آیا تا به حال برای تسکین درد گردن و کمر خود از RFA استفاده کرده‌اید؟

اگر از گردن درد مزمن یا کمردرد مزمن رنج می برید، یک گزینه کم تهاجمی به نام فرسایش رادیوفرکانسی (RFA) وجود دارد که ممکن است بخواهید با پزشک خود در میان بگذارید. برای برخی از بیماران، RFA ممکن است درد را برای ماه‌ها کاهش دهد یا از بین ببرد.

در طول عمل  RFA، پزشک ناحیه مورد نظر را با یک بی حس کننده موضعی بی حس می کند و سپس یک سوزن کوچک را در نزدیکی ناحیه آسیب دیده وارد پوست شما می کند. یک دستگاه اشعه ایکس ویژه، به نام فلوروسکوپ، برای هدایت دقیق سوزن به سمت اعصابی که درد را به پشت یا گردن منتقل می کنند، استفاده می شود. سپس امواج رادیویی از طریق سوزن هدایت می شوند و گرمای کم درجه ای را در نزدیکی عصب هایی که باعث درد می شوند تولید می کنند. این گرما توانایی آن اعصاب را برای دادن سیگنال های درد از ناحیه خاصی که باعث درد مزمن شما می شود، مانند گردن یا کمر، کاهش می دهد.

پزشکان متخصص مدیریت درد، می‌گویند: با افزایش سن، مفاصل گردن و کمر بیشتر به آرتریت مبتلا می‌شوند که می‌تواند منجر به درد مزمن شود. و می‌گویند RFA می‌تواند به تسکین طولانی‌مدت بیماران کمک کند.

برنامه درمان درد بیماران می تواند با تمرینات مختلف، یوگا و آب درمانی شروع شود. اما اگر برای رفع درد خاص خود نیاز به مداخله بیشتری دارید، بررسی RFA گزینه خوبی است. نتایج RFA متفاوت است و به طور متوسط ​​بین سه تا شش ماه و در برخی موارد تا یک سال طول می کشد.

ابزارهای روان‌شناختی (مانند تکنیک‌های آرام‌سازی و مدیریت استرس) و داروهای غیر مخدر نیز گزینه‌هایی برای درمان درد مزمن هستند، همراه با روش‌های مداخله‌ای مانند بلوک‌های عصبی، که RFA یکی از انواع آن است. به گفته پزشکان، برای بسیاری از بیماران، RFA بهترین راه حل ترکیبی از همه این ابزارهای مدیریت درد استفاده می کنند.

داشتن RFA چگونه است

ابتدا، متخصص درد سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی کامل می کند. اگر کاندیدای RFA هستید، تحت یک بلوک عصبی تشخیصی قرار خواهید گرفت. این کار عملکرد اعصاب را در این ناحیه برای مدت کوتاهی متوقف می‌کند، مشابه نحوه استفاده پزشک اگر بلوک عصبی موقت برای تسکین درد بیمار کار کند، به پزشک می گویند که RFA گزینه مناسبی برای تسکین درد طولانی مدت است.

قبل از درمان  RFA، شما باید شش ساعت ناشتا باشید و ممکن است نیاز باشد داروهای دیگری را که به طور منظم مصرف می کنید تنظیم کنید.

در روز عمل:

  • ممکن است یک خط IV در بازوی شما گذاشته شود و شما به اتاق عمل منتقل شوید.
  • روی شکم دراز می کشید و ناحیه تمرکز روی بدن شما استریل می شود.
  • سطوح مناسب توسط  پزشک با استفاده از فلوروسکوپی مشخص می شود.
  • بی حسی موضعی از طریق یک سوزن وارد شده به پوست برای بی حس کردن ناحیه انجام می شود و سوزن های RFA وارد می شوند.
  • هنگامی که سوزن های RFA در جای خود قرار گرفتند، داروهای بی حس کننده اضافی و به دنبال آن امواج رادیویی واقعی تجویز می شود.

این روش حدود 30 تا 40 دقیقه طول می کشد و پس از آن یک دوره بهبودی 15 دقیقه ای انجام می شود که طی آن علائم حیاتی شما مانند فشار خون و نبض کنترل می شود. سپس می توانید با کمک یک راننده بزرگسال مسئول به خانه بازگردید، زیرا رانندگی پس از انجام RFA یک روش مجاز نیست. بعد از 8 تا 12 هفته می توانید برای ویزیت بعدی بازگردید.

ممکن است مدت کوتاهی پس از عمل RFA کمی ناراحتی داشته باشید، اما باید بتوانید در عرض 24 ساعت به فعالیت های عادی خود بازگردید.

عوارض جانبی رایج پس از عمل RFA عبارتند از:

  • حساسیت در محل تزریق
  • بی حسی موقت
  • درد موقت در محل تزریق

فرسایش فرکانس رادیویی معمولاً برای کسانی که درد مزمن گردن یا کمر را تجربه می کنند، RFA می تواند تسکین خوبی باشد. به یاد داشته باشید: برای بهترین نتیجه، توصیه های پزشک خود را دنبال کنید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا