایی که بر ارتباط بین عصب و عضله تأثیر می گذارند، مانند میاستنی گراویس
  • اختلالات اعصاب خارج از نخاع (اعصاب محیطی)، مانند سندرم تونل کارپال یا نوروپاتی محیطی
  • اختلالاتی که بر نورون های حرکتی مغز یا نخاع تأثیر می گذارد، مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا فلج اطفال
  • اختلالاتی که بر ریشه عصبی تأثیر می گذارد، مانند فتق دیسک در ستون فقرات

چگونه برای نوار عصب و عضله آماده شوم؟

مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد داروهای بدون نسخه یا نسخه ای که ممکن است مصرف می کنید مطلع کرده‌اید. همچنین مهم است که در صورت داشتن اختلال خونریزی، یا داشتن ضربان ساز یا دفیبریلاتور قابل کاشت به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت داشتن هر یک از این بیماری ها یا وسایل پزشکی ممکن است نتوانید نوار عصب و عضله انجام دهید.

اگر قادر به انجام نوار عصب و عضله هستید، باید موارد زیر را از قبل انجام دهید:

  • حداقل سه ساعت قبل از عمل از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • حمام کنید یا دوش بگیرید تا هرگونه چربی از روی پوست پاک شود. بعد از شستن از هیچ لوسیون یا کرمی استفاده نکنید.
  • لباس‌های راحت بپوشید که ناحیه‌ای را که پزشکتان ارزیابی می‌کند مسدود نکند. ممکن است از شما خواسته شود که لباس بیمارستان را بپوشید.

در طول نوار عصب و عضله چه اتفاقی می افتد؟

از شما خواسته می شود که روی تخت معاینه دراز بکشید یا روی یک صندلی دراز کشیده بنشینید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که در طول این کار به موقعیت های مختلف حرکت کنید.

دو جزء برای آزمایش نوار عصب و عضله وجود دارد: بررسی هدایت سیگنالهای عصبی که به نوار عصب معروف است و الکترومیوگرافی با سوزن که به نوار عضله معروف است.

نوار عصب اولین بخش از این روش است. در این مورد حسگرهای کوچک یا برچسب های الکترودی به نام الکترودهای سطحی بر روی پوست قرار می گیرد که برای ارزیابی توانایی نورون های حرکتی برای ارسال سیگنال های الکتریکی و برای اندازه گیری سرعت و قدرت سیگنال هایی که بین دو یا چند نقطه حرکت می کنند استفاده می شود.

 بخش دوم نوار عضله با سوزن، به عنوان EMG سوزنی شناخته می شود، از حسگرهایی برای ارزیابی سیگنال های الکتریکی استفاده می کند. این حسگرها الکترودهای سوزنی نامیده می‌شوند و یک الکترود سوزنی که مستقیماً در عضله قرار می گیرد، فعالیت الکتریکی آن عضله و فعالیت عضلانی را در زمان استراحت و انقباض ارزیابی کنند.

ابتدا بررسی هدایت عصبی انجام می شود. در طول این بخش از عمل، پزشک چندین الکترود را روی سطح پوست ، معمولاً در ناحیه ای که علائم را تجربه می کنید، اعمال می کند. این الکترودها میزان ارتباط نورون های حرکتی با عضلات را ارزیابی می کنند. پس از اتمام آزمایش، الکترودها از پوست خارج می شوند.

پس از مطالعه هدایت عصبی، پزشک EMG سوزنی را انجام خواهد داد. پزشک ابتدا ناحیه آسیب دیده را با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می کند. سپس، از یک سوزن برای وارد کردن الکترودها به بافت عضلانی استفاده می کنند. ممکن است در حین وارد کردن سوزن احساس ناراحتی یا درد خفیفی کنید.

در طول هر دو بخش از روش نوار عصب و عضله، الکترودها سیگنال‌های الکتریکی کوچکی را به اعصاب می‌رسانند. یک کامپیوتر این سیگنال ها را به نمودارها یا مقادیر عددی تبدیل می‌کند که می‌تواند توسط پزشک تفسیر شود. کل روش باید بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد.

خطرات الکترومیوگرافی چیست؟

نوار عصب و عضله یک آزمایش بسیار کم خطر است. با این حال، ممکن است در ناحیه ای که آزمایش شده احساس درد کنید. این درد ممکن است چند روز طول بکشد و می توان با مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن تسکین داد.

در موارد نادر، ممکن است در محل وارد کردن سوزن، سوزن سوزن شدن، کبودی و تورم را تجربه کنید. اگر تورم یا درد بدتر شد حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

نتایج نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی به چه معناست؟

پزشک بلافاصله بعد از عمل نتایج را با شما بررسی می‌کند. با این حال، اگر پزشک دیگری دستور نوار عصب و عضله را داده باشد، ممکن است تا زمانی که در قرار ملاقات بعدی با پزشک خود شرکت نکنید، از نتایج آن مطلع نباشید.

نوار عصب و عضله هر گونه فعالیت الکتریکی را در یک عضله در حال استراحت نشان می دهد، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

  • اختلال عضلانی
  • اختلالی که بر اعصاب متصل به عضله تأثیر می گذارد
  • التهاب ناشی از آسیب

اگر نوار عصب و عضله هنگام انقباض عضله، فعالیت الکتریکی غیرطبیعی را نشان دهد، ممکن است فتق دیسک یا اختلال عصبی مانند ALS یا سندرم تونل کارپال داشته باشید .

بسته به نتایج، پزشک در مورد هر گونه آزمایش یا درمان اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد با شما صحبت خواهد کرد.


 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا