علل، علائم و درمان درد و فتق دیسک C7 و T1 (اتصال سرویکوتوراسیک)

اختلال عملکرد مفاصل یکی از دلایل اصلی گردن درد است. بیشتر اوقات، علت زمینه‌ای به اختلال در مفاصل فاست نسبت داده می‌شود که به اختلال دیسک نسبت داده می‌شود. اختلال عملکرد می تواند باعث اسپاسم عضلانی ثانویه شود که تنها منجر به سفتی و درد بیشتر می شود.

بخش حرکتی ستون فقرات C7-T1 گردن ( ستون فقرات گردنی ) را به قسمت فوقانی پشت ( نخاع سینه ای ) متصل می‌کند. آنها با هم اتصال سرویکوتوراسیک (CTJ) را تشکیل می دهند. ویژگی های مهم این تقاطع عبارتند از:

  • گردن بسیار انعطاف پذیر، به قسمت بالایی پشت تقریبا غیر قابل انعطاف تبدیل می شود.
  • CTJ تقریباً نصف ستون فقرات گردنی انعطاف پذیر است.
  • لوردوز یا انحنای ستون فقرات گردنی به سمت عقب به کیفوز یا انحنای ستون فقرات به سمت جلو تبدیل می‌شود.

این عوامل باعث ایجاد ناحیه ای از افزایش فشار در CTJ، هم در حالت استراحت و هم در حین حرکت می شود. این ناحیه فشار ممکن است منجر به اختلال عملکرد یا بی ثباتی CTJ در طول آسیب، عفونت یا تومورهایی شود که ممکن است این ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد.

آناتومی اختلال عملکرد مفصل سرویکوتوراسیک

در ستون فقرات گردنی، هفت مهره گردنی پایه جمجمه را به قسمت فوقانی پشت (که به عنوان ستون فقرات سینه ای یا توراسیک شناخته می شود) متصل می کند. مهره ها از طریق مفاصل بین مهره ای از جمله مفاصل فاست و دیسک ها با یکدیگر مفصل می‌شوند. قسمت قفسه سینه به قفسه سینه متصل می شود و تقریباً پنج اینچ از پایه تیغه های شانه به سمت پایین امتداد می یابد، جایی که به ستون فقرات کمری می پیوندد. 12 مهره ستون فقرات قفسه سینه را تشکیل می دهند. اگرچه ستون فقرات گردنی برای انعطاف و ستون فقرات کمری برای انعطاف و قدرت ایجاد شده است، ستون فقرات قفسه سینه برای ثبات طراحی شده است. ثبات نقش کلیدی در اطمینان از ایستادن بدن دارد. از تمام اندام های حیاتی سینه محافظت می کند.

بنابراین، به طور خلاصه، جایی که قسمت فوقانی پشت (ستون فقرات قفسه سینه) به گردن (ستون فقرات گردنی) می‌پیوندد، این انتقال، مفصل سرویکوتوراسیک نامیده می‌شود (گاهی اوقات به آن اتصال سرویکوتوراسیک می‌گویند).

اختلال عملکرد مفصل سرویکوتوراسیک (CT)

مفاصل مورد نظر به مفاصل فاست معروف هستند. اینها جفت مفاصلی هستند که هر مهره را به هم متصل می کنند. مفاصل فاست در اتصالات کلیدی معمولاً تحت بیشترین فشار قرار دارند و محل اتصال بین گردن و قسمت بالایی پشت یکی از آن اتصالات کلیدی است.

یکی از بزرگترین مشکلات این است که مهره های گردن (C7) و ستون فقرات قفسه سینه (T1) می توانند خم شوند، یعنی به سمت جلو خم شوند. این اغلب به دلیل خم شدن مکرر گردن به جلو است، به عنوان مثال، کسانی که زیاد مطالعه می کنند یا از لپ تاپ استفاده می کنند. همانطور که مهره ها به سمت جلو خم می شوند، معمولاً سفت می شوند و این می تواند منجر به درد شود. این به عنوان سی تی فلکسد شناخته می شود و ورزش می تواند به رفع این مشکل کمک کند، اما ممکن است چند ماه طول بکشد.

مشکلات احتمالی در C7-T1

در حالی که مشکلات تشخیص داده شده در سطح C7-T1 کمتر رایج است،  تحقیق نشان می‌دهد که آسیب‌های CTJ ممکن است به دلیل مشکلات در تجسم این ناحیه در فیلم‌های اشعه ایکس ساده از دست رفته باشند.  شرایطی که ممکن است CTJ را تحت تاثیر قرار دهد عبارتند از:

  • شکستگی. تخمین زده می شود که 2 تا 9 درصد از شکستگی های ستون فقرات گردنی در CTJ رخ می دهد. این شکستگی‌ها معمولاً شامل شکستگی‌ها (مهره‌های شدید فشرده شده)، شکستگی‌های مفصل فاست و دررفتگی مهره‌های C7 و/یا T1 می‌شوند. گاهی اوقات، آسیب های رباط نیز ممکن است رخ دهد.

    به شکستگی قسمت خاردار C7 و/یا T1، شکستگی بیل رسی گفته می شود. این شکستگی به دلیل کشش مکرر و شدید عضلات بالای کمر روی این قسمت های خاردار رخ می‌دهد.
  • تومورها تومورهایی که CTJ را تحت تأثیر قرار می دهند معمولاً از نوع پیشرفته (متاستاتیک) هستند. شایع ترین توموری که بین دنده و مهره در CTJ گسترش می یابد، تومور Pancoast از ریه (ها) است. تومورهای تیروئید و مری (لوله غذا) نیز ممکن است به داخل CTJ گسترش یابد و به مهره ها آسیب برساند. CTJ همچنین ممکن است تحت تأثیر ضایعات سرطان سینه یا پروستات باشد که در مراحل پیشرفته بیماری به این ناحیه گسترش می‌یابد.
  • عفونت. CTJ ممکن است تحت تأثیر عفونت های استخوانی مانند استئومیلیت یا عفونت های ریوی مانند سل قرار گیرد.
  • اسکولیوز. اسکولیوز انحنای جانبی ستون فقرات است و ممکن است در CTJ به دلیل آسیب، ناهنجاری مادرزادی هنگام تولد یا علل ناشناخته (ایدیوپاتیک) رخ دهد.
  • بی ثباتی پس از جراحی لامینکتومی مهره های گردنی در یا درست بالای CTJ ممکن است باعث بی ثباتی در ناحیه شود.

در موارد شدید، آسیب های CTJ ممکن است بر نخاع یا ریشه های عصبی C8 تأثیر بگذارد. به ندرت، آسیب عصب C8 ممکن است باعث سندرم هورنر شود که با افتادگی پلک ها، مردمک های کوچک و گود افتادگی کره چشم معمولاً یک طرف صورت را درگیر می کند.

علائم و نشانه های رایج ناشی از C7-T1

آسیب مهره، دنده و/یا دیسک در سطح C7-T1 ممکن است باعث درد متوسط ​​تا شدید گردن و/یا درد بالای کمر شود. گاهی اوقات، اگر اولین دنده یا ماهیچه های دنده آسیب ببینند، ممکن است در تنفس مشکل ایجاد شود.

C7-T1 (ریشه عصبی C8): درد، گزگز و/یا بی حسی ممکن است در قسمت بیرونی ساعد و کف دست احساس شود. همچنین ممکن است ضعف در بندهای انگشت و سایر ماهیچه ها تجربه شود.

اگر عصب C8 فشرده یا تحریک شده باشد، علائم دیگری ممکن است رخ دهد، مانند:

  • درد در قسمت هایی از شانه، ساعد، دست و/یا انگشت کوچک.
  • بی حسی در ساعد و/یا دست
  • ضعف در مچ دست، دست و/یا انگشتان.

اگر نخاع آسیب دیده باشد، اندام فوقانی و/یا تحتانی و تنه ممکن است به طور کامل یا جزئی فلج شوند. همچنین ممکن است تغییراتی در عملکرد روده و/یا مثانه وجود داشته باشد.

نحوه درمان اختلال عملکرد مفصل سرویکوتوراسیک       

اولین خط درمان برای اختلال عملکرد، دستکاری یا بسیج بخش های درگیر است. این می تواند شامل درمان عملی توسط فیزیوتراپیست، پزشک، استئوپات یا متخصص کایروپراکتیک باشد که آموزش تخصصی با طب دستی دارد. با بهبود تحرک در این سطح، درد و التهاب کاهش می یابد.

ورزش

یک برنامه ورزشی انفرادی به جلوگیری از هرگونه عود اختلال عملکرد در آینده کمک می کند. این برنامه به اندازه درمان دستی مهم است. بیشتر اوقات، ماهیچه ها خیلی سفت هستند و باید به طور منظم کشیده یا تقویت شوند تا احتمال عود به حداقل برسد. انجام تمرینات حداقل دو تا سه بار در هفته به حفظ آمادگی و تقویت بدن شما کمک می کند. ورزش منظم به به حداقل رساندن خطر بازگشت این بیماری کمک می کند، اما تضمینی وجود ندارد که این وضعیت به تدریج بازگردد. ورزش همچنین می تواند به کاهش مشکلات وضعیتی در محل اتصال سرویکوتوراسیک کمک کند.

دارو

حتی اگر برای درمان مشکل به ندرت نیاز به دارو باشد، ممکن است دوره کوتاهی از داروهای ضد التهابی برای مقابله با التهاب و درد مفید باشد. ناپروکسن، ایبوپروفن و کتوپروفن همگی گزینه‌های عالی برای مقابله با علائمی هستند که در نتیجه این بیماری شما را آزار می‌دهند. اول با دکترت صحبت کنید.

درمانهای بدون جراحی سرویکوتوراسیک در کلینیک درد

  • لیزر دیسک : در حین جراحی ستون فقرات با لیزر، پزشک یک برش کوچک اندازه سوزن در امتداد ستون فقرات ایجاد می کند  و از طریق آن یک دوربین و یک پروب لیزر را وارد می کند. دوربین به پزشک اجازه می دهد ستون فقرات را مشاهده کند و از پروب لیزری می توان برای حل کردن بافتی مانند فتق دیسک استفاده کرد. در این روش از لیزر برای برداشتن آن قسمت بافت دیسک که باعث فشردگی عصب و درد شده استفاده می شود.
  • رادیوفرکوئنسی دیسک : سیستم بدن انسان، درد ایجاد می کند تا به شما اطلاع دهد که مشکلی وجود دارد. متأسفانه، همه مشکلات را نمی توان بلافاصله برطرف کردکه  این منجر به احساس درد بی وقفه می شود. برای رفع این مشکل، سیگنال های ارسال شده از عصب آسیب دیده باید متوقف شوند .رادیوفرکوئنسی یک عمل بدون جراحی و روش غیر تهاجمی است که از گرما برای کاهش یا متوقف کردن درد استفاده می کند و عصبی که موجب درد می شود را از بین می برد و موجب قطع ارسال سیگنال های درد به مغز می شود. در واقع با امواج فرکانس رادیویی، عصبی را که منجر به درد می‌شود، می‌سوزانند تا انتقال سیگنال‌های درد به مغز را از بین ببرند.
  • اوزون تراپی دیسک: در شرایطی که تنگی کانال نخاع باعث درد گردن و پشت کتف و فقسه سینه شده باشد با استفاده از اوزون تراپی می‌توان این تنگی را برطرف کرد. اوزون گازی با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که سال هاست در آرتروز مفاصل (زانو، لگن، شانه، دست و غیره)، در دردهای عضلانی مهره ای و کمردرد و سیاتیک توسط بیرون زدگی دیسک فتق ثابت شده است. درمان شامل دو تزریق سرپایی به فاصله 15-7 روز است. گاهی اوقات، نوبت سوم برای افزایش تسکین و طولانی شدن مدت اثر مورد نیاز است.
  • پرولوتراپی دیسک : پرولوزون یک تکنیک پرولوتراپی است که از گاز اوزون به همراه سایر مواد درمانی برای تحریک التیام و کاهش درد در بافت‌های نرم و مفاصل آسیب دیده استفاده می شود.  پرولوزون تکنیکی است که در آن برای درمان دردر عصبی، پرولوتراپی و اوزون تراپی را با هم ترکیب می کند. این شامل تزریق ترکیبات مختلف پروکائین، داروهای ضد التهابی/ هومیوپاتی، ویتامین ها، مواد معدنی، تکثیر کننده و مخلوطی از گاز اوزون/اکسیژن به مفاصل تحلیل رفته یا آسیب دیده و در مناطق دردناک است. نتیجه این ترکیب از این جهت قابل توجه است که بافت های آسیب دیده را می توان بازسازی کرد و درد غیر قابل درمان را می توان برای همیشه درمان کرد

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا