علل و یافته ها درد پا

پا ساختار بسیار پیچیده ای است که تمام وزن بدن را تحمل می کند و شامل مفاصل بسیاری است. ساختاری بسیار منعطف و منحنی دارد، با بسیاری از استخوان‌های کوچک که با رباط‌های قوی به هم متصل و مفصل می‌شوند تا با کف‌های ناهموار سازگار شوند.

به لطف ساختار منحنی و رباط های قوی که استخوان ها را به هم متصل می کند، وزن بدن را بدون مشکل بر روی انواع سطوح حمل می کند. بیشتر دردهای پا در نتیجه زوال این ساختار مکانیکی کامل رخ می دهد. بدتر شدن مکانیک پا در نتیجه مشکلات مادرزادی یا بعدی رخ می دهد.

قوس پا:

سه قوس مقعر در قسمت داخلی و جلوی پا وجود دارد.

این قوس ها در سازگاری پا با زمین و تحمل وزن بدن بسیار مهم هستند. در میان این قوس ها، از نظر بالینی مهم ترین قوس، قوسی است که با AC در شکل نشان داده شده است. قوس های کمتر یا بیشتر از حد معمول باعث درد پا می شود.

علل و یافته ها درد پا

کشیدگی رباط های پا:

مهم ترین علت درد پا است. رباط‌هایی که بسیاری از استخوان‌های بزرگ و کوچک پا را در کنار هم نگه می‌دارند، ساختارهایی هستند که با کمک برخی عوامل آماده‌کننده، مستعد کشیدگی هستند.

عواملی مانند چاقی، تغییر شکل قوس پا (صفحه کف پا، بالا بودن کف پا)، ضعف در عضلات پا، ایستادن و راه رفتن بیش از حد از عوامل مستعد ایجاد کشیدگی در رباط های پا هستند.

درد ناشی از کشیدگی رباط های مچ پا هنگام ایستادن زیاد و راه رفتن افزایش می یابد. معمولاً درد متناسب با ناحیه رباط اجباری وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است پا درد به دلیل کشیدگی عضلات اطراف ایجاد شود.

خار پاشنه :

این یک برآمدگی استخوانی خاردار است که در زیر استخوان پاشنه ایجاد می شود. اختلال ردپا به دلایلی مانند وزن بیش از حد، ایستادن بیش از حد، ضعف در عضلات پا ایجاد می شود. در نتیجه دلایل ذکر شده، کشش بیش از حد رباط (فاشیای پلانتار) که به استخوان پاشنه می‌چسبد، منجر به آسیب و التهاب بدون میکروب در محل اتصال به استخوان می‌شود. این باعث درد می شود. در اثر تکرار این آسیب، برآمدگی استخوانی خاردار در آن ناحیه ایجاد می شود. این بیرون زدگی استخوان نیست که باعث درد می شود، بلکه آسیب و التهاب است.

اختلالات چاپ:

قوس پا با حالت عادی متفاوت است. بر این اساس، اگر قوس کف پا کمتر از حد نرمال باشد، به آن کفی صاف / pes Planus و اگر بالاتر از حد نرمال باشد، به آن کفی توخالی یا کفی بلند (Pes cavus) می گویند. در این حالت پا درد ایجاد می شود زیرا رباط های پا بیش از حد طبیعی کشیده خواهند شد.

بسته به زاویه مچ پا، پا می تواند به داخل یا خارج فشار وارد کند. در این حالت با کشیده شدن رباط های پا، درد پا و مچ ایجاد می شود.

کلسیفیکاسیون ایستاده:

با گذشت زمان ممکن است کلسیفیکاسیون در مفاصلی که مفصل پا را تشکیل می دهند در نتیجه وزن زیاد و فشار وارده بر مفاصل پا به دلایلی مانند وزن زیاد و وضعیت ایستادن ایجاد شود. درد پا به دلیل این کلسیفیکاسیون ها ایجاد می شود.

هالوکس والگوس:

از طرف دیگر، انحراف انگشت شست پا از خط طبیعی خود به داخل، انحراف استخوان متاتارس به سمت داخل است. معمولاً ساختاری است، مانند بدن ورزشکاری، و اغلب با کف پای صاف دیده می شود. عواملی مانند وزن، استفاده از کفش های پاشنه بلند و باریک و ایستادن طولانی مدت باعث پیشرفت آن می شود.

درد در پا است. این بیماری در پاهایی با جلوی پا پهن رایج است. وزن عامل مهمی در استفاده از کفش های پاشنه بلند و باریک است. در دوره های بعدی، دردهای سکته مغزی به نام نوروم مورتون ممکن است به دلیل فشردگی عصب بین استخوان های شانه رخ دهد.

گیر افتادن عصب:

این ناراحتی است که با سوزش، بی حسی و درد در کف پا ظاهر می شود که در نتیجه فشرده شدن عصب به سمت پا در قسمت داخلی مچ پا ایجاد می شود. فشار دادن و بدشکلی پاها، اضافه وزن، ایستادن طولانی از عوامل مستعد کننده هستند.

روماتیسم التهابی:

درگیری پا در آرتریت روماتوئید، روده و اسپوندیلوآرتروپاتی سرونگاتیو شایع است. با درد، تورم، قرمزی و افزایش دما در مفاصل پا پیشرفت می کند.

تشخیص:

مشاهدات بالینی: مشاهده بالینی خوب، شرح حال بیمار و یافته های معاینه فیزیکی مهم ترین مراحل در تشخیص پا درد است. با توجه به یافته هایی که از اینجا به دست می آید، می توان از روش های کمکی استفاده کرد.

آنالیز راه رفتن: در مشکلات مکانیکی پا، به ویژه در خار پاشنه، متاتارسالژی، اختلالات فشاری، تاندونیت، کشیدگی رباط حتما باید انجام شود. با قرار گرفتن بیمار روی سکوی مجهز به حسگرهای حساس به فشار انجام می شود. به این ترتیب می توان نقشه فشار کف پا را ترسیم کرد و عیوب مکانیکی را آشکار کرد. 

اشعه ایکس: در تشخیص خار پاشنه، کلسیفیکاسیون، بدشکلی ها استفاده می شود.

:MRI برای اهداف تشخیصی در تصویربرداری از عضلات، تاندون ها و رباط های پا استفاده می شود.

آزمایش خون: به ویژه در تشخیص بیماری های روماتیسمی التهابی استفاده می شود.

درمان پا درد:

درمان نیز با توجه به تشخیص متفاوت است.

پرولوتراپی:

از آنجایی که مهمترین علت درد پا مشکلات مکانیکی است، شل شدن و کشیدگی (ریز پارگی) در رباط‌ها (رباط‌ها) که استخوان‌های پا را به هم متصل می‌کنند، رخ می‌دهد. با روش تزریق پرولوتراپی، این رباط ها توسط مکانیسم های ترمیم خود بدن ترمیم می شوند.

درمان عصبی:

در درمان تنش عضلانی که یکی از علل مهم پا درد است، می توان در بسیاری از دردهای پا از جمله خار پاشنه با تکنیک عصبی درمانی، تزریق نقطه ماشه ای و تمرینات کششی بعدی به نتایج موفقیت آمیزی دست یافت. پروتکل گردش خون اندام تحتانی برای درد مداوم پا و ساق پا اعمال می شود. این برنامه شامل تزریق پروکائین شریان فمورال، برش پروکائین کانال خاجی و تزریق پروکائین است که در نقاط طب سوزنی در پاها و پاها اعمال می شود.

درمان‌های سلول‌های بنیادی :CGF-PRP

فاکتورهای شفابخش تولید شده از خون خود بیمار، سلول‌های بنیادی و مخلوط‌های غنی از پلاکت با تزریق در درمان آسیب‌های عضلانی و تاندون پا اعمال می‌شوند.

فیزیوتراپی:

با روش های کلاسیک فیزیوتراپی در کشیدگی رباط های پا، پارگی تاندون عضلانی و اختلالات فشاری می توان به بهبودی دست یافت.

:Kinesio Taping

به منظور بهبود اختلالات مکانیکی در پا، نوارهای تولید شده مخصوص روی پوست را می توان با توجه به ویژگی های قرارگیری تاندون ها و عضلات به پا چسباند و درمان را پشتیبانی کرد.

ورزش:

تمام روش های درمانی باید با ورزش پشتیبانی شوند. زیرا عضلات پا که مهمترین سازه باربر هستند باید قوی باشند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا