درد و بی حسی ران پا چیست؟

بی حسی به عنوان از دست دادن احساس یا حس در بخشی از بدن شما تعریف می شود. اغلب در اثر فشردگی عصب یا آسیب به شاخه ای از اعصاب ایجاد می شود. در حالی که معمولاً اندام‌های شما بی‌حس می‌شوند یا «به خواب می‌روند» ، بی‌حسی در ران شما ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر سلامتی باشد.

بی حسی در ران شما می تواند باعث از دست دادن حس در قسمتی یا تمام ران شود. این همچنین ممکن است باعث شود که شما کمی ضعف عضلانی را تجربه کنید و ممکن است بر عملکرد طبیعی کل پای شما تأثیر بگذارد. تشخیص زودهنگام می تواند به کند کردن پیشرفت این احساس کمک کند و به پزشکان کمک کند تا بهترین درمان را برای بیماری شما پیدا کنند.

علائم بی حسی ران

علامت اولیه بی حسی ران، از دست دادن حس در ران شما است. از دست دادن حس شما همچنین ممکن است بر عملکرد ماهیچه های پای شما تأثیر بگذارد. به غیر از بی حسی، علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن
  • سوزش
  • حساسیت به لمس
  • ضعف پا

آسیب های ورزشی یا یک تمرین شدید می تواند باعث شود که در عضلاتی که بیش از حد استفاده شده اند درد یا بی حسی داشته باشید. با این حال، اگر بی‌حسی شما ادامه یابد یا بدتر شود، ممکن است نشانه‌ای از آسیب جدی‌تر باشد.

اگر شروع به تجربه هر یک از علائم زیر کردید، فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • درد مبهم در ناحیه آسیب دیده
  • دردی که از ران شما به کشاله ران یا پشت شما سرایت می کند
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در خوابیدن

چه چیزی باعث بی حسی در ران می شود؟

* بدن شما حاوی مسیر پیچیده ای از اعصاب است که مسئول ارسال سیگنال از مغز شما به نواحی مختلف بدن شما و بازگشت دوباره هستند. عفونت یا آسیب به این اعصاب می تواند باعث بی حسی و درد، به ویژه در ران شود.

* بسیاری از شرایط پزشکی مرتبط با بی حسی در ران وجود دارد.

* فشار عضلانی

* کشیدگی‌های عضلانی ناشی از آسیب یا ورزش می‌تواند باعث درد در ران و گاهی بی‌حسی شود. کشیدگی یا پارگی عضله در تمام قسمت‌های بدن شما شایع است، اما اغلب در پاهای شما اتفاق می‌افتد.

این یک وضعیت خفیف است که اغلب با کشش و استراحت مناسب درمان می شود. اگر ناراحتی شما بیش از چند روز ادامه داشت، فعالیت بدنی خود را تا بهبودی ساق پای خود محدود کنید. اگر درد و بی حسی پای شما با علائم بدتر همراه است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ممکن است آسیب جدی تری داشته باشید.

مرالژیا پارستتیکا

مرالژیا پارستتیکا یکی از علل شایع بی حسی ران است. این وضعیت باعث گزگز و بی حسی در قسمت بیرونی ران شما می شود. مرالژیا پارستتیکا زمانی اتفاق می‌افتد که عصب پوستی فمورال جانبی، که مسئول ایجاد حس به سطح پوست بیرونی ران شما است. فشرده می‌شود. عواملی که ممکن است در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند عبارتند از:

  • پوشیدن لباس های تنگ
  • بارداری
  • چاقی
  • ضربه
  • بیماری

مرالژیا پارستتیکا اغلب با تغییرات کوچک در سبک زندگی قابل درمان است. در موارد جدی تر، پزشک ممکن است دارو تجویز کند. جراحی نادر است، اما اگر علائم طولانی مدت بیش از چند ماه را تجربه کنید، ممکن است راه اصلی درمان باشد.

اختلال عملکرد عصب فمورال

اختلال عملکرد عصب فمورال باعث از دست دادن حس یا حرکت در پاهای خود در اثر آسیب به عصب فمورال می شود. این عصب در قسمت جلوی ران و قسمتی از ساق پا احساس می کند. آسیب یا ضربه به این عصب ممکن است باعث بی حسی در ران، همراه با زانو و ساق پا شود.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یک وضعیت آسیب عصبی است که توسط دیابت ایجاد می شود . فشار خون بالا می تواند به رشته های عصبی بدن شما آسیب برساند و اغلب باعث بی حسی و از دست دادن احساسات می شود. علائم معمولا ابتدا در پاها احساس می شود، اما ممکن است به دست ها، بازوها و سایر نواحی بدن شما سرایت کند.

در حالی که در برخی موارد علائم نوروپاتی دیابتی می تواند خفیف باشد، این وضعیت می تواند کشنده باشد. نوروپاتی دیابتی با یک سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است . اگر این بیماری در شما تشخیص داده شد، گزینه های درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

سیاتیک

سیاتیک باعث ایجاد درد تیراندازی می شود که از ناحیه کمر شروع می شود و به پشت یک پا گسترش می یابد. همچنین می تواند باعث انتشار درد در سراسر باسن شود. این عارضه معمولاً فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه درد اولین علامت سیاتیک است، اما ممکن است بی حسی و ضعف عضلانی در ساق یا پای خود را نیز تجربه کنید. در موارد خفیف تر، سیاتیک خود به خود از بین می رود.

درمان بی حسی ران

درمان در نهایت به شرایط زمینه ای که باعث بی حسی در ران شما می شود بستگی دارد. در موارد خفیف، بی حسی شما با گذشت زمان از بین می رود و نیازی به درمان دارویی نیست.

پزشک شما همچنین ممکن است اقدامات محافظه کارانه را برای کاهش بی حسی و سایر علائم مرتبط توصیه کند. برخی از کارهایی که می توانید به تنهایی برای بهبود وضعیت خود انجام دهید عبارتند از:

  • رژیم غذایی سالم را حفظ کنید
  • به طور منظم تمرین کن
  • کاهش وزن اضافی
  • لباس گشادتر بپوشید

در موارد جدی‌تر، پزشک بر رفع فشار عصب و تسکین درد تمرکز می‌کند. ممکن است برای بهبود علائم شما، تعدیل کننده های عصبی (مانند پره گابالین یا گاباپنتین) یا داروهای ضد التهابی تجویز شود.

موارد شدید بی حسی ران ممکن است به جراحی و فیزیوتراپی برای بهبود تحرک شما نیاز داشته باشد. اگر علائم شما به بخش بزرگتری از پا یا بدن شما گسترش یافته باشد، پزشک ممکن است درمان غیر جراحی را برای برداشتن چیزی که باعث انسداد یا فشرده شدن عصب شما شده است، پیشنهاد دهد. قبل از هر گونه درمانی، گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

چشم انداز

بی حسی ران ممکن است دلیلی برای هشدار نباشد و اغلب با استراحت قابل درمان است. با این حال، اگر شروع به تجربه بدتر شدن علائم کردید یا اگر بی‌حسی شما گسترش یافت، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی از طریق سامانه TeleVisit با پروفسور سیروس مومن زاده باشید.

اگر شروع به احساس بی حسی و درد ناگهانی کردید، با پزشک خود ملاقات کنید. خودتشخیصی نکنید. تشخیص زودهنگام می تواند به پزشکان کمک کند تا شما را به درستی تشخیص دهند و بهترین درمان را برای شرایط شما ارائه دهند

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا